W ostatnim czasie, z uwagi na ogromne problemy spowodowane pojawieniem się koronawirusa, wiele wydarzeń kulturalnych przeniosło się do sieci. Artyści starają się zachowywać w ten sposób kontakt z fanami i rekompensować straty, które ponieśli z powodu przesunięcia lub odwołania zaplanowanych wydarzeń na żywo.
Tylko amerykański "Billboard" opublikował już listę ponad 800 streamowanych wydarzeń, które można oglądać w czasie kryzysu koronawirusowego. A to wciąż dopiero początek. Czytelnicy magazynu mogą na jego łamach znaleźć wszystko: koncerty, festiwale, wirtualne wystawy, panele dyskusyjne, odczyty, filmy, sztuki teatralne i wiele innych.
Zapotrzebowanie na streamowane treści jest ogromne i ciągle rośnie. 34 artystów na estradzie oraz 30 ambisonicznych mikrofonów ZYLIA ZM-1S pozwoliło zaś zaprezentować możliwości systemu ZYLIA 6 Degrees of Freedom Navigable Audio. O tym bardzo ciekawym rozwiązaniu wypowiada się maestro Łukasz Borowicz:
"W ostatnich miesiącach mierzymy się z problemem organizowania koncertów bez widowni. Nadawaliśmy je, ale towarzyszyło temu wiele problemów, przede wszystkim związanych z tym, jak oddać akustykę sali koncertowej.
To właśnie jest bardzo ważne w systemie stworzonym przez Zylię – umożliwia słuchanie orkiestry nie tylko z jednego, z góry określonego punktu. Można podczas koncertu przemieścić się na balkon, albo do ostatniego rzędu sali i akustyka się zmienia".
Film dostępny jest także w wersji 360 na gogle PC VR. Pliki są łatwe do ściągnięcia i wykorzystania z zestawem PC VR.
System ZYLIA 6 Degrees of Freedom Navigable Audio1 wykorzystany podczas występu Orkiestry Filharmonii Poznańskiej pozwolił na nagranie pełnej, sferycznej sceny dźwiękowej wewnątrz i na zewnątrz orkiestry.
Z perspektywy odbiorcy oznacza to, że podczas słuchania koncertu ma on możliwość dowolnego poruszania się w zarejestrowanej przestrzeni akustycznej. Może podejść do estrady, na której występują artyści, a nawet wejść na nią i stanąć obok dowolnie wybranego muzyka. W każdym momencie, dochodzący do niego dźwięk będzie nieco inny, tak jak byłoby to w rzeczywistości.
Do nagrań wykorzystano:
• 30 macierzy ZM-1S - mikrofonów ambisonicznych 3-go rzędu z synchronizacją
• 2 laptopy MacBook - do nagrań
• 1 komputer stacjonarny z oprogramowaniem Linux - w celu zrobienia kopii zapasowych plików
• 600 kanałów audio - 20 na każdy mikrofon ZM-1S
Zylia oferuje kompletne rozwiązanie do tworzenia w pełni nawigowalnego audio, które może zostać wykorzystane w różnorodnych projektach związanych m.in. z muzyką, wirtualną rzeczywistością, sportem i badaniami naukowymi.
Źródło: materiały prasowe