"Veni, Vidi, Vinci" - Franco Fagioli w arcydziełach opery neapolitańskiej

14 maja 2020 Premiery

Ceniony argentyński kontratenor Franco Fagioli na swojej najnowszej solowej płycie przywraca do życia późnobarokowe arcydzieła. Właśnie zaprezentował album przedstawiający utwory neapolitańskiego kompozytora operowego Leonarda Vinci. Płyta nosi tytuł "Veni, Vidi, Vinci".

Franco Fagioli, pierwszy kontratenor, który podpisał ekskluzywny kontrakt z wytwórnią Deutsche Grammophon, kontynuuje w tym projekcie uznaną współpracę artystyczną z orkiestrą Il Pomo d'Oro.

Artysta prezentuje swoje nadzwyczajne umiejętności wokalne w programie arii jednego z wielkich pionierów opery neapolitańskiej. "Veni, Vidi, Vinci" nagrał z towarzyszeniem orkiestry barokowej Il Pomo d'Oro wykorzystującej instrumenty z epoki, i pod kierunkiem koncertmistrzyni, Zefiry Valovej.

Płyta zawiera siedem odkrytych, nigdy wcześniej niezarejestrowanych utworów, opracowanych specjalnie do tego przełomowego projektu. Ukazuje on kunszt kompozytora, którego twórczość zachwycała XVIII-wieczną publiczność i wciąż wzbudza głębokie emocje swoją wirtuozerią i ekspresyjną mocą.

Franco Fagioli - Veni, Vidi, Vinci

"Veni, Vidi, Vinci" otwierają dwie popisowe arie z opery "Il trionfo di Camilla", pierwotnie napisane dla prima donny Faustiny Bordoni w 1725 roku. Następnie słyszymy recitativo accompagnato "Ove corri? Ove vai?" oraz urokliwą arię "Sorge talora fosca l'aurora" z opery L'Ernelinda, która miała swoją premierę w Neapolu w 1726 roku. Nagranie zawiera również dwie arie z Medo (1728), wykonane po raz pierwszy przez legendarnego kastrata Carlo Broschiego, znanego jako Farinelli, oraz wzniosłą arię "Gelido in ogni vena" z opery Siroe re di Persia (1726).

Inne wyróżniające się arie to "Nave altera" z opery Gismondo re di Polonia (1727), w której zbuntowany książę Primislao stara się pogodzić swoje pragnienie pokoju z polityczną dumą; "Vil trofeo", dialog na wysoki głos i trąbkę solo z Alessandro nell'Indie (1730); oraz aria pastoralna "Quell'usignolo ch'è innamorato" z opery Gismondo, z ewokacją słowików na dwóch fletach obbligato.

Nowy album Franco Fagioliego wydany przez Deutsche Grammophon to kolejne wydawnictwo po "Handel Arias", docenione przez miesięcznik "Gramophone" za "spektakularne koloratury", "skalę barwy wokalnej" i "autentyczność wykonania", a przez "ClassicsToday" za "oszałamiającą grę Il Pomo d'Oro - stylową i doskonale zestrojoną".

Tracklista:

Leonardo Vinci (1690-1730)
1. Sembro quell'usignolo*
Il trionfo di Camilla, Act III, Scene 5

2. Più non so finger sdegni*
Il trionfo di Camilla, Act III, Scene 14

3. Ove corri? Ove vai?
L'Ernelinda, Act II, Scene 7

4. Sorge talora fosca l'aurora
L'Ernelinda, Act II, Scene 7

5. Gelido in ogni vena
Siroe re di Persia, Act III, Scene 5

6. Quell'usignolo ch'è innamorato*
Gismondo re di Polonia, Act I, Scene 15

7. Barbara mi schernisci
La Rosmira fedele (Partenope), Act III, Scene 3

8. Nave altera, che in mezzo all'onde
Gismondo re di Polonia, Act I, Scene 8

9 Nube di denso orrore*
L'Ernelinda, Act I, Scene 5

10. Sull'ali del suo amor*
L'Ernelinda, Act III, Scene 10

11. Vil trofeo d'un'alma imbelle*
Alessandro nell'Indie, Act I, Scene 3

12. Scherzo dell'onda instabile*
Medo, Act I, Scene 11

13. O da me troppo offesa
Medo, Act II, Scene 4

14. Sento due fiamme in petto
Medo, Act II, Scene 4

*Premiery fonograficzne

Źródło: Universal Music Polska

Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta marzec 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio kwiecień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu