Franco Fagioli, pierwszy kontratenor, który podpisał ekskluzywny kontrakt z wytwórnią Deutsche Grammophon, kontynuuje w tym projekcie uznaną współpracę artystyczną z orkiestrą Il Pomo d'Oro.
Artysta prezentuje swoje nadzwyczajne umiejętności wokalne w programie arii jednego z wielkich pionierów opery neapolitańskiej. "Veni, Vidi, Vinci" nagrał z towarzyszeniem orkiestry barokowej Il Pomo d'Oro wykorzystującej instrumenty z epoki, i pod kierunkiem koncertmistrzyni, Zefiry Valovej.
Płyta zawiera siedem odkrytych, nigdy wcześniej niezarejestrowanych utworów, opracowanych specjalnie do tego przełomowego projektu. Ukazuje on kunszt kompozytora, którego twórczość zachwycała XVIII-wieczną publiczność i wciąż wzbudza głębokie emocje swoją wirtuozerią i ekspresyjną mocą.
"Veni, Vidi, Vinci" otwierają dwie popisowe arie z opery "Il trionfo di Camilla", pierwotnie napisane dla prima donny Faustiny Bordoni w 1725 roku. Następnie słyszymy recitativo accompagnato "Ove corri? Ove vai?" oraz urokliwą arię "Sorge talora fosca l'aurora" z opery L'Ernelinda, która miała swoją premierę w Neapolu w 1726 roku. Nagranie zawiera również dwie arie z Medo (1728), wykonane po raz pierwszy przez legendarnego kastrata Carlo Broschiego, znanego jako Farinelli, oraz wzniosłą arię "Gelido in ogni vena" z opery Siroe re di Persia (1726).
Inne wyróżniające się arie to "Nave altera" z opery Gismondo re di Polonia (1727), w której zbuntowany książę Primislao stara się pogodzić swoje pragnienie pokoju z polityczną dumą; "Vil trofeo", dialog na wysoki głos i trąbkę solo z Alessandro nell'Indie (1730); oraz aria pastoralna "Quell'usignolo ch'è innamorato" z opery Gismondo, z ewokacją słowików na dwóch fletach obbligato.
Nowy album Franco Fagioliego wydany przez Deutsche Grammophon to kolejne wydawnictwo po "Handel Arias", docenione przez miesięcznik "Gramophone" za "spektakularne koloratury", "skalę barwy wokalnej" i "autentyczność wykonania", a przez "ClassicsToday" za "oszałamiającą grę Il Pomo d'Oro - stylową i doskonale zestrojoną".
Tracklista:
Leonardo Vinci (1690-1730)
1. Sembro quell'usignolo*
Il trionfo di Camilla, Act III, Scene 5
2. Più non so finger sdegni*
Il trionfo di Camilla, Act III, Scene 14
3. Ove corri? Ove vai?
L'Ernelinda, Act II, Scene 7
4. Sorge talora fosca l'aurora
L'Ernelinda, Act II, Scene 7
5. Gelido in ogni vena
Siroe re di Persia, Act III, Scene 5
6. Quell'usignolo ch'è innamorato*
Gismondo re di Polonia, Act I, Scene 15
7. Barbara mi schernisci
La Rosmira fedele (Partenope), Act III, Scene 3
8. Nave altera, che in mezzo all'onde
Gismondo re di Polonia, Act I, Scene 8
9 Nube di denso orrore*
L'Ernelinda, Act I, Scene 5
10. Sull'ali del suo amor*
L'Ernelinda, Act III, Scene 10
11. Vil trofeo d'un'alma imbelle*
Alessandro nell'Indie, Act I, Scene 3
12. Scherzo dell'onda instabile*
Medo, Act I, Scene 11
13. O da me troppo offesa
Medo, Act II, Scene 4
14. Sento due fiamme in petto
Medo, Act II, Scene 4
*Premiery fonograficzne
Źródło: Universal Music Polska