Duński kwartet smyczkowy kończy swój cieszący się dużym uznaniem projekt Prism. W każdym tomie tej serii konkretna fuga Bacha została powiązana z późnym kwartetem Beethovena.
Projekt powstawał przez osiem lat. Teraz, w piątym i ostatnim tomie, preludium chorałowe Johanna Sebastiana Bacha Vor deinen Thron tret ich hiermit "otwiera się jak kwiat" (jak pisze Paul Griffiths w książeczce), poprzedzając String Quartet No. 16 in F major Ludwiga van Beethovena.
Grupa wykonuje następnie wczesną kompozycję Antona Weberna, skomponowaną w 1905 roku – zainspirowaną zarówno przez Beethovena, jak i Schoenberga – a program kończy Contpunctus 14 z Art. Of Fugue Bacha.
Danish String Quartet
Rune Tonsgaard Sørensen skrzypce
Frederik Øland skrzypce
Asbjørn Nørgaard altówka
Fredrik Schøyen Sjölin wiolonczella
Temat trzeciego nagrania Zsófii Boros dla New Series ECM jest podzielony na dwie części. Z jednej strony album jest skupiony na współczesnych argentyńskich kompozycjach, a z drugiej na idiomach obejmujących muzykę francuskiego kompozytora Mathiasa Duplessy'ego.
Magazyn "Fanfare" wyraził się o węgierskiej gitarzystce mieszkającej w Wiedniu w samych pochlebnych słowach, zwracając uwagę na jej "czyste, piękne brzmienie, płynne frazowanie, precyzyjne nakładanie warstw melodii i akompaniamentu oraz jej świetne wyczucie nastroju i emocji".
Te właśnie cechy są szczególnie widoczne na najnowszym albumie "El último aliento". Płyta wzięła swoją nazwę od zamykającej ją kompozycji autorstwa Carlosa Moscardiniego. Inni argentyńscy kompozytorzy interpretowani przez Zsofię to min. Joaquín Alem, Quique Sinesi i Alberto Ginastera.
W utworze "Tormenta de ilusión" Sinesiego Zsófia Boros przechodzi na ronroco - instrument strunowy pochodzący z regionów andyjskich. Łącząc argentyńską muzykę z ekspresyjnymi utworami Duplessy'ego, Zsófia Boros tworzy ekscytujący i trzymający w napięciu program. Album został nagrany w Auditorio Stelio Molo w Lugano i wyprodukowany przez Manfreda Eichera.
Źródło: Universal Music Polska