YAMAHA
RX-V373

Oferta amplitunerów Yamahy jest coraz bogatsza i coraz szybciej odnawiana. Z jednej strony pojawiła się seria prestiżowych konstrukcji Aventage, z drugiej mamy kilka modeli poniżej 2000 zł. Premiery nowych urządzeń rozpoczynają się zwykle od tańszych propozycji, a tegoroczną linię amplitunerów otwiera właśnie model RX-V373, który już w kwietniu znalazł się na sklepowych półkach.

Nasza ocena
Wykonanie
Dobra sekcja cyfrowa z wysokiej klasy układami dla dźwięku i obrazu, końcówki mocy z gotowych modułów scalonych.
Brzmienie
Zrównoważone, czyste i lekko ocieplone, bez wyostrzeń i fajerwerków.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Absolutnie niskobudżetowy amplituner Yamaha RX-V373 pokazuje, jak wiele potrafią dzisiaj nawet najskromniejsze amplitunery Yamahy, zwłaszcza w obszarze układów cyfrowych. Znajdziemy tu obwody, jakie jeszcze kilkanaście miesięcy temu trudno było znaleźć w znacznie droższym sprzęcie.

Standardem stały się porty HDMI i to w wersji v1.4 z 3D oraz kanałem zwrotnym ARC; RX-V373 ma aż cztery takie wejścia i jedno wyjście. Na tej do niedawna topowej specyfikacji Japończycy wcale nie poprzestali, implementując nowatorski układ 4K. Oczywiście Yamaha RX-V373 nie ma jeszcze skalera (ani do 4K, ani w ogóle), więc za portami HDMI kryje się w tym przypadku tylko przełącznik sygnałów.

Obsługa wizji po stronie analogowej też jest dobra, użytkownik dostaje dwa wejścia komponent, trzy kompozyty, odpowiednio jedno i dwa wejścia dla tych formatów. Do starszego sprzętu mogą przydać się konektory optyczne i współosiowe (po dwa wejścia). Yamaha RX-V373 ma też trzy analogowe pary wejść RCA i dwa wyjścia tego typu. W zakresie wizji nie spodziewamy się ani konwersji, ani skalowania, w razie potrzeby trzeba więc będzie zdublować połączenia do telewizora.

Yamaha RX-V373 ma "tylko" podstawowy zestaw pięciu końcówek mocy – i niczego rozsądniejszego w amplitunerze w tej cenie nie można wymyślić. Wartościowym dodatkiem jest system automatycznej kalibracji, z mikrofonem na wyposażeniu. Wejście podręczne ma port wideo kompozyt i gniazdo USB, które nawet w tak niedrogim modelu obsługuje bezpośrednie połączenie z iPodem. Brawo - zwłaszcza, że przez dłuższy czas Yamaha miała z tym problem. Można także skorzystać z klasycznych nośników pamięci i zapisanych na nich plików MP3, WAV i AAC.

Oczywiście amplituner ma kompletny pakiet dekoderów HD; choć z definicji są one 7-kanałowe, to w konfiguracji 5.1 mogą pokazać większość swoich zalet związanych w wyższą jakością (kompresja). Uzupełniają je firmowe procesory Ciemna DSP. Obudowa ma niewielką głębokość (co w wielu płytkich szafkach może być wręcz zbawienne, biorąc pod uwagę dużo przewodów wystających z tyłu).

Odsłuch

Jak na bardzo tani amplituner, Yamaha RX-V373  spisuje się całkiem dobrze, dostarczając dźwięk nieźle zrównoważony, żywy i niepozbawiony walorów dynamicznych. Naturalnym środowiskiem wielokanałowego amplitunera jest nie tylko kino domowe, obfi tujące w różnorodne wejścia (w tym te do iPoda), współczesne urządzenia otwierają się przecież szeroko na wszelaką muzykę.

Yamaha RX-V373 nie ma porażającej energii niskich rejestrów, ale gra wystarczająco nisko i sprawnie, by zapewnić zarówno odpowiedni rytm, jak i wgląd w całe spektrum utworów. W kinie domowym wydatnie pomoże subwoofer, więc nie ma się w ogóle co basem przejmować, nawet jeśli lubimy ogrom emocji w tym zakresie, wciąż wszystko jest możliwe... Sama Yamaha sporo życia przyniesie w zakresie średniotonowym, lekko ocieplonym a zarazem dość jasnym i przejrzystym. Instrumenty brzmią wiarygodnie, a dialogi z łatwością odrywają się nawet od gęstej akcji.

Góra pasma jest zaokrąglona, i chociaż nie ma tu ani fajerwerków, ani mistrzowskiej precyzji, to zapobieżenie metaliczności i wyostrzeniom zostanie dobrze przyjęte przez wielu słuchaczy. Tym razem brzmienie Yamahy nie zmierza w stronę efekciarstwa, ale wychodzi naprzeciw koncepcji, że w systemie niskobudżetowym trzeba unikać przede wszystkim zagrożeń. Przy dostatecznie neutralnych kolumnach dźwięk z Yamahy będzie przyjemny i niemęczący.

 

Parametry
YAMAHA RX-V373
Obraz
Produkowany Tak
Rodzaj Amplitunery
Ilość końcówek 8
Moc8 [W] 2K 0
Moc4 [W] 2K 0
Wejścia / wyjścia video HDMI /komp
Dekodery surround DD-True HD,DTS HD MA,DD,DD Plus,DD EX,DTS,DTS ES,DTS Neo: 6,DPLIIx
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Yamaha RX-V373

Każda z końcówek generuje 91 W przy 8 omach, przy dwóch kanałach wysterowanych jednocześnie mamy 2 x 75 W, ale przy pięciu spadek w każdym z nich jest już znaczny, 5 x 37 W wyraźnie pokazuje ograniczenie wywołane wydajnością niewielkiego zasilacza.

Czułość skalibrowano wzorowo na 0,22 V. Urządzenie generuje dość wysoki szum, wskaźnik S/N wynosi 79 dB, a dynamika zatrzymuje się na wartości dwucyfrowej - 98 dB.

Pasmo przenoszenia z rys.1. nie ujawnia problemów, przy 10 Hz spadek wynosi -0,2 dB, a przy 100 kHz -3 dB. Spektrum zniekształceń (rys. 2) wygląda bardzo dobrze, żadna harmoniczna nie przekracza -90 dB, do tego poziomu zbliża się tylko trzecia.

Videotesty
Amplituner stereo Yamaha R-N803D
Video test Amplituner stereo Yamaha R-N803D
Yamaha R-N803D ma na pokładzie tuner radiowy, wyjście słuchawkowe,...
3:07
YAMAHA testy
SR6013
MARANTZ
SR6013
Amplitunery AV

Projektowanie świetnych urządzeń stereo Marantz ma zaszyte w genach, a znakomicie wyposażone kino domowe wniósł aportem Denon. Reprezentacja wielokanałowa Marantza jest wciąż mniej liczna niż Denona, ale klarowana, a przy tym zróżnicowana. To Marantz (a nie Denon) ma w ofercie amplitunery typu slim, a na samym szczycie zestaw dzielony (procesor A/V i końcówki mocy). Wśród trzech tegorocznych "dużych" amplitunerów jest zeszłoroczny SR8012 (prawdopodobnie nie doczekamy się szybko jego następcy), SR6013 i SR7013.

RX-A1080
YAMAHA
RX-A1080
Amplitunery AV

Urządzenia z rodziny Aventage to z założenia creme de la creme wielokanałowej oferty Yamahy. Potwierdza to najnowszy, dzielony zestaw 5200 (procesor A/V plus końcówka mocy), chociaż z drugiej strony, seria się rozrasta (w dół), a podstawowa linia amplitunerów RX-V schodzi nieco w cień. Widać to znakomicie w tegorocznej ofercie, w której znajdziemy aż sześć amplitunerów Aventage i tylko cztery modele RX-V. Aventage RX-A1080 jest najlepszym amplitunerem (w całej ofercie Yamahy) w konfiguracji 7.1 (producent stosuje określenie 7.2 ze względu na zdublowane wyjście subwooferowe, ale to szczegół).

AVR-X4500H
DENON
AVR-X4500H
Amplitunery AV

Na początku roku trafił do sprzedaży topowy AVC-X8500H, będący formalnie nawet nie amplitunerem, a wzmacniaczem. Można było odnieść wrażenie, że Denon wraca do praktyk sprzed lat, gdy takim podejściem (brakiem tunera radiowego) wyróżniał najlepsze konstrukcje. Tym razem jednak chodzi o coś więcej, bo niedawno wprowadzony AVC-X6500H, zastępujący AVR-X6400H, też przechodzi na stronę wzmacniaczy. W ten sposób AVR-X4500H stał się najlepszym amplitunerem AV Denona w tradycyjnym rozumieniu tego słowa.

Live Sound & Installation październik 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta październik 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista październik 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio październik 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu