YAMAHA
RX-A3040

Yamaha sięgnęła po sprawdzoną receptę - zbudowała prestiż nowej serii Aventage (i całej oferty) na modelach referencyjnych, by z czasem schodzić niżej. W tym sezonie amplitunerów jest aż dziesięć, z czego połowa to przedstawiciele gamy Aventage. Wszystkie, począwszy od najtańszego RX-A740, komunikują się z siecią bezprzewodowo, wszystkie są również wyposażone w obsługę sygnałów wideo 4K. Już model RX-A2040 ma dziewięć końcówek mocy (9.2), podobnie jak topowy RX-A3040.

Nasza ocena
Wykonanie
Styl Yamahy w najbardziej okazałym wydaniu, dbałość o konstrukcję mechaniczną i optymalne rozlokowanie układów. Komplet analogowych końcówek mocy, w sekcji cyfrowej znakomite konwertery ESS Technology wraz z procesorami DSP.
Brzmienie
Soczyste, swobodne, barwne, z błyszczącą górą, ożywiające muzykę i ścieżki filmowe.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Obowiązuje styl łączący mat w dolnej części frontu i połysk w części górnej. Niezmienne są również dwa główne pokrętła, regulator głośności oraz przełącznik wejść. Ponad nimi zlokalizowano główny włącznik sieciowy a także przycisk aktywujący tryb Direct. Już od jakiegoś czasu wyświetlacze amplitunerów przestały być najważniejsze - wraz z przejęciem tej roli przez smartfony, tablety, a także menu ekranowe, tracą na znaczeniu.

Podobnie wyświetlacz Yamahy - nie musi być imponujący, wystarczy, że będzie czytelny z dużej odległości w ramach podstawowych informacji. Manipulatory pod klapką ograniczono właściwie do kursorów, układu szybkiego wyboru Scene i obsługi zdalnych stref; jest tutaj jednak także dość rozbudowany obszar podręcznego wejścia z gniazdem HDMI, USB, a także analogowymi RCA (dźwięk stereo) i kompozytem dla obrazu oraz wyjście słuchawkowe, dopieszczone przez Yamahę wirtualnymi trybami "przestrzennymi" Silent Cinema.

Yamaha RX-A3040 obsługuje oczywiście tryby HD, najnowszy format Dolby Atmos (aktualizacja oprogramowania dostępna od początku listopada) ma też cały arsenał własnych procesorów Cinema DSP, w modelu RX-A3400 w najlepszej wersji HD3. Zakłada on instalację dwóch dodatkowych par głośników Presence - przednich i tylnych - można je powiesić na ścianie (przedniej oraz tylnej) na wysokości ok. 180 cm "na zewnątrz" względem kolumn przednich (lub tylnych).

Alternatywnie można je także zainstalować w suficie, wybierając stosowny tryb DSP. Cinema DSP HD3 (ten układ jest dostępny tylko w topowym modelu RX-A3040) bazuje na standardowym sygnale zakodowanym np. na płycie Blu-ray. Strumień dla odpowiednich kanałów Presence jest generowany przez algorytmy zaszyte w procesorach cyfrowych; w tym przypadku nie są więc potrzebne, tak jak w systemie Dolby Atmos, specjalnie pod tym kątem przygotowane ścieżki dźwiękowe. Jedenaście wyjść głośnikowych gwarantuje elastyczność.

"Sztywno" podłączono pięć podstawowych kolumn typowej konfiguracji 5.1, utworzono także kolejne dwa bloki o nazwie Extra - każdy z dwoma parami zacisków - i tutaj wybór należy już do użytkownika, w jaki sposób wykorzysta pozostające jeszcze do dyspozycji dwie końcówki.

Możemy podpinać dodatkowe strefy, uruchomić bi-amping kolumn przednich lub zainstalować przednie i tylne efektowe kolumny firmowego systemu Presence. Wyjście niskopoziomowe z przedwzmacniacza ma rozbudowaną formułę 11.2; jest też wejście pełnego zestawu 7.1, którego nie mają konkurenci. O elastyczność i bezpieczeństwo końcówek mocy dba selektor impedancji (4 lub 8 Ω), ale tylko w kanałach przednich - pozostałe "muszą" mieć minimum 6 Ω, ale w praktyce... też nic im się nie stanie, gdy obciążymy je czterema omami.

Yamaha  RX-A3040: wejścia i wyjścia

 W nowoczesnym amplitunerze najważniejsze z wejść to oczywiście HDMI. Nie licząc panelu podręcznego, Yamaha RX-A3040 ma ich siedem, a sygnał wyprowadzimy dwoma wyjściami. Wszystkie wspierają format 4K. Coraz mniejszą uwagę producenci poświęcają formatom analogowym, lecz flagowiec musi być uniwersalny, zatem w RX-A3040 są cztery wejścia kompozyt i trzy komponent, przygotowano odpowiednio jedno i dwa wyjścia w tych formatach.

Znacznie bardziej okazale wygląda sekcja audio, z ośmioma wejściami RCA, jednym wyjściem, a także wejściem dla gramofonu analogowego (MM). Bogata jest sekcja cyfrowa, w której nie brakuje gniazd współosiowych i optycznych (po trzy wejścia). Do sieci komputerowej Yamahę podłączymy przewodowo (LAN) lub bezprzewodowo (Wi-Fi, także z trybem Direct).

Trudno dzisiaj sobie wyobrazić inne podłączenie obrazu do telewizora jak poprzez HDMI. Oczywiście amplituner Yamaha RX-A3040 jest wyposażony zarówno w skaler (4K), jak i w konwerter formatów wizyjnych, ale taką funkcjonalność otrzymujemy w głównym pomieszczeniu. Dodatkowe wyjście HDMI (dla zdalnej strefy, np. nr 4) jest sprzężone tylko z przełącznikiem źródeł HDMI, to także wytłumaczenie obecności wyjść analogowych, które są jedynym sposobem na to, by w zdalnej strefie "wydobyć" sygnały podane na analogowe wejścia.

Yamaha  RX-A3040: połączenia sieciowe i odtwarzane pliki

Połączenie sieciowe oznacza przede wszystkim funkcje sterujące za pomocą urządzeń mobilnych oraz specjalnej aplikacji przygotowanej dla sprzętu Apple a także tych z systemem Android. Równie ważna jest usługa odtwarzacza strumieniowego, która stała się tak popularna w wielokanałowych amplitunerach, choć obejmuje przecież stereofoniczne sfery.

Yamaha RX-A3040 odtwarza pliki Flac i WAV z maksymalną rozdzielczością 24 bity/192 kHz, w przypadku formatu Apple Lossless są to 24 bity/96 kHz. Przygotowano również wsparcie dla popularnych internetowych serwisów strumieniujących, na czele ze Spotify, a z lokalnej sieci domowej możemy przesłać sygnał protokołem AirPlay. Wejście USB z przedniego panelu służy urządzeniom Apple, ale także sprzętowi konkurencji, przesyłając w tym przypadku zarówno dźwięk, jak i obraz, dzięki dodatkom MHL.

Odsłuch

Jeśli szukamy zrównoważenia i zarazem emocji - Yamaha RX-A3040 jest doskonała. Wydaje się najbardziej wszechstronna i kompletna. Odnajduje się w wielu sytuacjach, nie stawiając wszystkiego na jedną kartę. To brzmienie ma wiele odcieni, nie jest tak łatwe do zdefiniowania, jak w przypadku Denona i Pioneera; konkurenci mają ochotę szarżować, szybko pokazywać detale, w zasadzie natychmiast ujawniają swoje możliwości, bazujące na dobrej neutralności i dynamice - i nikt im tych zalet nie odmówi.

Jednak Yamaha idzie dalej - albo trochę w inną stronę - budując dźwięki bogate, głębokie i płynne, mając w sobie więcej łagodności, która nie jest miałkością i nijakością. Zaraz się okaże, dlaczego... Yamaha RX-A3040 nie kopie, nie szarpie i nie szczypie, ale wysokie tony ma błyszczące, energetyczne, potrafi w tym zakresie narobić zamieszania, a zaraz potem, z innym materiałem, pięknie się wyciszyć i przenieść naszą uwagę na środek pasma. Wszystko, co najważniejsze, jest zawsze na miejscu, nie musimy się doszukiwać żadnych elementów.

W muzyce Yamaha RX-A3040 brzmi bardzo świeżo, przestrzennie i selektywnie, czasami wystrzeli fajerwerkami wysokich tonów, czasami przyciągnie pełnymi, soczystymi wokalami, da też dobre oparcie w niskich tonach, które są gęste, lekko zaokrąglone, ale stabilne - nie "kołyszą" nadmiernie, nie są zbyt "miękko zawieszone".

W kinie domowym ogólny zarys tonalny nie ulega zmianie, ale trochę inaczej procentuje - Yamaha RX-A3040 podchodzi do nas ze wszystkich stron bliżej, bardziej otula, dźwięki są bardziej obecne, a w centrum świetnie kształtowane są dialogi, chociaż "wysyp" wysokich tonów też jest na porządku dziennym.

Yamaha RX-A3040 przede wszystkim ucieka od suchości, nie stawia pryncypialnie na neutralność, aby nie stracić okazji do zagrania żywo i trochę "ponad" to, co znajdowałoby się w obiektywnej poprawności. Liniowość i pełna kontrola nie są tutaj priorytetem, a to, co dostajemy w zamian, pokazuje, że wcale nie zawsze być muszą.

Radek Łabanowski

Parametry
YAMAHA RX-A3040
Obraz
Produkowany Tak
Rodzaj Amplitunery
Ilość końcówek 9
Moc8 [W] 2K 191
Moc4 [W] 2K 306
Skaler 4K
Dekodery surround Dolby Atmos, DD-TrueHD, DTS HD MA, DD, DD Plus, DD EX, DTS, DPL IIz, DTS ES, DTS Neo:6
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
YAMAHA testy
CTA408
COPLAND
CTA408
Wzmacniacze stereo

Nawet najsłynniejszym i największym firmom sukces nie jest dany raz na zawsze. Pojawiają się, trwają, a potem (nie)spodziewanie znikają. Historia Coplanda jest wyboista, usłana wzlotami i... W latach 80. Copland wyrósł na autorytet w dziedzinie wzmacniaczy, sławę przyniosły mu modele CTA401 oraz CTA501. W latach 90. rozbudowano ofertę, również o odtwarzacze CD. Dzisiaj jest ona ponownie skupiona na wzmacniaczach (jedyny wyjątek to przetwornik cyfrowo-analogowy DAC215); mamy do wyboru dzielony CTA305/CTA506 oraz zintegrowane CTA405 (dostępny w dwóch odmianach) i CTA408 - najnowszy w ofercie.

E-480
ACCUPHASE
E-480
Wzmacniacze stereo

Accuphase w zasadzie nie wywołuje wśród audiofilów kontrowersji. Wszyscy tę markę znają i szanują, chyba każdy chciałby mieć jakiegoś "Accu", ale na takie "szczęście" potrzeba więcej kasy. Firma zasłużyła sobie na taką reputację 40-letnią historią, konsekwentnie wysoką jakością dźwięku, będącą pochodną technicznej solidności, staranności i fachowości projektantów, co z perspektywy naszych testów widać też w pomiarach laboratoryjnych. Każdy może słyszeć "po swojemu", ale obiektywne parametry zaświadczają, że pochwały dla brzmienia nie są w tym przypadku ani trochę naciągane.

SV-200
VINCENT
SV-200
Wzmacniacze stereo

Wzmacniacze w formatach charakterystycznych dla kompletnych miniwież widzimy ostatnio coraz częściej. Vincent SV-200 wchodzi w ten nowoczesny nurt z rozwagą i elementami konserwatywnymi. Kompaktowa obudowa z jednej strony, z drugiej – klasyczny układ obudowany ostrożnie kilkoma dodatkami. Wyłania się z tego bardzo atrakcyjny produkt, bowiem SV-200 ma w zanadrzu jeszcze co najmniej jedną gorącą niespodziankę. Aby zachęcić i podkreślić audiofilskie ambicje, Vincent proponuje znany u siebie klimat – lampy, a dokładnie konstrukcję hybrydową. W każdym takim przypadku Vincent eksponuje lampy przysunięte do przedniej ścianki i widoczne przez okrągłe okno, a na dodatek dodatkowo podświetlone.

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio wrzesień 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu