PIONEER
SC-LX78

Pioneer przygotował na ten sezon aż dziesięć "klasycznych" modeli, które uzupełnia jeszcze subkategoria urządzeń slim. Zbierając urządzenia do bieżącego testu, zamówiłem, tak jak w innych firmach, model najlepszy. Okazało się jednak, że taki wcale nie pasuje do porównania "dziewięciotysięczników", lecz powinien to być drugi od góry - SC-LX78. Najdroższy SC-LX88 kosztuje niemal 12 000 zł i jest najdroższym ze znanych mi, aktualnie produkowanych amplitunerów japońskich.

Nasza ocena
Wykonanie
Duża i ciężka obudowa, styl minimalistyczny, wewnątrz pracują końcówki w klasie D, pozostawiając wokół siebie dużo miejsca. We właściwej sekcji cyfrowej bateria przetworników ESS.
Brzmienie
Wybitna dynamika, napędzana zdrowym, rytmicznym basem. Środek mocny, konkretny, góra pasma znacznie delikatniejsza.
Artykuł pochodzi z Audio

Pioneer, podobnie jak Denon, ukrył prawie wszystko pod klapką, zostawiając na widoku jedynie pokrętła głośności i wyboru źródeł. Pod klapką jest skromniej niż zwykle, a wejście podręczne zostało potraktowane wręcz minimalistycznie; Pioneer zrezygnował z gniazd analogowych (pozostawiono tylko wyjście słuchawkowe), ograniczając się wyłącznie do jednego wejścia HDMI oraz portu USB. Tylny panel też jest skromniejszy niż u konkurencji, choć cięcia dotknęły przede wszystkim ponownie strefy analogowej. W najważniejszych obszarach SC-LX jednak nie zawodzi.

Tak jak konkurenci, ma aż jedenaście par wyjść głośnikowych, które można skonfigurować na wiele różnych sposobów. Warto w tym miejscu wspomnieć, że Pioneer SC-LX78 trafił do sprzedaży jako urządzenie, które nie obsługiwało najnowszego systemu Dolby Atmos, ale obiecana aktualizacja uzupełniająca "braki" w zakresie dekodowania faktycznie została udostępniona pod koniec września.

Producent oferuje również własne tryby przestrzenne, pozwalające wykorzystać dodatkowe głośniki, jest wśród nich nawet "ciekawostka" z trzema parami głośników sufitowych (dwa przed, dwa dokładnie nad i dwa za słuchaczem). Parę wyjść można także skierować do dodatkowych kanałów przednich, efektowych (szerokość) lub w ogóle pozostać w bazowym trybie 5.1 (lub 7.1), zasilić kolumny główne w bi-ampingu czy wyprowadzić sygnał do zdalnych stref. Strefę drugą i trzecią możemy obsługiwać niezależnymi wyjściami niskopoziomowymi, a nawet oddzielnym gniazdem dla subwoofera.

Pioneer SC-LX78: wejścia i wyjścia

Zdalne strefy nie muszą jednak wcale bazować na sygnałach analogowych, stosowne wyjście trafiło również do panelu gniazd HDMI. Pioneer SC-LX78 ma siedem wejść (nie licząc tego z przedniej ścianki) i trzy wyjścia. Dwa działają równolegle i są przeznaczone dla odbiorników w głównym pomieszczeniu (np. telewizora czy projektora). Gniazda te są wsparte skalerem do rozdzielczości 4K, konwerterem formatów oraz przetwornikiem analogowo-cyfrowym, który przetwarza sygnał z wejść analogowych.

Jedno z wejść HDMI jest także zgodne z przeznaczonym dla urządzeń mobilnych standardem MHL; szkoda tylko, że umieszczono je z tyłu, a nie z przodu. Ograniczono się do trzech liniowych wejść audio RCA, ale jest wejście gramofonowe (MM), z kolei sekcja cyfrowa jest już dość obszerna - po dwa wejścia optyczne i elektryczne współosiowe, plus jedno wyjście optyczne.

W wejście wielokanałowe wyposażono tylko topowy model SC-LX88, ale w SC-LX78 pozostawiono okazałe wielokanałowe wyjście w standardzie 11.2 - przyda się do najbardziej rozbudowanych konfiguracji z Dolby Atmos lub np. w systemach strefowych. Pioneer wykorzystał odbiornik Bluetooth, by w łatwy sposób skorzystać z urządzeń mobilnych.

Tańsze amplitunery producenta również mają to udogodnienie, ale potrzebują zewnętrznego adaptera. Tutaj baza układowa jest bardzo podobna, lecz adapter zainstalowano na stałe w postaci niewielkiego modułu "doczepionego" z tyłu obudowy, między regularnymi gniazdami. Podobnie rozwiązano kwestie komunikacji sieciowej; bazowym, wbudowanym systemem jest przewodowy LAN, ale w pudełku znajdziemy niewielką "kostkę" - bezprzewodowy adapter Wi-Fi. Tym razem jednak trzeba go podłączyć samodzielnie skrętką do gniazda LAN oraz kablem USB, który pełni rolę zasilacza (na tylnej ściance tuż obok złącza LAN znajduje się port USB, zadaniem którego jest tylko i wyłącznie zapewnienie napięcia zasilającego).

Dostęp do urządzeń w ramach tej samej sieci LAN służy Pioneerowi do uruchomienia szeregu usług. Jest wśród nich oczywiście radio internetowe, a także obsługa serwisu Spotify, wsparcie dla protokołów DLNA (dostęp np. do dysków twardych serwerów NAS) czy AirPlay. Samo przesyłanie materiału to nie wszystko - trzeba te pliki jeszcze dekodować. Pioneer potrafi w tej kwestii sporo, obsługuje materiał Flac 24 bity/192 kHz, Alac 24 bity/96 kHz, AIFF, WAV, a także DSD.

Pioneer SC-LX78:przetworniki C/A

Zadbano też o najwyższej klasy przetworniki cyfrowo-analogowe, a takimi są ESS Technology Sabre 32 o rozdzielczości 32 bity/192 kHz. To zresztą parametry wewnętrznej obróbki sygnałów (dane docierające do amplitunera - pliki - mogą mieć postać 24/192), producent zaprojektował także specjalny algorytm upsamplera dla materiałów o niższej jakości, dedykowany przede wszystkim płytom CD (16 bitów/44,1 kHz). Układ ten jest opcjonalny i można go wyłączyć. Również tutaj doczekaliśmy się pełnej obsługi kolumn 4-omowych, które można podłączyć do każdej z dziewięciu końcówek mocy.

Odsłuch

Podejrzewałem, czego mogę się spodziewać, po wcześniejszych testach Pioneera. Firma trzyma określony kurs. Przede wszystkim jest to urządzenie, które doskonale sobie radzi z zadaniami dynamicznymi. Nieważne, czy chcemy grać bardzo głośno, czy tylko włączyć coś "przy okazji" - Pioneer SC-LX78 pokazuje dynamiczny "pazur", gra żywo i bardzo przestrzennie. Do pewnego stopnia podobnie prezentuje się Denon, jednak wyraźna różnica leży w zakresie wysokich tonów. Góra pasma jest tutaj delikatniejsza, jakby Pioneer nie chciał jednak stawiać kropki nad "i" w wyrazistości, a już na pewno nie chciał rozjaśniać i tym sposobem podkreślać dynamiki.

To wyrafinowane, a przy tym atrakcyjne granie - o ile nie utożsamiamy "atrakcji" przede wszystkim z ekspansywną górą i sypaniem detalami. Łączy tonalne zrównoważenie, nawet lekkie przyciemnienie, z bardzo dobrą przejrzystością, plastycznością i dynamiką. To czystość wysokiej próby, nieudawana wyostrzeniem, które zwykle jest efektem właśnie pojawiania się zniekształceń, a nie ich eliminacji. Jednak ogólne wrażenie, zwłaszcza pierwsze, może zawierać zastrzeżenie - za mało góry.

Z drugiej strony, szybko może to zostać uznane nie tylko za poprawne, ale nawet za korzystne, bowiem pozwala uciec od przynajmniej części problemów ze słabo nagranym materiałem - a w ten sposób nie uciekniemy od nich np. w przypadku Denona. Tym samym Pioneer SC-LX78 gra dość przyjaźnie, jednocześnie swobodnie, obficie, a w zakresie średniotonowym prezentuje wyjątkowo mocne, "nabite" dźwięki, które nie są powodem natarczywości, ale daleko im też do łagodności i miękkości.

Tutaj Pioneer, bez ranienia naszych uszu, demonstruje siłę i dokładność, pozwalając grać nawet bardzo głośno, bez pojawiania się kompresji - dźwięki mają wolumen, nie są spłaszczane i rozmazywane. Dużo wigoru ma też bas, świetnie połączony ze średnicą i trzymający rytm. To najlepszy bas w tym teście, zwłaszcza gdy weźmiemy pod uwagę potrzeby muzyczne.

Klasa D dla amplitunera

Od wielu lat użytkowników amplitunerów AV dręczy problem podłączenia kolumn 4-omowych, których często się "zabrania" w instrukcji. W praktyce wielu użytkowników i tak (często nieświadomie, bo producenci kolumn zwykle nierzetelnie zawyżają ich impedancję) takie kolumny stosuje. Na ogół niczym poważnym to nie grozi, bo niemal nigdy nie wykorzystujemy w sposób ciągły maksymalnej mocy wyjściowej, która przy 4 omach oznacza mniejsze napięcie, ale większy prąd - a większy prąd płynącny przez końcówki mocy podnosi temperaturę, niemogącą przekraczać określonej przez normy europejskie wartości, aby urządzenie w ogóle zostało dopuszczone do sprzedaży.

Problem wiąże się oczywiście z ograniczoną wielkością obudowy, w której trzeba zmieścić zwykle siedem wzmacniaczy. Zwiększanie i tak już dużej (z punktu widzenia użytkownika) skrzynki nie wchodzi w grę. Projektanci Pioneera postanowili więc ograniczać wydzielane ciepło, sięgając po alternatywną konstrukcję wzmacniaczy. Idealna wydaje się klasa D, która w przypadku rozwiązań zastosowanych w LX78 ma, według informacji producenta, zwiększyć sprawność o 44 procent.

Parametry
PIONEER SC-LX78
Obraz
Produkowany Tak
Rodzaj Amplitunery
Ilość końcówek 9
Moc8 [W] 2K 168
Moc4 [W] 2K 277
Skaler 4K
Dekodery surround Dolby Atmos, DD-TrueHD, DTS HD MA, DD, DD Plus, DD EX, DTS, DPL IIz, DTS ES, DTS Neo:6
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Pioneer SC-LX78

Zalety impulsowych końcówek, na bazie których Pioneer zbudował swój amplituner, ujawniają się w pomiarze mocy wyjściowej. Potencjał każdego wzmacniacza nie jest rekordowy, ale i tak Pioneer dostarcza imponujące 168 W przy 8 omach oraz 277 W przy 4 omach.

Tryb dwukanałowy wygląda spektakularnie, odpowiednio: 2 x 161 W i 2 x 260 W, dalej zaznaczają się już ograniczenia zasilacza, choć wynik 5 x 117 W przy 8 omach oraz 5 x 138 W przy 4 omach jest świetny.

Czułość LX78 jest z kolei najniższa spośród tych parametrów całej trójki i wynosi 0,4 V, co jednak wciąż nie przysporzy praktycznych problemów. Układ impulsowy ma na ogół dość dokuczliwe szumy, lecz Pioneer radzi sobie, jak na taką konstrukcję, bardzo dobrze. S/N wynosi 82 dB, a dynamika 104 dB.

Problemy klasy D pojawiają się już w pasmie przenoszenia (rys.1), powyżej 10 kHz dają o sobie znać filtry dolnoprzepustowe na wyjściu; charakterystyka dla 8 omów wzbudza się w okolicach 35 kHz (ok. 2,2 dB), z kolei dla 4 omów zaczyna opadać już od 10 kHz.

Rozkład zniekształceń (rys. 2) jest tak korzystny, że nie powstydziłby się go bardzo dobry wzmacniacz zintegrowany. Najsilniejsza trzecia harmoniczna ma poziom -88 dB, a piąta leży przy -95 dB, dalej widmo jest już niemal idealnie czyste.

Zniekształcenia THD+N poniżej 0,1 % można osiągnąć dla mocy wyjściowej przekraczającej 1 W dla 8 omów oraz 2,3 W dla 4 omów.

PIONEER testy
SR6013
MARANTZ
SR6013
Amplitunery AV

Projektowanie świetnych urządzeń stereo Marantz ma zaszyte w genach, a znakomicie wyposażone kino domowe wniósł aportem Denon. Reprezentacja wielokanałowa Marantza jest wciąż mniej liczna niż Denona, ale klarowana, a przy tym zróżnicowana. To Marantz (a nie Denon) ma w ofercie amplitunery typu slim, a na samym szczycie zestaw dzielony (procesor A/V i końcówki mocy). Wśród trzech tegorocznych "dużych" amplitunerów jest zeszłoroczny SR8012 (prawdopodobnie nie doczekamy się szybko jego następcy), SR6013 i SR7013.

RX-A1080
YAMAHA
RX-A1080
Amplitunery AV

Urządzenia z rodziny Aventage to z założenia creme de la creme wielokanałowej oferty Yamahy. Potwierdza to najnowszy, dzielony zestaw 5200 (procesor A/V plus końcówka mocy), chociaż z drugiej strony, seria się rozrasta (w dół), a podstawowa linia amplitunerów RX-V schodzi nieco w cień. Widać to znakomicie w tegorocznej ofercie, w której znajdziemy aż sześć amplitunerów Aventage i tylko cztery modele RX-V. Aventage RX-A1080 jest najlepszym amplitunerem (w całej ofercie Yamahy) w konfiguracji 7.1 (producent stosuje określenie 7.2 ze względu na zdublowane wyjście subwooferowe, ale to szczegół).

AVR-X4500H
DENON
AVR-X4500H
Amplitunery AV

Na początku roku trafił do sprzedaży topowy AVC-X8500H, będący formalnie nawet nie amplitunerem, a wzmacniaczem. Można było odnieść wrażenie, że Denon wraca do praktyk sprzed lat, gdy takim podejściem (brakiem tunera radiowego) wyróżniał najlepsze konstrukcje. Tym razem jednak chodzi o coś więcej, bo niedawno wprowadzony AVC-X6500H, zastępujący AVR-X6400H, też przechodzi na stronę wzmacniaczy. W ten sposób AVR-X4500H stał się najlepszym amplitunerem AV Denona w tradycyjnym rozumieniu tego słowa.

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio wrzesień 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu