O ile Dolby Atmos miał już poprzedni model - AVR-X1300 - o tyle platforma Heos była dostępna w zeszłym sezonie dopiero w znacznie droższym AVR-4300H. Jednak największy konkurent, Yamaha, bardzo konsekwentnie rozszerza wpływy - własne rozwiązania MusicCast - więc i Denon mocno "szarpnął". Świadczy o tym litera H na końcu symboli.
Denon AVR-X1400H - złącza
W panelu podręcznym znalazło się, tak jak u konkurentów, gniazdo USB służące do podłączenia nośników pamięci (i odtwarzania plików audio), jednak przewaga AVR-X1400H polega na obecności podręcznego wejścia HDMI (z 4K i HDPC 2.2), którego konkurenci nie mają. Denon nie ma natomiast analogowego wejścia mini-jack. Na froncie jest ponadto wyjście słuchawkowe i wejście na mikrofon kalibracyjny.
Pioneer i Yamaha oferują cztery wejścia HDMI, Denon ma ich o dwa więcej (wliczając gniazdo frontowe); wyjście HDMI jest pojedyncze. Urządzenie obsługuje sygnały 4K, protokół HDCD 2.2 oraz rozszerzenia Dolby Vision, BT.2020 i HLG (ale te ostatnie dopiero w ramach przyszłej aktualizacji oprogramowania).
Ponieważ Denon AVR-X1400H nie ma konwertera wizyjnego, na podstawowym wyjściu HDMI nie uzyskamy sygnałów podanych do złącz kompozyt. Konstrukcja nie przewiduje również skalowania obrazu, a przełączanie źródeł.
Amplituner ma (wciąż) wejścia analogowe, choć ograniczają się już tylko do dwóch par RCA, a tradycyjne złącza cyfrowe - do formatu optycznego (również dwa wejścia).
Sekcja wzmacniaczy składa się z siedmiu końcówek mocy, z tyłu pojawia się tyle samo par zacisków głośnikowych (do każdej podłączymy kolumny o impedancji 8 lub 4 Ω - wybierając tę wartość w menu). Trzy podstawowe konfiguracje to 5.1, 7.1 oraz 5.1.2; każdą można swobodnie modyfikować, wplatając np. bi-amping kolumn przednich lub uruchamiając zdalną strefę.
Denon AVR-X1400H - właściwości sieciowe
Chociaż komunikacja przenosi się sukcesywnie do rozwiązań bezprzewodowych, Denon AVR-X1400H ma także złącze LAN. Dwie anteny odpowiadają za transmisję Wi-Fi (dwuzakresowy moduł, 2,4 GHz oraz 5 GHz) oraz Bluetooth; ten ostatni jest mało użyteczny, gdyż ogranicza się do podstawowego (oferującego najniższą jakość) standardu SBC. Rozwiązania oparte na Wi-Fi (z założenia doskonalsze od BT) są mocną stroną AVR-X1400H i na nich powinniśmy bazować.
Ideą sieciowej aktywności Denona AVR-X1400H jest firmowy system Heos, są też algorytmy Spotify Connect, protokół AirPlay, moduł dla radia internetowego i odtwarzacz plików audio (sieciowy standard DLNA). Ten ostatni obsługuje formaty FLAC, ALAC, WAV 24 bit/192 kHz, jak i DSD (x64 i x128). AVR-X1400H odtwarza je również z nośników USB.
Siedem końcówek mocy wykorzystamy zarówno dla materiałów Dolby Atmos, jak i DTS:X; ten drugi system ma być niebawem uruchomiony poprzez aktualizację oprogramowania.
Końcówki mocy zbudowano na parach tranzystorów Sankena, umieszczonych w pewnym ścisku na niewielkim radiatorze. Układy wizyjne to komplet scalaków Panasonica, a do obróbki dźwięku służy procesor Cirrus Logic. Gwiazdą sekcji cyfrowej jest ultranowoczesny konwerter DAC - ośmiokanałowy AKM AK4458, zdolny przyjąć nawet sygnały 32 bit/768 kHz i DSD256!
Niestety, brak odpowiedniego interfejsu (procesora) nie pozwala takich plików zdekodować. Mimo to będą procentować jego inne parametry. Zbliżony układ (AK4438) stosuje też Pioneer w VSX-932, ale różni je osiągana dynamika - jest wyższa w AK4458.
Odsłuch
Subtelnie brzmiący amplituner to rzadkość, Denon AVR-X1400H nie jest tym, który płynie pod prąd. Ma dość wyczucia, aby nie zamieniać każdego materiału w nawałnicę, jednak jego inklinacje do grania ofensywnego są wyczuwalne, a w charakterze - dość specjalne. Nie chodzi o wyostrzenie i zasypanie słuchacza wysokotonowymi detalami, duża siła płynie z zakresu średnich tonów - dźwięki są tutaj twarde, konkretne, zdecydowane.
Denon AVR-X1400H ustawia solistów blisko, jednak nie zawsze są oni ciepli i przyjaźni, instrumenty dęte mają odpowiednią dawkę agresywności, zależną też od sposobu nagrania, ale prezentowaną przez Denona bez oporów.
Jednocześnie w tej determinacji nie ma bałaganu, selektywność jest dobra, dźwięki się nie przekrzykują, każdy ma własne miejsce i czas. Bas jest podobny - zwarty, konturowy, sprawny, potrafi zarówno uderzyć, jak i poruszać się zwinnie, nie ma ochoty do snucia się ani też pogrubiania.
Wysokie tony są ciekawe, bo ustawione na umiarkowanym poziomie, wciąż pozostają dźwięczne i wyraziste, również dzięki proporcjonalnej dawce metaliczności. Nie dominują w przekazie, lecz trzymają się na nurcie średnicy.
W trybie wielokanałowym pojawia się więcej blasku, luzu i otwartości, jednak dominującym wątkiem jest spójność i dynamika. Denon wie, jak chce grać. Nie zawsze chce nas zabawiać fajerkami czy się do nas przymilać, trzyma się rytmu i dynamiki.
Ośmiokanałowy DAC firmy AKM to bardzo nowoczesny układ, który akceptuje nawet sygnały 32 bit/768 kHz.
- Końcówki mocy: 7
- Dekodery: Dolby Atmos, DTS:X, Dolby True HD, DTS HD MA, DD, DD Plus, Dolby Surround, DTS, DTS ES, DTS 96/24, DTS Neo:6
- Konwerter wideo: nie
- Skaler obrazu: nie
- Wejścia wideo: 5 x HDMI, 2 x kompozyt
- Wyjścia wideo: 1 x HDMI, 1 x kompozyt
- Standardy HDMI: 4K, HDCD 2.2, Dolby Vision, BT.2020, HLG
- Wej./wyj. analogowe audio 2 x RCA /-
- Wej./wyj. cyfrowe audio 2 x opt, /-
- Wej. podręczne: USB, HDMI
- USB: 1 x przód
- Wej. gramofonowe: nie
- Wyj. na subwoofer: 2 x
- Wej. wielokanałowe: nie
- Wyj. na zewnętrzne końcówki mocy: nie
- Wyj. słuchawkowe: tak
- Zaciski głośnikowe: zakręcane
- Pilot uniwersalny: nie
- iPhone/iPad/iPod: AirPlay
- Funkcje strumieniowe: HEOS, DLNA, Spotify Connect, radio internetowe
- Flac: 24/192
- DSD x 128
- Dodatkowe strefy zaciski głośnikowe
- Komunikacja LAN, Wi-Fi, BT
Chodź, skalibruj mój świat
Układy automatycznej kalibracji są już stale obecne nawet w niedrogich amplitunerach i systemach wielokanałowych. Nie formaty kodowania, głośniki sufitowe i rozdzielczość sygnałów HD, ale właśnie automatyczna kalibracja pozwala zwykle wycisnąć najwięcej za pomocą kilku prostych kroków. Nie każdy przecież musi być ekspertem od kalibracji ręcznej, a jakaś kalibracja... jest konieczna.
Wykorzystując potencjał nowoczesnych układów cyfrowych i urządzeń mobilnych, producenci idą jeszcze dalej. Denon udostępnił specjalną aplikację mobilną, uzupełniającą działanie własnego systemu kalibracji i korekcji Audyssey MultiEQ XT. Audyssey MultEQ Editor, bo tak się ten program nazywa, umożliwia wgląd w charakterystykę częstotliwościową (każdego z kanałów indywidualnie) przed i po kalibracji.
Pozwala także na ich samodzielną zmianę - zupełnie swobodnie lub pod nadzorem aplikacji, która podpowiada, jakich sposobów użyć, by uzyskać określony typ brzmienia. To świetna zabawa i nauka, która jest łatwa dzięki temu, że producent zadbał o wersję w języku polskim.
Radosław Łabanowski