DENON
AVR-X1400H

Atmos i Heos jeszcze niedawno były rozwiązaniami zarezerwowanymi dla najlepszych amplitunerów Denona. Na popularyzację nie czekaliśmy długo - nie licząc najtańszego modelu AVR-540BT, dzisiaj już każdy amplituner AV Denona potrafi dekodować sygnały Dolby Atmos, jak też włączyć się w system Heos.

Nasza ocena

Wykonanie
Bez fajerwerków wzorniczych, dostępny tylko w czarnej wersji, ale zbudowany bardzo porządnie. Tranzystorowe końcówki mocy, ultranowoczesne przetworniki C/A.
Funkcjonalność
Siedem końcówek mocy, Dolby Atmos oraz DTS:X (potrzebna aktualizacja oprogramowania). Duża liczba wejść HDMI (jedno jest nawet w panelu podręcznym) w najnowszej specyfikacji 4K i HDR. USB oraz moduł sieciowy umożliwiają odtwarzanie plików audio 24/192 (np. Flac) i DSD128. Wspiera firmowy system HEOS. BT oraz Wi-Fi (dwuzakresowe). Podstawowa obsługa drugiej strefy, obsługa przez aplikacje mobilne (jedna dedykowana systemowi automatycznej kalibracji Audyssey MultEQ XT). Spotify Connect, DLNA oraz AirPlay. Oficjalnie obsługuje kolumny 4-omowe (selektor impedancji).
Laboratorium
Bardzo wysoka moc w stereo, przy 8 Ω - 2 x 120, w trybie pięciokanałowym spada do 7 x 44 W i jest znacznie niższa w trybie 4-omowym (2 x 55 W, 5 x 38 W). Umiarkowany szum, niskie zniekształcenia, szerokie pasmo.
Brzmienie
Dynamiczne, spójne, komunikatywne, z krótkim basem, bliską średnicą i delikatną górą. W trybie wielokanałowym więcej blasku, ale zawsze konkretnie.
Artykuł pochodzi z Audio

O ile Dolby Atmos miał już poprzedni model - AVR-X1300 - o tyle platforma Heos była dostępna w zeszłym sezonie dopiero w znacznie droższym AVR-4300H. Jednak największy konkurent, Yamaha, bardzo konsekwentnie rozszerza wpływy - własne rozwiązania MusicCast - więc i Denon mocno "szarpnął". Świadczy o tym litera H na końcu symboli.

Denon AVR-X1400H - złącza

W panelu podręcznym znalazło się, tak jak u konkurentów, gniazdo USB służące do podłączenia nośników pamięci (i odtwarzania plików audio), jednak przewaga AVR-X1400H polega na obecności podręcznego wejścia HDMI (z 4K i HDPC 2.2), którego konkurenci nie mają. Denon nie ma natomiast analogowego wejścia mini-jack. Na froncie jest ponadto wyjście słuchawkowe i wejście na mikrofon kalibracyjny.

Pioneer i Yamaha oferują cztery wejścia HDMI, Denon ma ich o dwa więcej (wliczając gniazdo frontowe); wyjście HDMI jest pojedyncze. Urządzenie obsługuje sygnały 4K, protokół HDCD 2.2 oraz rozszerzenia Dolby Vision, BT.2020 i HLG (ale te ostatnie dopiero w ramach przyszłej aktualizacji oprogramowania).

Ponieważ Denon AVR-X1400H nie ma konwertera wizyjnego, na podstawowym wyjściu HDMI nie uzyskamy sygnałów podanych do złącz kompozyt. Konstrukcja nie przewiduje również skalowania obrazu, a przełączanie źródeł.

Sfera cyfrowa wyraźnie dominuje, wejść HDMI jest tutaj pięć - więcej niż u konkurentów.

Sfera cyfrowa wyraźnie dominuje, wejść HDMI jest tutaj pięć - więcej niż u konkurentów.

Amplituner ma (wciąż) wejścia analogowe, choć ograniczają się już tylko do dwóch par RCA, a tradycyjne złącza cyfrowe - do formatu optycznego (również dwa wejścia).

Sekcja wzmacniaczy składa się z siedmiu końcówek mocy, z tyłu pojawia się tyle samo par zacisków głośnikowych (do każdej podłączymy kolumny o impedancji 8 lub 4 Ω - wybierając tę wartość w menu). Trzy podstawowe konfiguracje to 5.1, 7.1 oraz 5.1.2; każdą można swobodnie modyfikować, wplatając np. bi-amping kolumn przednich lub uruchamiając zdalną strefę.

Denon AVR-X1400H - właściwości sieciowe

Chociaż komunikacja przenosi się sukcesywnie do rozwiązań bezprzewodowych, Denon AVR-X1400H ma także złącze LAN. Dwie anteny odpowiadają za transmisję Wi-Fi (dwuzakresowy moduł, 2,4 GHz oraz 5 GHz) oraz Bluetooth; ten ostatni jest mało użyteczny, gdyż ogranicza się do podstawowego (oferującego najniższą jakość) standardu SBC. Rozwiązania oparte na Wi-Fi (z założenia doskonalsze od BT) są mocną stroną AVR-X1400H i na nich powinniśmy bazować.

Ideą sieciowej aktywności Denona AVR-X1400H jest firmowy system Heos, są też algorytmy Spotify Connect, protokół AirPlay, moduł dla radia internetowego i odtwarzacz plików audio (sieciowy standard DLNA). Ten ostatni obsługuje formaty FLAC, ALAC, WAV 24 bit/192 kHz, jak i DSD (x64 i x128). AVR-X1400H odtwarza je również z nośników USB.

AVR-X1400H - jako jedyny z całej trójki - ma podręczne wejście HDMI (z 4K i HDCP 2.2).

AVR-X1400H - jako jedyny z całej trójki - ma podręczne wejście HDMI (z 4K i HDCP 2.2).

Siedem końcówek mocy wykorzystamy zarówno dla materiałów Dolby Atmos, jak i DTS:X; ten drugi system ma być niebawem uruchomiony poprzez aktualizację oprogramowania.

Końcówki mocy zbudowano na parach tranzystorów Sankena, umieszczonych w pewnym ścisku na niewielkim radiatorze. Układy wizyjne to komplet scalaków Panasonica, a do obróbki dźwięku służy procesor Cirrus Logic. Gwiazdą sekcji cyfrowej jest ultranowoczesny konwerter DAC - ośmiokanałowy AKM AK4458, zdolny przyjąć nawet sygnały 32 bit/768 kHz i DSD256!

Niestety, brak odpowiedniego interfejsu (procesora) nie pozwala takich plików zdekodować. Mimo to będą procentować jego inne parametry. Zbliżony układ (AK4438) stosuje też Pioneer w VSX-932, ale różni je osiągana dynamika - jest wyższa w AK4458.

Moduł końcówek i jego radiator jest relatywnie nieduży, a przecież mamy tu aż siedem kanałów.

Moduł końcówek i jego radiator jest relatywnie nieduży, a przecież mamy tu aż siedem kanałów.

Odsłuch

Subtelnie brzmiący amplituner to rzadkość, Denon AVR-X1400H nie jest tym, który płynie pod prąd. Ma dość wyczucia, aby nie zamieniać każdego materiału w nawałnicę, jednak jego inklinacje do grania ofensywnego są wyczuwalne, a w charakterze - dość specjalne. Nie chodzi o wyostrzenie i zasypanie słuchacza wysokotonowymi detalami, duża siła płynie z zakresu średnich tonów - dźwięki są tutaj twarde, konkretne, zdecydowane.

Denon AVR-X1400H ustawia solistów blisko, jednak nie zawsze są oni ciepli i przyjaźni, instrumenty dęte mają odpowiednią dawkę agresywności, zależną też od sposobu nagrania, ale prezentowaną przez Denona bez oporów. 

Jednocześnie w tej determinacji nie ma bałaganu, selektywność jest dobra, dźwięki się nie przekrzykują, każdy ma własne miejsce i czas. Bas jest podobny - zwarty, konturowy, sprawny, potrafi zarówno uderzyć, jak i poruszać się zwinnie, nie ma ochoty do snucia się ani też pogrubiania.

Wysokie tony są ciekawe, bo ustawione na umiarkowanym poziomie, wciąż pozostają dźwięczne i wyraziste, również dzięki proporcjonalnej dawce metaliczności. Nie dominują w przekazie, lecz trzymają się na nurcie średnicy.

W trybie wielokanałowym pojawia się więcej blasku, luzu i otwartości, jednak dominującym wątkiem jest spójność i dynamika. Denon wie, jak chce grać. Nie zawsze chce nas zabawiać fajerkami czy się do nas przymilać, trzyma się rytmu i dynamiki.

Ośmiokanałowy DAC fi rmy AKM to bardzo nowoczesny układ, który akceptuje nawet sygnały 32 bit/768 kHz.

Ośmiokanałowy DAC firmy AKM to bardzo nowoczesny układ, który akceptuje nawet sygnały 32 bit/768 kHz.

 - Końcówki mocy: 7
- Dekodery: Dolby Atmos, DTS:X, Dolby True HD, DTS HD MA, DD, DD Plus, Dolby Surround, DTS, DTS ES, DTS 96/24, DTS Neo:6
- Konwerter wideo: nie
- Skaler obrazu: nie
- Wejścia wideo: 5 x HDMI, 2 x kompozyt
- Wyjścia wideo: 1 x HDMI, 1 x kompozyt
- Standardy HDMI: 4K, HDCD 2.2, Dolby Vision, BT.2020, HLG
- Wej./wyj. analogowe audio 2 x RCA /-
- Wej./wyj. cyfrowe audio 2 x opt, /-
- Wej. podręczne: USB, HDMI
- USB: 1 x przód
- Wej. gramofonowe: nie
- Wyj. na subwoofer: 2 x
- Wej. wielokanałowe: nie
- Wyj. na zewnętrzne końcówki mocy: nie
- Wyj. słuchawkowe: tak
- Zaciski głośnikowe: zakręcane
- Pilot uniwersalny: nie
- iPhone/iPad/iPod: AirPlay
- Funkcje strumieniowe: HEOS, DLNA, Spotify Connect, radio internetowe
- Flac: 24/192
- DSD x 128
- Dodatkowe strefy zaciski głośnikowe
- Komunikacja LAN, Wi-Fi, BT

Chodź, skalibruj mój świat

Układy automatycznej kalibracji są już stale obecne nawet w niedrogich amplitunerach i systemach wielokanałowych. Nie formaty kodowania, głośniki sufitowe i rozdzielczość sygnałów HD, ale właśnie automatyczna kalibracja pozwala zwykle wycisnąć najwięcej za pomocą kilku prostych kroków. Nie każdy przecież musi być ekspertem od kalibracji ręcznej, a jakaś kalibracja... jest konieczna.

Wykorzystując potencjał nowoczesnych układów cyfrowych i urządzeń mobilnych, producenci idą jeszcze dalej. Denon udostępnił specjalną aplikację mobilną, uzupełniającą działanie własnego systemu kalibracji i korekcji Audyssey MultiEQ XT. Audyssey MultEQ Editor, bo tak się ten program nazywa, umożliwia wgląd w charakterystykę częstotliwościową (każdego z kanałów indywidualnie) przed i po kalibracji.

Pozwala także na ich samodzielną zmianę - zupełnie swobodnie lub pod nadzorem aplikacji, która podpowiada, jakich sposobów użyć, by uzyskać określony typ brzmienia. To świetna zabawa i nauka, która jest łatwa dzięki temu, że producent zadbał o wersję w języku polskim.

Radosław Łabanowski

Specyfikacja techniczna

DENON AVR-X1400H
Rodzaj Amplitunery
Ilość końcówek 7
Moc 8 [Ω] (1% THD+N, 1 kHz) [W] 2K 120
Moc 4 [Ω] (1% THD+N, 1 kHz) [W] 2K 55
Wejścia / wyjścia video HDMI / komp.
Skaler -
Dekodery surround Dolby Atmos, DTS:X, Dolby True HD, DTS HD MA, DD, DD Plus, Dolby Surround, DTS, DTS ES, DTS 96/24, DTS Neo:6
Czułość (dla maksymalnej mocy) [V] 0,19
Dynamika [dB] 103
Stosunek sygnał/szum (filtr A-ważony, w odniesieniu do 1W) [dB] 82
Współczynnik tłumienia (w odniesieniu do 4 Ω) 37
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Laboratorium Denon AVR-X1400H

Denon określa moc AVR-X1400H jako 80 W przy 8 Ω, nie podając jednak wartości dla 4 Ω. W naszych pomiarach przy 8 Ω w jednym kanale pojawiło się aż 136 W, a w stereo 2 x 120 W - wynik znakomity. Wciąż dobrze jest w konfiguracji siedmiokanałowej – 7 x 44 W.

Po przełączeniu w tryb 4-omowy (dostępny poza głównym menu ekranowym, trzeba wgryźć się w instrukcję obsługi) moc jest znacznie niższa, to "tylko" 55 W (tak samo jeden, jak i dwa kanały wysterowane jednocześnie), ale nie spada już znacznie w trybie siedmiokanałowym.

Czułość jest bliska standardowi - 0,19 V. Odstęp sygnału od szumu wynosi 82 dB – to wynik dobry jak na amplituner wielokanałowy. Dynamika sięga 103 dB.

Świetnie prezentuje się charakterystyka przenoszenia (rys.1) z pomijalnym spadkiem przy 10 Hz, a przy 100 kHz mniejszym od -3 dB. W spektrum zniekształceń (rys. 2) zwraca uwagę trzecia harmoniczna, sięgająca -78 dB, przy -87 dB widać jeszcze drugą, pozostałe już poniżej -90 dB.

Z rys. 3. wynika znacznie korzystniejsza sytuacja (niższy poziom zniekształceń i wyższa moc) w trybie 8 Ω (i przy takim obciążeniu).

DENON testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta kwiecień 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio kwiecień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu