YAMAHA
YSP-1400

Yamaha YSP-1400 jest przedstawicielem gatunku, który "poszedł inną drogą ewolucji" niż pozostałe opisywane tutaj soundbary. Yamaha zaczynała swoją przygodę z głośnikami podtelewizorowymi od dużych i cholernie drogich (jak na owe czasy) konstrukcji, zbudowanych z macierzy kilkudziesięciu małych przetworników i dwóch basowych. I z tego jakoś wyewoluowała niby zwyczajna beleczka...

Nasza ocena
Wykonanie
Podkreśla wyjątkowość, niemal ekskluzywność produktu. Technika "projektora dźwiękowego" w kompaktowej formie.
Laboratorium
Gdyby było HDMI, to mielibyśmy wszystko, co potrzeba do szczęścia. Jest nawet Bluetooth.
Brzmienie
W optymalnych warunkach (lokalowych) potrafi wykreować najlepszy dźwięk przestrzenny. Niezależnie od tego brzmienie pełne, z dobrze umocowanym basem, a to przecież soundbar bez subwoofera.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Od czasów YSP-1 do YSP-1400 minęło 9 lat i teraz otrzymujemy urządzenie, które może stanąć niemal w każdym pokoju, bo z 40 przetworników zostało tylko 8 (plus dwa basowe), a i cena jest znacznie bardziej przystępna. Doświadczenie Yamahy w konstruowaniu projektorów dźwięku jest ogromne, i trudno byłoby znaleźć firmę z większym. Ale co to jest, ten projektor dźwięku?

"Normalne" soundbary mają przetworniki przyporządkowane poszczególnym kanałom - w najprostszym układzie są dwukanałowe (lewy i prawy na krańcach belki). Zachowują się one podobnie jak klasyczny układ stereofoniczny o dość wąskim rozstawieniu głośników, z ewentualnymi trybami wirtualnej przestrzenności.

W projektorze nie ma podziału na przetworniki określonego kanału, wszystkie (albo większość) uczestniczy w przetwarzaniu sygnału każdego z nich, kierując bardziej skupione (za pomocą odpowiednio spreparowanych charakterystyk kierunkowych) wiązki w określone przez projektanta kierunki, "zaprogramowane" przy założeniu, że niedaleko znajdują się boczne ściany, gdzie nastąpią odbicia, tworzące właśnie iluzję pojawiania się źródeł dźwięku z boku, a nawet za nami.

Dlatego, jeżeli usiądziemy tuż przed projektorem, to wszystko gra naraz, z przestrzenności nici, ale wystarczy oddalić się na 2-3 metry, a wszystko zaczyna się układać - o ile fale miały się od czego odbić, by wrócić do słuchacza. Pokój powinien być więc w miarę prostokątny (3-7 m x 3-7 m), projektor nie musi stać idealnie centralnie, ale lepiej, by nie był to kąt pokoju. Yamaha przewidziała "zestaw ratunkowy", pozwalający na korektę niektórych "wad" pomieszczenia, w postaci reflektorów sprzedawanych opcjonalnie pod nazwą YRB-100.

Yamaha YSP-1400 ma osiem 3-cm przetworników szerokopasmowych i dwa 8,5-cm woofery, ukryte wewnątrz ażurowych nóg (znakomity pomysł). Komunikacja z urządzeniem jest prosta - na belce są zamontowane tylko podstawowe przyciski, jak zasilanie, głośność i wybór źródła, a reszta jest obsługiwana wygodnym pilotem. O stanie urządzenia informują zielone diody po lewej stronie, lecz konia z rzędem temu, kto z dwóch metrów przeczyta, która co oznacza. Gniazda cyfrowe są dwa - optyczne i elektryczne. Gniazda analogowe to parka RCA i mini-jack oraz wyjście na opcjonalny, zewnętrzny subwoofer.

Jest też bezprzewodowy Bluetooth dla sprzętu przenośnego, a nawet dedykowana darmowa aplikacja (HT Controller) pod iOS i Androida, pozwalająca na wizualne ustawienie parametrów wnętrza w celu zoptymalizowania brzmienia. Z tyłu wbudowano przekaźnik podczerwieni - to ciągnąca się przez całą długość urządzenia cienka listwa. Yamaha YSP-1400 proponuje nam 5 predefiniowanych ustawień dźwięku przestrzennego: Movie/ Music (dobry do oglądania koncertów)/Sport/ Game/TV oraz czyste Stereo.

Możemy również skorzystać z takich dobrodziejstw jak Clear Voice - wyciąga z filmów dialogi na pierwszy plan, Univolume - stara się utrzymywać stały poziom głośności pomiędzy kanałami TV, programami, źródłami, a nawet reklamami - koniec wyjących reklam o Żubrze.

Audio Delay pozwala zsynchronizować obraz z dźwiękiem. Sygnały dekodowane przez system to Dolby Digital i DTS Digital Surround. Możemy również z poziomu pilota regulować poziom basu oraz wirtualnie przenosić urządzenie, czyli kierować więcej mocy w lewo, w prawo lub na wprost - przydatne, gdy telewizor stoi bliżej którejś ze ścian, albo gdy nagle pojawia się z boku znacząca przeszkoda, jak choinka na święta lub teściowa z wizytą. Yamaha YSP-1400 potrafi nauczyć się rozpoznawania sygnałów z naszego głównego pilota. W komplecie dostajemy jeszcze światłowód 1,5 m i szablon wierceń pod haki. Obudowa jest wykończona na wysoki połysk.

Odsłuch

Z "macierzą" miałem spory ubaw, siedząc jak małpa przed samym urządzeniem i kręcąc głową podziwiałem zdolności tych małych głośników do kierunkowej emisji i jednocześnie tworzenia jednych z najlepiej brzmiących dialogów tego testu.

Obecność Bluetootha na pokładzie zachęciła mnie do posłuchania muzyki i o ile możliwości kinowe oraz zdolność do tworzenia sensownie brzmiących kanałów efektowych mogą się podobać, o tyle wokale ulokowały się wyraźnie za ekranem. Trzeba było poeksperymentować z opcjami i u mnie w trybie Movie wróciły one na swoje oczekiwane miejsce, czyli do kanału centralnego.

Dwa wbudowane głośniki niskotonowe potrafią sporo - subwoofery dają więcej, ale wśród soundbarów w tej cenie i "samotnych", Yamaha YSP-1400 ma bas najmocniejszy.

- Wymiary belki [mm]: 96 x 1000 x 133
- Wymiary subwoofera [mm]: brak
- Głośniki 8 x 2,8cm wysoko-średniotonowe + 2 x 8,5cm niskotonowe
- Masa [kg]: 4,3
- Wejścia: Toslink/Koaksjalne/RCA/mini-jack/ Bluetooth 2.1/subwoofer
- Subwoofer: nie (2 x zintegrowane)
- Pasmo [Hz - kHz] 45-22 (podział na 500Hz)
- Moc [W] 8 x 2 + 2 x 30
- Inne Toslink 1,4 5m/wieszaki zintegrowane/pilot

Waldemar (Pegaz) Nowak

Parametry
YAMAHA YSP-1400
Produkowany Tak
Zint. odtwarzacz blu-ray Tak
Subwoofer Tak
Bezprzewodowy subwoofer Tak
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Videotesty
Amplituner stereo Yamaha R-N803D
Video test Amplituner stereo Yamaha R-N803D
Yamaha R-N803D ma na pokładzie tuner radiowy, wyjście słuchawkowe,...
3:07
YAMAHA testy
Ambeo 3D
SENNHEISER
Ambeo 3D
Soundbary

Kiedy wszedłem do pokoju zorganizowanego przez firmę Sennheiser podczas konwencji EISA w Antwerpii, usiadłem mniej więcej pośrodku, i usłyszałem Ambeo 3D w akcji, natychmiast rozejrzałem się na boki. Tam "musiały" wisieć jakieś surroundy, ale jakoś nie mogłem ich dojrzeć... ściany były gołe. A taki bas "nie miał prawa" pojawić się z tej wielkości belki bez pomocy subwoofera, który jednak ukrył się nadzwyczaj skutecznie...

Katch One
DALI
Katch One
Soundbary

Dali KATCH to produkt rasowo skandynawski. Nowoczesny, elegancki, ale nie "przefajnowany", wzorniczo minimalistyczny, funkcjonalnie racjonalny, brzmieniowo wyśmienity. Można nim być zachwyconym, ale też... Nie potrafi "wszystkiego", lecz w ramach jasno określonych kompetencji, działa bezbłędnie.

Signa S1
POLK AUDIO
Signa S1
Soundbary

Soundbary stały się jedną z najważniejszych kategorii sprzętu A/V. Zdobyły w kinie domowym większą popularność niż wielokanałowe systemy głośnikowe i zestawy "z jednego pudełka" i - co ważniejsze - dalej utrwalają swoją pozycję, gdyż przemawiają do klientów wieloma racjonalnymi argumentami i zaletami, a nie płyną tylko na fali sezonowej mody. Rozstawianie pięciu czy siedmiu głośników jest dla wielu amatorów kinodomowych emocji zadaniem, z różnych powodów, bardzo niewdzięcznym, a położenie grającej "belki" pod telewizorem - "ciastkiem z kremem".

Live Sound & Installation październik 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta październik 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista październik 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio październik 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu