MONITOR AUDIO
ASB-2

Pierwszy raz jęknąłem z bólu (w tym wieku wysiłek równa się ból), gdy nieprzygotowany na to, co mnie czeka, odbierałem paczkę od kuriera. Drugi raz jęknąłem z wrażenia, gdy zobaczyłem co jest w środku, trzeci raz z zachwytu, gdy zobaczyłem baterię gniazd z tyłu, czwarty raz... Sąsiedzi wciąż słyszeli jęki… Co oni sobie pomyślą… Nazajutrz pobiegłem więc wyjaśnić, że testowałem soundbar Monitor Audio.

Nasza ocena
Wykonanie
Solidna konstrukcja ze szlachetnymi detalami z drapanej stali. Soundbarowy hi-end.
Laboratorium
Sezamie otwórz się: 3 x HDMI in, HDMI out 3D z ARC , S/PDI F, Toslink, analogowe RCA , mini-jack 3,5 mm, strumieniowanie bezprzewodowe Airplay/DLNA / UPnP, wyjście na opcjonalny subwoofer... ale nie ma Bluetooth.
Brzmienie
Soczyste i dynamiczne; słychać charakter wyśmienitych przetworników.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Mało kto, szukając grającej belki pod telewizor, zakłada, że może ona kosztować więcej niż kilka tysięcy złotych, a tym bardziej, że może ważyć więcej niż dziesięć kilogramów. Jeżeli jednak nie ma w komplecie subwoofera, to wielkość i masa soundbara stają się nie tylko usprawiedliwione, ale wręcz konieczne. Z kolei im soundbar większy, tym jego kształty ciekawsze, aby spodobać się klientowi i użytkownikowi w sytuacji, gdy nie uda mu się niemal zniknąć w formie cienkiej kreski pod telewizorem.

Forma Monitor Audio ASB-2 zapowiada dodatkowo potencjalnie lepsze właściwości akustyczne niż można to wycisnąć z prostopadłościanu. W komplecie dostajemy jeszcze podkładkę silikonową, lecz żadnych przewodów sygnałowych. Producent przewidział możliwość zawieszania go na ścianie lub na specjalnym meblu, ale wieszaki są dodatkami opcjonalnymi.

Monitor Audio ASB-2 został wymyślony jako "hub" organizujący wokół siebie wszystko, co gra we współczesnych domach. Mamy więc aż trzy wejścia HDMI i jedno wyjście w standardzie 1.4 (ARC, 1080p/3D), wejście USB (serwisowe, ładuje odtwarzacze i przesyła z nich muzykę), cyfrowe koaksjalne, optyczne, analogowe stereofoniczne RCA, mini-jack i wyjście RCA LFE - czyli na zewnętrzny, ale opcjonalny subwoofer aktywny; filtrowanie nastąpi wtedy automatycznie przy 80 Hz. Jest również zaimplementowana transmisja bezprzewodowa Apple AirPlay, ale dlaczego u licha nie ma Bluetooth, który jest obecny niemal w każdym produkowanym urządzeniu mobilnym?

Jest strumieniowanie ze źródeł DLNA i UPnP, wspierające nieskompresowane pliki muzyczne przechowywane w komputerach, smartfonach i tabletach iPad, iPhone, iPod Touch, z Androidem i Windowsem, oraz streaming bezpośrednio z serwisów internetowych. Ponadto iTunes i programy kompatybilne z DLNA mogą przesyłać strumień zarówno przez Wi-Fi, jak i z pominięciem sieci domowej, dzięki Airplay Direct (to jakiś firmowy wynalazek). Sprawdzanie dostępności nowych wersji oprogramowania systemowego odbywa się automatycznie po każdorazowym włączeniu, ale możliwe jest również wgranie go poprzez USB lub przeglądarkę internetową.

Wejściami zarządzamy za pomocą dziewięciu przycisków, umieszczonych na górze. Tutaj również (jak i na pilocie) można przełączyć się pomiędzy filmem (dźwięk 3D) a muzyką. Bardzo dużo z możliwości Monitor Audio ASB-2 jest dostępnych poprzez OSD, czyli z wykorzystaniem ekranu telewizora, a kilka najważniejszych to włączanie 3D Audio, EQ, poziom poszczególnych kanałów, wymiana firmware. Menu ekranowe jest proste aż do bólu.

O bieżącym stanie pracy jesteśmy informowani za pomocą różnokolorowych sygnałów wyświetlanych przez diodę ukrytą pod materiałem. Ten oryginalny pomysł wcale mi się nie podoba; trudno zapamiętać wszystkie kombinacje czterech kolorów (jest o tym cała strona w instrukcji) migających z różnymi częstotliwościami. Na szczęście, można ją przyciemnić, a nawet wyłączyć, i wtedy nadal widać, co jest aktywne, dzięki delikatnemu podświetleniu przycisków na górze obudowy.

W obudowie o ponadmetrowej szerokości zastało ukrytych kilka firmowych smakołyków głośnikowych. Zainstalowano układ dwukanałowy, z dwudrożnymi zespołami przetworników: 2 x 1" C-CAM (złote kopułki wysokotonowe), 2 x C-CAM 4" (nisko-średniotonowe), uzupełnione parą 5,5" C-CAM pracujących w kanale "zintegrowanego subwoofera".

Wewnątrz pięć wzmacniaczy cyfrowych dostarcza 160 W mocy. Procesory DSP dbają o zestrojenie całego pasma ze szczególnym uwzględnieniem basu, aczkolwiek producent jest na tyle uprzejmy, że pozwala powyłączać ulepszacze, i jeśli np. jest podawany sygnał wielokanałowy 5.1 czy 7.1, to słyszymy kanały L, C, R (i ewentualnie LFE, jeśli podłączyliśmy subwoofer) bez jakichkolwiek modyfikacji. Dopiero włączenie funkcji 3D zaczyna tworzenie symulacji dźwięku dookólnego.

Mamy nadal wpływ na intensywność owych efektów. Mamy również dostęp do equalizera i do osobnego zarządzania każdym z wirtualnych kanałów - możemy wyciąć wszystko i upajać się zmysłowym głosem Angeliny Jolie z kanału centralnego. Jest jeszcze jedna ciekawa funkcja - przepuszczanie dźwięku (Pass Through) ze źródła do odbiornika poprzez HDMI bez włączania ASB-2, chociaż w tym trybie urządzenie pobiera więcej energii z sieci, niż w zwykłym trybie oczekiwania.

Na stronie producenta znalazłem jeszcze tajemniczą wzmiankę o APC (Automatic Position Correction), ale nie udało mi się dociec, o co chodzi, bo o kalibracji raczej nie ma mowy. Sterowanie głośnością można obsługiwać pilotem od telewizora, poprzez HDMI.

Odsłuch

Monitor Audio ASB-2 nie jest tylko "poprawiaczem" dźwięku z telewizora, ale całkiem poważnym substytutem kina domowego. Znakomite dialogi, a przede wszystkim dynamika i sprawność w dostosowywaniu się do zmian akcji.

Wybuchy mają siłę, szybkość ataku, niezależnie od poziomu głośności, kiedy słucha się w granicach rozsądku, ale słuchałem głośno, nawet szukając poziomu, gdzie system się podda, i finalnie odpuściłem - brzmienie było do końca spójne i czyste, najkrócej mówiąc: jak grom z jasnego nieba.

Zdecydowanie nie jest to przypadek grania łagodnego, ale jego klasa bierze się z unikania agresji przy dużej żywości. Słychać to równie dobrze w muzyce, bo nie chciałbym, by ktokolwiek odniósł wrażenie, że ASB-2 ma grację młota pneumatycznego - jak potrzeba, to "grzmoci", ale jak trzeba, pokazuje piękny detal. Może z powodzeniem znaleźć się w towarzystwie nawet bardzo dużych telewizorów, a dźwięk z niego będzie miał odpowiednie kompetencje.

Czy to jeden z tych przypadków, gdy nie brakuje już zewnętrznego subwoofera? Subwoofer zawsze warto mieć... tutaj bas jest zwarty, dynamiczny, ale gdyby miał niższe zejście i więcej potęgi - na pewno by nie zaszkodziło. To sprawa otwarta: czy musimy mieć taki bas, czy nie. Ale i bez niego brzmienie jest wyśmienite.

- Wymiary belki [mm]: 180 x 1005 x 167
- Wymiary subwoofera [mm]: brak (opcjonalny)
- Głośniki 2 x 1” wysokotonowe (złote kopułki) + 2 x 4” średniotonowe + 2 x 5,5” niskotonowe (wszystkie C-CA M)
- Masa [kg]: 11,52
- Wejścia: 3 x HDMI in/HDMI out/T oslink/S/PDI F/RCA /mini-jack/Airplay
- Subwoofer: nie (jest wyjście)
- Pasmo [Hz – kHz] 40–20
- Moc [W] 160
- Inne podstawa silikonowa/pilot

Waldemar (Pegaz) Nowak

Parametry
MONITOR AUDIO ASB-2
Produkowany Tak
Zint. odtwarzacz blu-ray Tak
Subwoofer Tak
Bezprzewodowy subwoofer Tak
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
MONITOR AUDIO testy
Ambeo 3D
SENNHEISER
Ambeo 3D
Soundbary

Kiedy wszedłem do pokoju zorganizowanego przez firmę Sennheiser podczas konwencji EISA w Antwerpii, usiadłem mniej więcej pośrodku, i usłyszałem Ambeo 3D w akcji, natychmiast rozejrzałem się na boki. Tam "musiały" wisieć jakieś surroundy, ale jakoś nie mogłem ich dojrzeć... ściany były gołe. A taki bas "nie miał prawa" pojawić się z tej wielkości belki bez pomocy subwoofera, który jednak ukrył się nadzwyczaj skutecznie...

Katch One
DALI
Katch One
Soundbary

Dali KATCH to produkt rasowo skandynawski. Nowoczesny, elegancki, ale nie "przefajnowany", wzorniczo minimalistyczny, funkcjonalnie racjonalny, brzmieniowo wyśmienity. Można nim być zachwyconym, ale też... Nie potrafi "wszystkiego", lecz w ramach jasno określonych kompetencji, działa bezbłędnie.

Signa S1
POLK AUDIO
Signa S1
Soundbary

Soundbary stały się jedną z najważniejszych kategorii sprzętu A/V. Zdobyły w kinie domowym większą popularność niż wielokanałowe systemy głośnikowe i zestawy "z jednego pudełka" i - co ważniejsze - dalej utrwalają swoją pozycję, gdyż przemawiają do klientów wieloma racjonalnymi argumentami i zaletami, a nie płyną tylko na fali sezonowej mody. Rozstawianie pięciu czy siedmiu głośników jest dla wielu amatorów kinodomowych emocji zadaniem, z różnych powodów, bardzo niewdzięcznym, a położenie grającej "belki" pod telewizorem - "ciastkiem z kremem".

Live Sound & Installation październik 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta październik 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista październik 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio październik 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu