HECO
ALEVA 25A

Postawny, solidny, elegancki, jakby wzięty z wyższego zakresu cenowego - subwoofer Heco Aleva Sub 25A - podobnie jak większość produktów Heco, wypuszczonych w ciągu ostatnich kilku lat, swoim wyglądem i konstrukcją sprawia doskonałe wrażenie.

Nasza ocena
Wykonanie
Okazała obudowa w naturalnym fornirze (lub w lakierze fortepianowym), eleganckie dodatki i solidny głośnik – urządzenie wygląda na znacznie droższe.
Laboratorium
Wejścia nisko- i wysokopoziomowe, bez wyjść, podstawowe regulacje, wystarczający zakres zmian górnej częstotliwości granicznej – bez fajerwerków, ale satysfakcjonująco.
Brzmienie
Dobre rozciągnięcie pasma (dolna częstotliwość graniczna 29 Hz), umiarkowany poziom maksymalny – tylko 108 dB.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Mało plastiku, dużo metalu, naturalny fornir, skrzynka jeszcze nie ogromna, ale też nie próbuje udawać, że uda się ją ukryć przed wzrokiem domowników. Żadnych wygłupów i kombinacji, pod względem technicznym - klasyczny subwoofer. Przeglądając ofertę Heco, zwrócił moją uwagę fakt, że opiera się ona tylko i aż na kilku seriach "poważnych" zespołów głośnikowych, a nie ma w niej żadnych kompletów "sub-sat", żadnych głośników o zacięciu designerskim, ani tym bardziej miniaturowych subwooferków, z jakimi na rynek popularnych urządzeń kina domowego próbuje się przebijać coraz większa liczba tradycyjnych firm głośnikowych. Heco wróciło do korzeni, co może z kolei usatysfakcjonować audiofilów, mimo że ci zwykle dają niewielki kredyt zaufania dużym firmom niemieckim. A tymczasem Heco naprawdę się stara…

Miłośnicy dobrego kina domowego, niekoniecznie miniaturowego i płaskiego, ale bazującego na solidnych podstawach - również basowych - mogą być propozycjami Heco bardzo ukontentowani. Nie znajdziemy więc w ofercie firmy subwooferów z głośnikami mniejszymi niż 25-cm, za to znajdziemy jeden z głośnikiem 30-cm (w serii Celan XT), a do niedawna był nawet gość z kapeluszem 15-calowym (w poprzedniej serii Celan).

Heco Aleva Sub 25A - kawałek od ściany

Heco Aleva Sub 25 A to konstrukcja bas-refleks, z głośnikiem na froncie i otworem (a dokładnie dwoma otworami) na tylnej ściance. Sugeruje to potrzebę odsunięcia urządzenia od ściany, oczywiście kilkanaście centymetrów dla swobodnego odpłynięcia fali być musi, jednak z funkcjonalnego, "ustawienniczego" punktu widzenia tyle też wymuszają podłączenia i regulatory, znajdujące się zazwyczaj z tyłu.

Przysuwanie źródeł promieniowania niskich częstotliwości (głośników, wylotów bas-refleks, membran biernych) do dużych powierzchni zwiększa ciśnienie w tym zakresie, co w przypadku pełnozakresowych zespołów głośnikowych zmienia ich zrównoważenie tonalne, podczas gdy są one zwykle strojone (przez konstruktora) do ustawienia w większej odległości od ścian; w przypadku urządzenia przetwarzającego tylko niskie częstotliwości, a tym bardziej w przypadku fali z bas-refleksu, zwiększenie głośności tym sposobem oznacza w gruncie rzeczy zwiększenie sprawności energetycznej.

Kształt charakterystyki i tak można modelować, choćby regulatorem górnej częstotliwości granicznej, a końcowy balans tonalny - całego systemu z kolumnami głównymi - da się ustalić za pomocą regulatora wysterowania subwoofera.

Obudowa: nie da się oszukać

Obudowa Heco Aleva 25A ma podobną wielkość jak Canton AS 225 SC, ale prezentuje się inaczej na skutek "zamienionych" wymiarów - wysokość Heco jest zbliżona do głębokości Cantona. Styl wykonania skrzynki prezentuje się analogicznie - regularna forma, bez żadnych ścięć i dużych  zaokrągleń, broni się przede wszystkim wysokiej klasy wykończeniem powierzchni. Do testu przyjechała wersja w fornirze wiśniowym (chociaż już bez lakierowania na wysoki połysk, jak w Cantonie), w magazynie dystrybutora dostępna jest jeszcze czarna na wysoki połysk, zaś w katalogu producenta - również srebrna. Zgodnie z koncepcją estetyczną zapoczątkowaną kilka lat temu, wszystkie konstrukcje Heco wyróżniają się błyszczącymi aluminiowymi pierścieniami wokół głośników, a nawet wokół wylotów bas-refleks.

Są dwa otwory bas-refleks, co jednak nie powinno przyprawiać o zawrót głowy i rodzić jakichś nierozsądnych nadziei i marzeń o zdublowanej sprawności układu - układ rezonansowy bas-refleks będzie zachowywał się po prostu tak, jakby pracował jeden otwór o powierzchni będącej sumą kilku mniejszych.

Takie rozwiązanie nie pozwoli "oszukać" obudowy i zmusić jej do niższego strojenia, niż wtedy, gdybyśmy zastosowali jeden większy otwór. Mimo to częstotliwość rezonansowa obudowy Heco Aleva Sub 25A jest niższa od nawet nieco większej objętości AS 225 SC A dlaczego, łatwo obliczyć - otwory Sub 25A mają 5 cm średnicy (w świetle) każdy, czyli łączną powierzchnię mniejszą niż jeden 9-cm otwór AS 225 SC, przy czym tunel w subwooferze Heco jest nieco dłuższy (24 cm) niż w subwooferze Cantona (20 cm). Oznacza to też, że w tunelach Sub 25A będą powstawać wyższe prędkości przepływu powietrza niż z tunelu AS 225 SC, chociaż ładne wyprofilowania ich wylotów wyeliminują turbulencje.

Bez braków i ekstarsów

Wzmacniacz zamknięty jest we własnej "puszcze" i ma mieć moc 150 W. Od strony funkcjonalnej - podłączeń i regulatorów - Heco Aleva Sub 25A nie przynosi żadnych niespodzianek, ewidentnych braków ani ekstrasów. Urządzenie możemy włączać ręcznie lub pozostawić w trybie auto - wówczas obudzi się, gdy na jego wejście podamy sygnał sterujący. Jest para obowiązkowych wejść niskopoziomowych (z których tylko jedno wykorzystujemy przy podłączeniu do wyjścia LFE amplitunera), mamy też komplet wejść głośnikowych.

Użytkownik jedną ręką ustala poziom wysterowania, a drugą - częstotliwość graniczną (teoretycznie w zakresie 50 - 150 Hz), jednocześnie małym palcem drugiej ręki przełącza znajdujący się tuż poniżej hebelek odwrócenia fazy; kolega siedzi w miejscu odsłuchowym, próbuje kierować akcją, ewentualnie dokonuje zmian w ustawieniach zewnętrznego procesora, ale w końcu mówi, że nie słyszy żadnej różnicy. Wtedy przychodzi pani domu i mówi: kiedy wreszcie przestaniecie tak buczeć. Wstajemy z podłogi i zamieniamy się miejscami, bo obiad jeszcze nie gotowy.

Parametry
HECO ALEVA 25A
Produkowany Tak
Poziom max. (dB) 0
Dolna częstotliwość graniczna 19
Górna częstotliwość graniczna 65-200
Wymiary 47 x 30 x 40
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Heco ALEVA 25A

Mierząc głośnik pracujący w bas-refleksie (lub z membraną bierną), spodziewamy się zobaczyć na jego charakterystyce wyraźną zapadłość - w zakresie niższych kilkudziesięciu herców - będącą naturalnym efektem odciążenia przy częstotliwości rezonansowej (nie samego głośnika, ale właśnie układu basrefleks); ciśnienie jest jednak w tym zakresie z nawiązką rekompensowane przez efektywne promieniowanie otworu.

Tymczasem na charakterystyce ciśnienia z otworu Alevy Sub 25A nie widać wyraźnego odciążenia, a jedynie niewielkie zakłócenia w zakresie 30-40 Hz, podczas gdy z otworów Sub 25A pochodzi dość wysokie ciśnienie - ze szczytem widocznym przy 35 Hz, jakby układ rezonansowy pracował zupełnie normalnie (rys.1). Być może wzmacniacz subwoofera, dedykowany tej konkretnej konstrukcji, "dopompowuje" moc w tym zakresie, w którym pojawia się odciążenie, dzięki czemu głośnik jest bardziej obciążony, ale jeszcze nie przesadnie, a ciśnienie w zakresie częstotliwości rezonansowej może zostać wydatnie zwiększone, poprawiając rozciągnięcie pasma w kierunku najniższych częstotliwości.

Ostatecznie na końcowy efekt mogło się też złożyć rzeczywiście dość silne wytłumienie obudowy Sub 25A. Na rys. 2. pokazane są dwie charakterystyki wypadkowe - dla skrajnych położeń regulatora częstotliwości granicznej, opisanych przez producenta jako 50 i 150 Hz. Według naszego sposobu ustalania spadku -6 dB, a więc względem najwyższego punktu danej charakterystyki, dla pierwszego położenia na górnym zboczu jest to ok. 65 Hz, a dla drugiego - ok. 200 Hz; zakres jest więc szeroki, zwłaszcza w kierunku średnich częstotliwości, w praktyce, jak i w większości przypadków, będziemy operować znacznie bliżej dolnej granicy zakresu regulacji - o ile nie będziemy jej prowadzić z poziomu zewnętrznego procesora. Dolna częstotliwość graniczna jest stabilna, dla obydwu charakterystyk spadek -6 dB odczytujemy przy 29 Hz.

Szkoda, że tak ładnej charakterystyce nie towarzyszy wysoki poziom maksymalny - z wynikiem 108 dB Sub 25A jest słabeuszem całej testowanej grupy. Ciekawe, co go tak ograniczyło, wzmacniacz deklarowany jest na 150 W, ale Canton miał teoretycznie jeszcze słabszy, a osiągnął w tej dziedzinie znacznie więcej. Jeżeli jednak nie zależy nam na ilości, lecz na jakości basu i elegancji urządzenia, to Aleva Sub 25 A prezentuje się wciąż obiecująco.

HECO testy
Signa S1
POLK AUDIO
Signa S1
Soundbary

Soundbary stały się jedną z najważniejszych kategorii sprzętu A/V. Zdobyły w kinie domowym większą popularność niż wielokanałowe systemy głośnikowe i zestawy "z jednego pudełka" i - co ważniejsze - dalej utrwalają swoją pozycję, gdyż przemawiają do klientów wieloma racjonalnymi argumentami i zaletami, a nie płyną tylko na fali sezonowej mody. Rozstawianie pięciu czy siedmiu głośników jest dla wielu amatorów kinodomowych emocji zadaniem, z różnych powodów, bardzo niewdzięcznym, a położenie grającej "belki" pod telewizorem - "ciastkiem z kremem".

YSP-2700
YAMAHA
YSP-2700
Soundbary

Yamaha przekonywała do soundbarów już wtedy, gdy cały świat tkwił w okowach niskobudżetowych systemów wielokanałowych. Może się dzisiaj tym chwalić, ale sama całego tortu nie zje, a konkurencja zmusza do nieustannego wysiłku, aby w ogóle zostać dostrzeżonym. Klientów niewiele obchodzą minione zasługi.

POLK AUDIO SB1
SB1

Soundbar jest ściśle związany z telewizorem. Kto produkuje telewizory, musi dzisiaj mieć w ofercie soundbary, ale ma też większe szanse na ich sprzedaż - zakup sprzętu od jednego producenta jest racjonalnym posunięciem z punktu widzenia estetyki i kompatybilności. Specjaliści głośnikowi muszą się "przebijać", i chociaż ich atutem jest to, co najważniejsze - brzmienie - wcale nie jest im łatwo przekonać klienta, który często w ogóle nie zna takich marek, jak Polk Audio.

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio wrzesień 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu