YAMAHA
R-N602

W katalogu firmy, w dziale "komponentów HiFi", Yamaha umieściła na pierwszym miejscu rodzinę stereofonicznych amplitunerów - nawet przed wzmacniaczami, odtwarzaczami czy źródłami sieciowymi. Jest ich aż siedem, w tym trzy z funkcjami sieciowymi. Yamaha ma w planach, aby w niedalekiej perspektywie wszystkie urządzenia były objęte zakresem sieciowych funkcji MusicCast.

Nasza ocena
Wykonanie
Wygląd i konstrukcja wewnętrzna podobna do wzmacniaczy stereo Yamahy, w tym charakterystyczny wyświetlacz. Klasyczne, analogowe końcówki mocy i zasilacz, rozbudowana sekcja cyfrowa odtwarzacza i komunikacji.
Funkcjonalność
Yamaha MusicCast, bezprzewodowe systemy Bluetooth (także jako źródło, może transmitować dźwięk np. do słuchawek) i Wi-Fi wraz z przewodową siecią LAN, odtwarzacz plików Flac 24/192 i DSD128. AirPlay oraz USB dla sprzętu Apple. Sieciowe Spotify oraz tuner internetowy.
Laboratorium
Wysoka moc wyjściowa (2 x 110 W/8 ohm, 2 x 158 W/4 ohm), umiarkowany poziom szumów i zniekształceń.
Brzmienie
Tonalnie zrównoważone, dynamiczne swobodne, bogata góra i soczysty bas.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Charakterystycznymi elementami dla stereofonicznego sprzętu Yamahy są przede wszystkim płaskie regulatory (barwy i zrównoważenia kanałów) oraz "płynny" filtr loudness; w firmowy styl wpisuje się także niewielkie pokrętło selektora źródeł oraz wielofunkcyjna gałka ułatwiająca dotarcie do różnych zakamarków menu i funkcji.

Yamaha R-N602 - złącza

Obowiązkowym elementem nowoczesnego wzmacniacza czy amplitunera dwukanałowego są nie tylko funkcje sieciowe, ale także wyjście słuchawkowe, którego i tutaj nie zabrakło; na froncie jest też port USB (typ A) dla urządzeń przenośnych (w tym źródeł Apple) i "pendrajwów" z plikami audio.

Z tyłu nie ma tłoku, ale niczego nie brakuje. W obszarze analogowym mamy dwa wejścia liniowe RCA, wejście dla gramofonu z wkładką MM, dwie pętle dla rejestratorów i wyjście subwooferowe - jak się okazuje, już stały element w amplitunerach stereofonicznych. Klasyczne wejścia cyfrowe są aż cztery - dwa współosiowe i dwa optyczne.

Gniazdo LAN uzupełniono jedną anteną służącą zarówno komunikacji Wi-Fi, jak i Bluetooth; to rozwiązanie wprowadzone przez Yamahę wraz z urządzeniami systemu MusicCast, moduł bezprzewodowy inteligentnie przełącza sygnały i w zależności od wybranego trybu wykorzystuje jedną antenę do dwóch typów transmisji.

Czytaj również: Jakie parametry ustala proces autokalibracji w amplitunerach i czy uzyskiwane rezultaty są wiarygodne?

Amplitunery stereo oferują dzisiaj tak dużą różnorodność gniazd, jakiej nie powstydziłoby się najlepiej wyposażone Hi-Fi z lat 70. i 80.

Amplitunery stereo oferują dzisiaj tak dużą różnorodność gniazd, jakiej nie powstydziłoby się najlepiej wyposażone Hi-Fi z lat 70. i 80.

Bluetooth zasługuje tutaj na szczególną uwagę, gdyż działa nie tylko jako odbiornik sygnału (np. ze smartfonów), ale także jako źródło, co jest czymś specjalnym. Można więc będzie obsłużyć np. całą gamę słuchawek bezprzewodowych, a także bezprzewodowych głośników, lub w łatwy sposób wysłać sygnał do innego zestawu stereo, budując bez konfiguracyjnych kombinacji prosty system multiroom.

Możliwości sieciowe

Możliwości sieciowe amplitunera są ogromne, także ze względu na własny system MusicCast, a różnych sposobów na muzykę z sieci jest tyle, że poświęcam im krótką ramkę obok.

Moduł odtwarzacza plików działa na dwóch płaszczyznach - przez sieć komputerową oraz nośniki pamięci podłączone do portu USB. Niezależnie od sposobu transferu danych, Yamaha R-N602 zawsze dekoduje pliki WAV, AIFF oraz FLAC 24/192, w przypadku Apple Lossless 24/96 jest także obsługa plików DSD128 (i oczywiście DSD64).

Czytaj również: Czy lepszy jest amplituner, czy zestaw procesor / wielokanałowa końcówka mocy?

Niewielki radiator nie zapowiada takiej mocy, jaką może dostarczyć R-N602, chociaż transformator zasilający wygląda obiecująco, tranzystory Sankena znowu się sprawdziły.

Niewielki radiator nie zapowiada takiej mocy, jaką może dostarczyć R-N602, chociaż transformator zasilający wygląda obiecująco, tranzystory Sankena znowu się sprawdziły.

Budowa Yamahy przypomina w dużym stopniu wzmacniacz stereo, radiator jest niewielki i ulokowany w centrum, chłodzi tranzystory Sankena (para na kanał). Na oddzielnej płytce znajdują się regulatory powiązane z filtrami (barwy, kontur) o przeciętnej jakości, ale w sukurs przychodzi przecież układ Direct. Zasilacz bazuje na dużym transformatorze rdzeniowym.

Wszystkie układy cyfrowe zgrupowano na płytce z tyłu, wyróżnia się na niej ekranowany moduł komunikacji bezprzewodowej (znamy go już z testowanych jesienią zeszłego roku amplitunerów wielokanałowych firmy), przetwornik C/A to bardzo dobry Burr Brown DSD1791, między innymi dzięki niemu amplituner może dekodować pliki DSD.

Odsłuch

Swoje atuty Yamaha czerpie przede wszystkim z dobrego zrównoważenia. Jej własny charakter jest zaznaczony w mniejszym stopniu niż u konkurentów. Znaleziono tutaj, jeżeli jeszcze nie złoty środek, to dobry kompromis, nie stawiając wszystkiego na jedną kartę. Brzmienie Yamahy R-N602 jest otwarte i swobodne, ale bez ekscytacji i szarży żadnego zakresu, a także bez narzucania stałego, (zbyt) przewidywalnego klimatu.

Yamaha potrafi zaskakiwać zmianą frontu, chociaż to tylko pozory, w sposobie działania nic się nie zmienia, po prostu urządzenie jest dostatecznie neutralne i przezroczyste, przepuszcza różne nastroje, barwy i kreacje nagrane na różne sposoby.

Czytaj również: Czy każdy amplituner jest urządzeniem do kina domowego?

Wejście USB staje się nieodzownym elementem wyposażenia; chociaż R-N602 nie może pracować jako USB-DAC, to obsługuje nośniki pamięci oraz sprzęt przenośny - w tym Apple.

Wejście USB staje się nieodzownym elementem wyposażenia; chociaż R-N602 nie może pracować jako USB-DAC, to obsługuje nośniki pamięci oraz sprzęt przenośny - w tym Apple.

Góra pasma nie jest asekuracyjna, to ona w dużym stopniu daje nam dostęp do bogatych wybrzmień, jednak nie skupia na sobie uwagi i nie definiuje tonalnej specyfiki, tak jak Pioneer. Yamaha R-N602 nie koncentruje się też na plastyczności, co jest z kolei specjalnością Harmana; gra żywiej, szybciej, w zakresie niskotonowym pilnując bardziej rytmu niż kształtów, ale i nie tracąc okazji do pomruczenia na samym skraju. Wszechstronne, wielowątkowe brzmienie, unikające tylko skrajności. Yamaha będzie więc bezpiecznym wyborem "w ciemno", o ile nie mamy jakichś bardzo szczególnych wymagań i upodobań.

- Wej./wyj. analogowe audio: 4 x RCA / 2 x RCA
- Wej. podręczne: USB
- LAN / Wi-Fi / BT: tak / tak / tak
- USB: 1 x przód
- Wej. gramofonowe: tak (MM)
- Wej. cyfrowe: 2 x coax., 2 x opt.
- Wyj. cyfrowe: nie
- Wyj. subwooferowe; tak
- Wyj. z przedwzmacniacza: nie
- Wyj. słuchawkowe: tak
- iPOD/iPhone/iPad: USB, AirPlay
- Funkcje strumieniowe: DLNA, Spotify
- Formaty plików FLAC 24/192, AIFF 24/192, ALAC 24/96, DSD128, MP3, WMA

Sieciowe rozmaitości
Wśród funkcji sieciowych R-N602 na pierwszy plan wysuwa się oczywiście firmowy system MusicCast. O całym przedsięwzięciu pisaliśmy już niejednokrotnie - Yamaha tworzy swój własny ekosystem, w którym wszystkie (docelowo) urządzenia A/V mają się ze sobą komunikować, wymieniając nie tylko sterowaniem, ale przede wszystkim treściami audio, dostępem do źródeł. Jest to zatem coś więcej niż typowy multiroom, bowiem właśnie źródła mogą być rozsiane po całym systemie. Amplituner ma też "klasyczny" odtwarzacz plików, tuner internetowy (obok analogowego), komunikację Bluetooth oraz AirPlay. Wszystkie źródła sieciowe (o ile oczywiście to oferują) mogą przesyłać pliki 24/192 oraz DSD128, które Yamaha dekoduje. R-N602 pracuje również z jednym z najpopularniejszych serwisów streamingowych, jakim jest dzisiaj Spotify - przy okazji: od zeszłorocznej Gwiazdki można tam przesłuchać (co było wcześniej niemożliwe) całą dyskografię The Beatles.

Radosław Łabanowski

Parametry
YAMAHA R-N602
Produkowany Tak
Zdalnie sterowany Tak
Moc4 [W] 158
Moc8 [W] 110
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Rys. 1. Yamaha R-N602 - pasmo przenoszenia.
Rys. 1. Yamaha R-N602 - pasmo przenoszenia.
Laboratorium Yamaha R-N602

Dane firmowe mówią tylko o mocy przy 8 omach, która ma wynosić 80 W, ale nawet przy takim obciążeniu moc jest znacznie wyższa - 111 W w trybie jednokanałowym i 2 x 110 W w stereo. Przy 4 omach Yamaha dostarcza imponujące 182 W (jeden kanał wysterowany) lub 2 x 158 W. W tej grupie można Yamahę pochwalić za najlepszy odstęp od szumu - S/N wynosi 85 dB.

Wyśmienicie wygląda pasmo przenoszenia (rys.1), przy 10 Hz nie widać żadnego spadku, a przy 100 kHz wynosi on tylko -0,8 dB dla 8 omów i -1,2 dB dla 4 omów.

W spektrum zniekształceń (rys. 2) widać wyraźną przewagę zniekształceń nieparzystych, ale ich poziom jest bezpiecznie niski, najsilniejsza trzecia leży przy -88 dB, a kolejne - piąta, siódma i jedenasta - już wyraźnie poniżej -90 dB.

Rys. 3. jest dowodem na to, że pod względem zniekształceń THD+N (tak jak i pasma przenoszenia) amplituner radzi sobie bardzo dobrze - i to przy obydwu badanych typach obciążeń charakterystyki 8 i 4 omowe leżą blisko siebie. Poziom THD+N poniżej 0,1 % jest dostępny dla mocy wyjściowe przekraczającej 2 W przy 8  oraz niespełna 4 W przy 4 omach.

Videotesty
Amplituner stereo Yamaha R-N803D
Video test Amplituner stereo Yamaha R-N803D
Yamaha R-N803D ma na pokładzie tuner radiowy, wyjście słuchawkowe,...
3:07
YAMAHA testy
YAMAHA R-N803D
R-N803D

Sytuacja ze stereofonicznymi amplitunerami Yamahy trochę przypomina pionierskie działania, jakie firma podejmowała z soundbarami. Przy obojętności konkurencji rozwijała i promowała urządzenia, które wówczas wydawały się być nikomu niepotrzebne. Dwukanałowe amplitunery trafiają w próżnię, albo co najwyżej w zainteresowania garstki, bo dla większości są nieciekawe. Dla tych, którzy budują systemy kina domowego, są niewystarczające, bo tylko stereofoniczne, a dla tych, którym wystarczy stereo - niepotrzebnie obarczone dodatkowymi funkcjami.

YAMAHA R-N303D
R-N303D

W dziale amplitunerów stereofonicznych Yamaha ma już sześć modeli. Najnowsze, R-N803D oraz właśnie R-N303D, dołączyły do oferty w zeszłym roku. Można więc liczyć na świeże rozwiązania i najnowsze funkcje). Z przodu widnieje logo systemu MusicCast, co już samo w sobie wiele wyjaśnia. Yamaha wprowadzając Music-Cast, zapowiadała "usieciowienie" wszystkiego, co gra, i dotrzymuje słowa. Zresztą amplituner stereo jest doskonałym kandydatem do roli wszechmogącej nowoczesnej centrali.

PIONEER SX-N30AE
SX-N30AE

W ofercie Pioneera znajdziemy aż siedem amplitunerów stereofonicznych. Pioneer już od dawna inwestuje w tę kategorię, może widząc szansę na status specjalisty, skoro inni producenci taki sprzęt zwykle lekceważą. Część z urządzeń to typowe "klocki", łączące funkcje wzmacniacza i odbiornika radiowego, inne doposażono w moduły sieciowe, jest też odważny przypadek dwukanałowego amplitunera... do kina domowego, tylko z parą końcówek mocy, ale też procesorami i całym arsenałem do obsługi sygnałów wideo.

Live Sound & Installation październik 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta październik 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista październik 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio październik 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu