Czterodrożna, siedmiogłośnikowa
(siódmy głośnik na tylnej ściance)
konstrukcja jest wielce obiecująca, ale
rozbudowany układ nie powinien być
celem samym w sobie, lecz wynikać
z założonych parametrów i typów
zastosowanych przetworników.
1 / 16 Następne
ADAM Olympus Sound System
- trzydzieści przetworników w układzie
czterodrożnym. Kto da więcej?
2 / 16 Następne
Na tej płycie
zmieściło się sześć kilkusetwatowych
końcówek mocy
3 / 16 Następne
Przy odrobinie inwencji można by tak zaprojektować
elektryczne połączenie między
modułami, aby kabel nie odstawał od tylnej
ścianki "na pół metra". Takie widoki nie
przeszkadzają jednak ani w studio,
ani w salonie audiofila.
4 / 16 Następne
To prawdopodobnie "najpotężniejsze" końcówki
mocy dla głośników subniskotonowych,
z parami tranzystorów na małych radiatorach.
5 / 16 Następne
Kilka regulacji pozwala ustalić bardzo różne
kształty charakterystyki przetwarzania, wpływając
na wszystkie podzakresy - od najniższych
do najwyższych częstotliwości. Wejście
tylko zbalansowane (XLR)
6 / 16 Następne
Przez poziome otwory głośników X-ART
widać pionowe harmonijki pozaginanych
membran z cienkiej folii. Głośniki wstęgowe
nie lubią "schodzić" tak nisko jak głośniki
dynamiczne i pracują z relatywnie wysokimi
częstotliwościami podziału. Producent ich nie
podaje, ale na podstawie naszych pomiarów
można ustalić, że średniotonowa wstążka
przetwarza od 1 kHz, a podział z wysokotonowym
ma miejsce przy ok. 4 kHz.
7 / 16 Następne
Aby zbliżyć do siebie wstęgowe głośniki
symetrycznej sekcji średnio-wysoktonowej,
ich układy magnetyczne zainstalowano obok
siebie na dużej wspólnej płycie. Jak widać, głośniki
średniotonowe są połączone szeregowo.
Obudowy neodymowych układów magnetycznych
szczelnie zamykają wszystkie głośniki
- nie są im potrzebne wydzielone komory
w obudowie.
8 / 16 Następne
Front jest nie tylko gruby, ale i wielowarstwowy:
najgłębiej widać 2 cm mdf-u, dalej aluminiowy
plaster miodu o podobnej grubości,
potem gruba blacha aluminiowa, na której
opierają się głośniki, na wierzchu kolejna
warstwa mdf-u już polakierowana, licująca
z płytami głośników.
9 / 16 Następne
Górny moduł jest po
prostu postawiony na dolnym, bez żadnych
dodatkowych mocowań - jest jednak pomiędzy
nimi gruba warstwa piasku zapakowanego
do czterech
10 / 16 Następne
Okienko z piaskiem
11 / 16 Następne
Po wyjęciu jednego z 13-calowych głośników
subniskotonowych widać magnes drugiego
i dwa tunele zamocowane na dolnej ściance.
Obydwa głośniki pracują w tym samym układzie
rezonansowym bas-refleks.
12 / 16 Następne
Membrana "Hexacone" jest typowym "sandwiczem"-
dość gruba i bardzo sztywna na
skutek swojej wielowarstwowości, ale umiarkowanie
ciężka. Należy pamiętać, że w membranach
głośników niskotonowych nie dąży się
do jak najniższej masy, ale do jak najwyższej
sztywności przy masie właściwej dla uzyskania
założonej częstotliwości rezonansowej.
13 / 16 Następne
15-cm układ magnetyczny przy głośniku
23-cm...To się musi podobać. Głośnika
takiego nie ma w standardowej ofercie Etona
i jest on wykonywany na specjalne
zamówienie ADAM-a.
14 / 16 Następne
Membrana 9-calowego głośnika nisko-średniotonowego
ujawnia przez cienką warstwę
wierzchnią wewnętrzną strukturę "plastra
miodu". Membrany te niemiecki Eton opracował
już dwadzieścia lat temu, i - podobnie
jak wiele innych rozwiązań w technice głośnikowej
- również one okazały się długodystansowe.
15 / 16 Następne
Tu nie ma już żadnych tajemnic - znany
również z innych konstrukcji (np. Avalona),
największy 13-calowy Eton, o parametrach
idealnych do bas-refleksu.
16 / 16 Początek