Najmniejszy przetwornik
systemu "oficjalnie" działa
dopiero w zakresie ultrasonicznym
- powyżej 20 kHz;
można jednak podejrzewać,
że pomaga dużej tubie już
nieco niżej. W konstrukcji
takiego przetwornika
najważniejsza jest precyzja
wykonania detali; korektor
fazy jest tak delikatny, że do
jego uformowania posłużono
się techniką litografii.
1 / 6 Następne
Największy wyczyn w działaniu poszczególnych przetworników DD66000 należy jednak do "kompresyjnego" (tubowego) średnio-wysokotonowego
2 / 6 Następne
Celulozowa (z dodatkiem firmowej substancji Aquaplas), przetłaczana
koncentrycznymi pierścieniami, membrana piętnastocalowego woofera, nawet
wraz z 10-calową cewką jest zdolna przetwarzać nie tylko niskie częstotliwości,
ale pracować poprawnie aż do podziału przy 700 Hz.
3 / 6 Następne
Obudowa Everestów to oczywiście bas-refl eks, z dwoma otworami wyprowadzonymi
z tyłu, ze wspólnej komory obydwu wooferów; dla konstrukcji JBL-a
charakterystyczne jest stosowanie dość krótkich tuneli (na zdjęciu łatwo można
zobaczyć ich końce), ponieważ nie są strojone do bardzo niskich częstotliwości
rezonansowych. Podwójne gniazdo z tyłu do tylko początek możliwości - można
wykonać bi-wiring, bi-amping "pasywny" (typowy) i aktywny.
4 / 6 Następne
Zwora na dole, w pozycji lewej (jak na zdjęciu), pozwala podłączyć D66000
"normalnie" (wówczas działają wszystkie bierne fi ltry układu), przestawiona
na prawo ("bi-amp") oznacza nie tyle opcję bi-ampingu (taki możliwy jest
przecież w pozycji poprzedniej, po zdjęciu zwor na gnieździe), co bi-amping
"aktywny" - konieczne są wówczas specjalne filtry na zewnątrz, włączone
jeszcze przed końcówkami mocy. JBL ich nie dostarcza, odsyłając do jakichś
nieokreślonych cyfrowych urządzeń fi ltrujących... Ta opcja to poprzeczka
zawieszona bardzo wysoko. Na środku regulator częstotliwości wysokich,
po bokach baterie polaryzujące kondensatory.
5 / 6 Następne
Na pierwszy rzut oka wygląda to zawile, ale w gruncie rzeczy opcji nie jest
bardzo dużo - w gąszczu zacisków i zwor mamy delikatną regulację poziomu
wooferów (niezależnie każdego z nich) i konieczny przełącznik, decydujący
który z nich ma pracować do 700 Hz, a który do 150 Hz (czyli która kolumna
stoi po lewej stronie, a która po prawej - woofer filtrowany wyżej powinien
znajdować się bliżej środka sceny.
6 / 6 Początek