VELA AUDIO
CD+AMP

Z firmą Vela Audio spotkałem się po raz pierwszy - to marka stosunkowo młoda, której właścicielem jest włoska grupa AFG, mająca w swoim portfolio także dwie inne, już bardziej rozpoznawalne firmy - Audio Analogue oraz kablowy AIRTech. Co więcej, urządzenia Vela Audio są projektowane przez ten sam zespół, produkowane w tej samej fabryce, a za obsługę posprzedażową odpowiada także ta sama ekipa co w przypadku Audio Analogue. Być może chodzi więc wyłączenie o zabieg marketingowy i wyodrębnienie z oferty AA najtańszych urządzeń pod nowym szyldem, bowiem są to jedyne pozycje w ofercie Vela Audio.

Cena
2 500 zł Odtwarzacz CD 2 500 zł Wzmacniacz
Nasza ocena
Wykonanie

CD

Surowo, ale porządnie. Wewnątrz zaskakujący mechanizm komputerowy, bardzo dobre zasilanie. Całość Made in Italy.

AMP

Poza ramami włoskiego stylu, ale niebieskie diody przyjemnie ożywiają czarną skrzynkę. Konstrukcja oparta na układach scalonych.

Funkcjonalność

CD

Czyste źródło CD bez żadnych dodatków.

AMP

Jedynie wejścia analogowe, nowoczesny układ sterowania, zwłaszcza regulacji wzmocnienia. Podręczne wejście (również analogowe).

Laboratorium

AMP

Umiarkowana moc wyjściowa (2 x 58 W / 8 Ohm, 2 x 79 W / 4 Ohm), wysokie harmoniczne, niski szum.

Brzmienie

CD

Płynne, plastyczne, lekko posłodzone, ale wciąż dostatecznie przejrzyste i tonalnie neutralne.

AMP

Płynne, plastyczne, lekko posłodzone, ale wciąż dostatecznie przejrzyste i tonalnie neutralne.

Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Odtwarzacz Vela Audio CD

Obudowy odtwarzacza i wzmacniacza zostały zunifikowane, różnią się właściwie tylko "zawartością" przedniej i tylnej ścianki. Odtwarzacz Vela Audio CD wygląda bardzo klasycznie (wręcz staromodnie). Szufladę ulokowano w centrum, tacka jest wysoka, jej działanie nie jest szczególnie subtelne (wyjeżdża i zamyka się z impetem). Później jest już lepiej i wręcz oszałamiająco skutecznie.

Pod względem odczytu płyty, a przede wszystkim szybkości śledzenia ścieżek (przeskakiwania między utworami) jest jednym z najlepszych modeli, z jakimi miałem do czynienia. Nagranie zostanie "podstawione" dosłownie w ciągu sekundy. Tajemnica tkwi oczywiście w wyjątkowym (z perspektywy współczesnych konstrukcji) mechanizmie, któremu poświęciłem odrębny fragment testu.

Mechanizm jest niezwykłą częścią konstrukcji odtwarzacza, wywodzi się ze standardów komputerowych (interfejs PATA), ale został przez producenta, firmę Teac, dopasowany do realiów świata audio

Mechanizm jest niezwykłą częścią konstrukcji odtwarzacza, wywodzi się ze standardów komputerowych (interfejs PATA), ale został przez producenta, firmę Teac, dopasowany do realiów świata audio.

Dane o odtwarzanych ścieżkach są prezentowane na dwuwierszowym, antycznym wyświetlaczu, ale wobec specyfiki produktu ma to swój urok. W prawej części frontu umieszczono pięć przycisków, jest wśród nich włącznik trybu Standby, urządzenie ma jeszcze drugi, mechaniczny włącznik zasilania. Obok pary analogowych wyjść RCA, jest tylko jedno wyjście cyfrowe (współosiowe) - to klasyczny odtwarzacz CD, jaki "opanował" systemy dwadzieścia lata temu, bez żadnych wejść cyfrowych, o USB nawet nie wspominając.

W zasilaczu pracuje duże trafo toroidalne (nieczęsto spotykane w odtwarzaczach z tego przedziału cenowego) z oddzielnymi odczepami dla sekcji analogowej, cyfrowej (przetwornik) oraz układów sterujących. Na płytce, za mechanizmem, umieszczono większość kluczowych układów: od serwa, przez przetwornik C/A, aż po wyjścia analogowe (na wzmacniaczach operacyjnych Texas Instruments). Przetwornik to Burr Brown PCM1781 o rozdzielczości 24 bit/192 kHz.

Nie sposób się tutaj pomylić, ani eksperymentować, jest jedno wyjście analogowe i jedno cyfrowe (współosiowe).

Wzmacniacz Vela Audio AMP

Budowa wzmacniacza Vela Audio Amp wydaje się prosta - pięć przycisków odpowiadających wejściom, centralnie umieszczone pokrętło głośności i mechaniczny włącznik sieciowy. Jednak już pierwsza próba uruchomienia wzmacniacza wskazała, że konstruktor nie poszedł na skróty. Po wciśnięciu mechanicznego przycisku Power, pozornie nic się nie dzieje... To dopiero stan czuwania - aby posłuchać muzyki, trzeba jeszcze wcisnąć... pokrętło głośności. Po jego prawej stronie znajduje się wprawdzie napis (oraz strzałka) Standby, jednak rozwiązanie na pewno nie jest intuicyjne.

Samo pokrętło nie łączy się też z klasycznym regulatorem analogowym, obraca się bez większego oporu i bez punktów skrajnych, a rolę skali i wskaźnika położenia przejmują rozlokowane na obwodzie niebieskie diody. W tego typu układach regulacyjnych kwestią do rozstrzygnięcia jest zwykle charakterystyka wzmocnienia, więc producent przygotował aż cztery różne tryby - skale głośności - adresując je kolumnom o różnej efektywności. Przyda się to też w przypadku różnych źródeł, a także (a może przede wszystkim) pozwoli dopasować działanie do indywidualnych preferencji.

Vela Audio stosuje "gotowce" w zakresie końcówek mocy, na każdy kanał przypada jeden układ scalony LM3886T. Napięcie zasilające dostarcza transformator toroidalny z dwoma odczepami i niezależnymi sekcjami filtrującymi dla końcówek mocy i przedwzmacniacza.

Vela Audio stosuje "gotowce" w zakresie końcówek mocy, na każdy kanał przypada jeden układ scalony LM3886T. Napięcie zasilające dostarcza transformator toroidalny z dwoma odczepami i niezależnymi sekcjami filtrującymi dla końcówek mocy i przedwzmacniacza.

Wzmacniacz Vela Audio Amp ma pięć wejść dla sygnałów analogowych a wśród nich jedno z korekcją na wkładki MM; można też uruchomić bezpośrednie wejście na końcówkę mocy (w celu integracji z systemami wielokanałowymi).

Jedno z wejść ma formę 3,5-mm gniazdka, producent przeznaczył je dla sprzętu przenośnego, wspominając nawet w opisie o iPodach czy iPhone’ach, które dzisiaj kojarzą się jednak z USB i połączeniami cyfrowymi. Vela takich nie ma, trzeba odkopać z dna szuflady zapomniany kabelek z końcówkami mini-jack. Są też dwa wyjścia RCA - jedno o stałym poziomie (na rejestrator), drugie o zmiennym, będące de facto wyjściem z sekcji przedwzmacniacza.

W selektorze wejść pracują scalone przełączniki, sekcję przedwzmacniacza gramofonowego zbudowano także na scalaku, a układ Texas Instruments LM1972 jest zgrabnym rozwiązaniem wspomnianego już zagadnienia regulacji głośności - to dwukanałowa, kompaktowa drabinka rezystorowa.

Pojedyncze wyjście głośnikowe zbudowano na przeciętnej jakości terminalach z plastikowymi nakrętkami, ale trzpienie dla obydwu kanałów zostały wygodnie rozsunięte. Wszystkie gniazda RCA są złocone.

Pojedyncze wyjście głośnikowe zbudowano na przeciętnej jakości terminalach z plastikowymi nakrętkami, ale trzpienie dla obydwu kanałów zostały wygodnie rozsunięte. Wszystkie gniazda RCA są złocone.

Odsłuch

Vela jest orędownikiem delikatnego, miękkiego, a nawet puszystego brzmienia, jednak pod warunkiem, że nie będziemy przez to rozumieli pogrubienia i ociężałości. System gra subtelnie, z wdziękiem, ale też nie nazbyt ulotnie i eterycznie, każdy dźwięk ma swoją konsystencję, pojawia się na dłużej lub na krócej, lecz pozwala zatrzymać na sobie uwagę, nie jest tylko cieniem lub konturami. W tym przypadku "wypełnienie" nie oznacza tendencyjnej masywności całego przekazu, lecz dobrą kondycję i soczystość wszystkich elementów z osobna - co oczywiście ostatecznie przekłada się i na bardzo dobry efekt końcowy, ale ważna jest w nim też selektywność i "uważność". Sklejanie dźwięków czasami robi dobre wrażenie, ale nie jest uniwersalnie najlepszym sposobem na pokazanie wszystkich informacji, a nawet emocji, więc Vela wcale nie idzie tą drogą.

Niskie tony, owszem, są obszerne, trochę się rozpychają, ale nie zlewają się i nie zaciemniają średnicy. Nie są ekstremalnie rozciągnięte ani konturowe, najniższe rejestry nie przychodzą z twardymi wibracjami, na skraju pasma tworzą raczej łagodny, przyjemny podkład. Nie jest to spektakl jednego aktora (basującego), ale faktycznie - jest on w tym wykonaniu ważny, nie pozwala o sobie zapomnieć, co jednak czyni z dużą gracją i wyczuciem.

Vela Audio CD: Oprócz dużego, mechanicznego wyłącznika zasilania, jest jeszcze mały przycisk trybu standby.

Vela Audio CD: Oprócz dużego, mechanicznego wyłącznika zasilania, jest jeszcze mały przycisk trybu standby.

Kto szuka brzmienia szybkiego, twardego, technicznego - znajdzie coś odpowiedniejszego gdzie indziej, a wszystkim innym polecałbym dobór odpowiednich kolumn - trzymających bas w ryzach. Vela zapewnia jednak dobre prowadzenie rytmu, a to, że poszczególne uderzenia nie będą piorunujące, ma też swoje dobre strony, nagrania kontrabasu, nie wymagając bezwzględnej szybkości i wielkiej mocy, ale właśnie kultury i czystości, wypadły naturalnie - słychać było w dobrej harmonii i struny, i pudło; delikatna otoczka nie przeszkodziła, dodała płynności, a nagrania, w których poskąpiono basu, zyskują w interpretacji Vela na substancji, chociaż nie na potędze.

Środek dopieszcza wokale, a raczej nasze uszy, gdy odtwarza wokale - nie jest względem nich stuprocentowo dokładny, usuwa krzykliwość, trochę podnosi temperaturę w niższych podzakresach. W takim charakterze "trwają" też wysokie tony, gdzie występują długie, powabne wybrzmienia, dobry blask i klarowność, jednak najostrzejsze cięcia zostaną nam oszczędzone. Ten styl jest wspólny dla obydwu urządzeń, nie ma tutaj dopasowywania przeciwieństw czy kompensacji różnic - jest pełna zgoda.

Vela Audio Amp: Wejście podręczne wzmacniacza przyjmuje tylko sygnały analogowe.

Vela Audio Amp: Wejście podręczne wzmacniacza przyjmuje tylko sygnały analogowe.

Szybki jak błyskawica

Mechanizm zastosowany w odtwarzaczu Vela Audio CD jest jednym z bardziej oryginalnych komponentów, rzadko spotykanym w urządzeniach Hi-Fi. Jego producentem jest Teac, a model CD-5010B wygląda niemal dokładnie tak, jak komputerowy CD-ROM (to urządzenie do odczytu płyt CD, montowane w komputerach, jeszcze zanim nastała era wypalarek CD); ma nie tylko charakterystyczną obudowę, ale i komplet złącz niezbędnych do instalacji w komputerach, z szerokim konektorem transmisji danych typu PATA, który był krytykowany za niską przepustowość... W środowisku płyty CD nie ma to jednak najmniejszego znaczenia, bowiem skromny transfer interfejsu i tak daleko przekracza wymagania zapisu 16 bit/44,1 kHz.

Model CD-5010B, choć wywodzi się z peryferii komputerowych, nie jest jednak dokładnym odwzorowaniem tamtych rozwiązań. Teac zaprojektował go specjalnie do celów audio, poprawiając płynność pracy i redukując hałas.

Parametry
VELA AUDIO CD+AMP
Stosunek sygnał / szum (filtr A-ważony, w odniesieniu do 1W) [dB] 86
Dynamika [dB] 104
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 8 Ω, 2x 59
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 4 Ω, 2x 84
Czułość (dla maksymalnej mocy) [V] 0,52
Współczynnik tłumienia (w odniesieniu do 4 Ω) 54
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Rys. 1. Vela Audio AMP - pasmo przenoszenia.
Rys. 1. Vela Audio AMP - pasmo przenoszenia.
Laboratorium Vela Audio AMP

Moc wyjściowa wynosi 2 x 58 W przy 8 omach oraz 2 x 79 W przy 4 omach – to nieco więcej niż w informacjach producenta (2 x 50 W i 2 x 75 W). Czułość jest wyraźnie niższa od standardowej, ma wartość 0,52 V, ale w kontakcie ze źródłami cyfrowymi to zupełnie wystarczy, trzeba będzie tylko dalej wychylić pokrętło wzmocnienia.

Niższa czułość wiąże się z niższym poziomem szumów, który wyniósł -87 dB; a dzięki temu dynamika jest wysoka - 106 dB. Charakterystyka przenoszenia jest poprawna; przy 10 Hz spadek wynosi tylko 1 dB, a na drugim skraju -3 dB widzimy przy 90 kHz dla 8 omów i 74 kHz dla 4 omów.

Druga harmoniczna wiedzie prym w spektrum na rys. 2., jej poziom to wysokie -64 dB, przy -84 dB leży trzecia, a dalej kolejne nieparzyste, jednak już poniżej -90 dB.

Vela wyróżnia się dość nietypowym, jak na urządzenie tranzystorowe, przebiegiem charakterystyk THD+N (rys. 3), minima przypadają nie tuż przed przesterowaniem, a znacznie wcześniej – to zachowanie typowe raczej dla urządzeń lampowych. Taki kształt krzywych nie przeszkadza jednak w uzyskaniu szerokich zakresów zniekształceń THD+N o wartościach poniżej 0,1 dB.

VELA AUDIO testy
MT-60D
BOWERS & WILKINS
MT-60D
Zestawy głośnikowe 5.1

Siła systemu MT-60D drzemie tam (albo obudzona stamtąd się wydobywa), gdzie jest naturalne źródło akustycznej mocy - w zakresie niskich częstotliwości. Firma B&W nie jest ściśle wyspecjalizowana w projektowaniu subwooferów, bardziej znane - czy wręcz słynne - są inne jej produkty i patenty niezwiązane z przetwarzaniem niskich częstotliwości, takie jak Diament, Kevlar i Nautilus. Ale w Worthing już wiele lat temu zwrócono uwagę na ten kierunek rozwoju rynku, czyli na kino domowe wymagające solidnej basowej podstawy.

Apex
MONITOR AUDIO
Apex
Zestawy głośnikowe 5.1

Komplet Apex wygląda w tym teście najbardziej okazale. Ktoś powie, że najpoważniej, ale nie odbierałbym takim stwierdzeniem powagi pozostałym. To po prostu różne warianty tej samej ogólnej koncepcji, wedle której satelity mają być małe, a subwoofer... też nieduży. Monitor Audio podszedł do tematu z rozmachem, ale i z wyczuciem. Wszystkie elementy tego zestawu imponują solidnością i estetyczną kulturą, zastosowaniem dobrych materiałów oraz doskonałej firmowej techniki głośnikowej.

Millenia
PARADIGM
Millenia
Zestawy głośnikowe 5.1

Kino domowe Paradigma - na pewno nie będzie skuchy. Firma pochodzi z Kanady, ma bardzo mocną pozycję w USA, a tam od dawna rządzi kino domowe, i to nie byle jakie, ale takie, jak amerykańskie steki, czy choćby dania w fast foodach. Według europejskich standardów - podwójne. Jeżeli Paradigm podejmuje się przygotowania systemu satelitarno-subwooferowego, to wie, jak wysoko zawieszona jest poprzeczka. Małe satelity i wygodny do ustawienia subwoofer zostaną przyjęte z życzliwością, ale bez taryfy ulgowej - nie zostanie im wybaczone, jeżeli nie zagrają dynamicznie i nie nagłośnią nawet dużych pomieszczeń.

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio wrzesień 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu