CAMBRIDGE AUDIO
Topaz CD10

Firma Cambridge Audio skoncentrowała się ostatnio na droższych urządzeniach z serii Edge, wprowadziła też wyjątkowy gramofon Alva TT. Wszędzie tam kipi od rozwiązań związanych ze strumieniowaniem (również w gramofonie). Aby trafić na klasyczny odtwarzacz CD, trzeba się cofnąć do serii Azur i do niskobudżetowej serii Topaz, gdzie znajdziemy dwa modele – Topaz CD5 oraz Topaz CD10.

Nasza ocena
Wykonanie
Solidna obudowa z aluminiowym frontem. Układy audio zebrane na jednej płytce.
Funkcjonalność
Odczytuje płyty CD (i zapisane na nich pliki MP3/WMA), brak trybu gapless.
Brzmienie
Delikatne, lekkie, eteryczne. Krótki bas, wygładzona średnica, subtelna góra. Przyjemnie i przestrzennie.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Wcale nie najtańszy Cambridge Audio Topaz CD10 trzyma się standardu 43 cm, ale jest znacznie głębszy niż konkurenci. Obudowę wykonano bardzo porządnie, górna pokrywa jest dość gruba i sztywna. Przedni panel - aluminiowy i ma klasyczną, szczotkowaną fakturę. Dobrze wygląda również ulokowana w centrum szuflada z charakterystycznym oznaczeniem formatu Compact Disc, co rozwiewa wszelkie wątpliwości na temat płyt, jakie odtworzymy.

Wyświetlacz o niebieskawym odcieniu jest bardziej subtelny... a więc mniej czytelny niż matryce konkurentów. Do obsługi podstawowych funkcji wystarczy pięć przycisków, którymi możemy zatrzymywać i wznawiać odtwarzanie, przeskakiwać do sąsiednich ścieżek i sterować mechanizmem szuflady. Tacka wyjeżdża (wręcz wyskakuje) z impetem.

Po ekspresowym zamknięciu szuflady Cambridge Audio Topaz CD10 będzie jednak potrzebował chwilkę, medytując nad powierzoną mu płytą. Odczyt informacji o ścieżkach pojawia się ze zwłoką. CD10 odtworzy płyty CD i nośniki z plikami MP3 i WMA.

We wnętrzu widać nowoczesny montaż powierzchniowy i... luz; w głębokiej obudowie zostało dużo wolnego miejsca.

Czytaj również testy wzmacniaczy stereo Cambridge Audio

Poszczególne podzespoły połączono ze sobą taśmami. Wspominając o redukcji przewodów, producent miał zapewne na myśli połączenia w ramach obwodów odpowiedzialnych za sygnały audio, bo faktycznie niemal wszystko odbywa się tutaj w jednym module.

Poszczególne podzespoły połączono ze sobą taśmami. Wspominając o redukcji przewodów, producent miał zapewne na myśli połączenia w ramach obwodów odpowiedzialnych za sygnały audio, bo faktycznie niemal wszystko odbywa się tutaj w jednym module.

Odsłuch

Cambridge Audio Topaz CD10 jest wyraźnie tańszy od konkurentów, ale nie staje się przez to chłopcem do bicia. Oczywiście nie okazuje się mistrzem, zresztą ogólnie bardzo niska cena dotyczy wszystkich modeli i ogranicza ich osiągnięcia, jednak wciąż pozostają do dyspozycji sposoby, aby brzmienie było nie tylko przyzwoite i akceptowalne, ale też oryginalne i atrakcyjne. Topaz ma wyraźny charakter, nie próbuje bronić swoich szans tylko podstawową neutralnością – co nie byłoby trudne nawet dla takiej klasy odtwarzaczy.

Czy atakuje? Wręcz przeciwnie...Wyróżnia się, ale delikatnością. Włączony bezpośrednio po C538 prezentuje lekkość, subtelność, eteryczność. Nie jest to brzmienie skrępowane i nijakie; potrafi pokazać rozbudowaną przestrzeń, wprowadza oddech, dużo akustyki, a tą drogą - nienatarczywą naturalność.

Cambridge Audio Topaz CD10 jest całkowicie wyzbyty agresywności i ostrości, co trochę ogranicza pole manewru, ale też trudno stwierdzić, że taki styl nie jest muzycznie uniwersalny - CD10 potrafi nadać koloryt każdemu nagraniu, wydobyć różne walory, tyle że nie będzie służył do podkreślania potęgi i podkręcania tempa, w nagraniach rockowych nie będzie "dolewał oliwy do ognia".

Czytaj również: Co to jest jitter?

Dwukanałowy przetwornik cyfrowo-analogowy Wolfson (Cirrus Logic) WM8761 nie jest często spotykany w odtwarzaczach CD. Obsługuje sygnały PCM 24 bit/192 kHz, a teoretyczna dynamika wynosi tylko 100 dB.

Dwukanałowy przetwornik cyfrowo-analogowy Wolfson (Cirrus Logic) WM8761 nie jest często spotykany w odtwarzaczach CD. Obsługuje sygnały PCM 24 bit/192 kHz, a teoretyczna dynamika wynosi tylko 100 dB.

Jego eleganckie maniery złagodzą niektóre prymitywizmy, a także pomogą przejść bezboleśnie przez nagrania słabsze technicznie. Wiąże się to w pewnym stopniu z cechą, która obserwowana odrębnie mogłaby zostać uznana za ograniczenie.

Bas można nazwać słabym, a można też - dobrze wyważonym, unikającym zarówno miękkiej rozwlekłości, jak i twardej napastliwości. Powściągliwość basu wpływa na ogólną lekkość i świeżość, nie jest jednak posunięta do ułomności. Poza tym, taki bas, jaki daje się usłyszeć, jest dobrze czytelny i dość dynamiczny, nie są to "ciepłe kluchy”, chociaż nie jest to wulkan energii.

Współczesna technika cyfrowa, nawet w najtańszych przykładach, nawet w poczciwych odtwarzaczach CD, zapewnia taki poziom, który pozwala słuchać spokojnie, a CD10 stara się swoim uprzejmym brzmieniem szczególnie, aby niewiele nam dokuczyło. A jednak... ma pewną ułomność, która wpływa właśnie na komfort.

Cambridge Audio Topaz CD10 ma problem z interpretacją przejść między ścieżkami w trybie Gapless. Wprowadza krótką przerwę i każdy już może sobie dopowiedzieć, na jakich płytach z jego zbiorów będzie to dokuczliwe (na pewno na koncertowych). Sam producent przyznaje się do tego, nie jest to kaprys testowanego egzemplarza.

Czytaj również: Co to jest upsampling?

Wyposażenie tylnej ścianki jest dość skromne, nie licząc gniazda sieciowego (kabel nie jest zainstalowany na stałe), obejmuje dwa złącza: analogową parę RCA (stały poziom) oraz cyfrowe wyjście współosiowe.

Wyposażenie tylnej ścianki jest dość skromne, nie licząc gniazda sieciowego (kabel nie jest zainstalowany na stałe), obejmuje dwa złącza: analogową parę RCA (stały poziom) oraz cyfrowe wyjście współosiowe.

CAMBRIDGE AUDIO testy
CTA408
COPLAND
CTA408
Wzmacniacze stereo

Nawet najsłynniejszym i największym firmom sukces nie jest dany raz na zawsze. Pojawiają się, trwają, a potem (nie)spodziewanie znikają. Historia Coplanda jest wyboista, usłana wzlotami i... W latach 80. Copland wyrósł na autorytet w dziedzinie wzmacniaczy, sławę przyniosły mu modele CTA401 oraz CTA501. W latach 90. rozbudowano ofertę, również o odtwarzacze CD. Dzisiaj jest ona ponownie skupiona na wzmacniaczach (jedyny wyjątek to przetwornik cyfrowo-analogowy DAC215); mamy do wyboru dzielony CTA305/CTA506 oraz zintegrowane CTA405 (dostępny w dwóch odmianach) i CTA408 - najnowszy w ofercie.

E-480
ACCUPHASE
E-480
Wzmacniacze stereo

Accuphase w zasadzie nie wywołuje wśród audiofilów kontrowersji. Wszyscy tę markę znają i szanują, chyba każdy chciałby mieć jakiegoś "Accu", ale na takie "szczęście" potrzeba więcej kasy. Firma zasłużyła sobie na taką reputację 40-letnią historią, konsekwentnie wysoką jakością dźwięku, będącą pochodną technicznej solidności, staranności i fachowości projektantów, co z perspektywy naszych testów widać też w pomiarach laboratoryjnych. Każdy może słyszeć "po swojemu", ale obiektywne parametry zaświadczają, że pochwały dla brzmienia nie są w tym przypadku ani trochę naciągane.

SV-200
VINCENT
SV-200
Wzmacniacze stereo

Wzmacniacze w formatach charakterystycznych dla kompletnych miniwież widzimy ostatnio coraz częściej. Vincent SV-200 wchodzi w ten nowoczesny nurt z rozwagą i elementami konserwatywnymi. Kompaktowa obudowa z jednej strony, z drugiej – klasyczny układ obudowany ostrożnie kilkoma dodatkami. Wyłania się z tego bardzo atrakcyjny produkt, bowiem SV-200 ma w zanadrzu jeszcze co najmniej jedną gorącą niespodziankę. Aby zachęcić i podkreślić audiofilskie ambicje, Vincent proponuje znany u siebie klimat – lampy, a dokładnie konstrukcję hybrydową. W każdym takim przypadku Vincent eksponuje lampy przysunięte do przedniej ścianki i widoczne przez okrągłe okno, a na dodatek dodatkowo podświetlone.

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio wrzesień 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu