product

MARANTZ
NA 7004

Marantz NA 7004 wygląda jak odtwarzacz CD. Gdy patrzymy na przednią ściankę, podświadomie szukamy szuflady, staramy się dociec, czy aby nie jest jakoś zgrabnie wkomponowana w czernioną płytkę z wyświetlaczem. Oficjalna nazwa tego urządzenia brzmi: "Network Audio Player and USB DAC", co łączy koncept Cambridge Audio (NP30) na  odtwarzacz plików i Rotela (RT-09) na DAC. Urządzenie jest mocno rozbudowane pod względem możliwości użytkowych, zaaplikowano w nim kilka ciekawych technologii.

Nasza ocena
Wykonanie
Solidna i luksusowa obudowa, świetny tor audio i rozbudowany zasilacz. Doskonały wyświetlacz OLED.
Laboratorium
Mamy niemal wszystko, o czym można pomyśleć, wraz ze wzmacniaczem słuchawkowym. Brakuje jednak odtwarzania plików 24/192.
Brzmienie
Otwarte, równe, dynamiczne. Mocny bas i dobra przestrzeń.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Interfejs

Marantz NA 7004 odtwarza pliki MP3/WMA/AAC/ WAV/FLAC (pliki FLAC 24 bity i 96 kHz, ale WAV tylko 24/48). NA7004 obsługuje system AirPlay, z oprogramowaniem Apple`a, dzięki któremu można przesyłać do niego muzykę z biblioteki iTunes (laptop, PC, iPod/iPad/ iPhone).

Może być oczywiście kontrolowany za pomocą iPada/iPhone`a i każdego urządzenia z systemem operacyjnym iOS4.2 (MAC), dzięki specjalnej aplikacji Marantza o nazwie Wizz. Współpracuje z systemami Windows 7 i DLNA i można za jego pośrednictwem korzystać z muzycznych portali internetowych. Żeby w łatwy sposób zarządzać stacjami internetowymi, warto zarejestrować się na specjalnym portalu www.radiomarantz.com.

Obok dużego i ładnego wyświetlacza OLED umieszczono też trzy czerwone diody. Pierwsza wskazuje na działanie układu M-DAX ("Marantz Dynamic Audio Expander") - to pomysł Marantza mający na celu poprawę jakości skompresowanych sygnałów, np. MP3.

Układ ma trzy pozycje kompensacji, można go też całkowicie wyłączyć. Druga dioda pokazuje wyłączony wyświetlacz (audiofilizm pełną gębą!), a trzecia - dezaktywację wyjścia cyfrowego. Pod wyświetlaczem widać cztery przyciski, za pomocą których sterujemy odtwarzaniem plików. Po lewej stronie umieszczono ładnie działający (posłuchajcie tego "klik") przełącznik źródeł oraz gniazdo USB typu A (płaskie) Full Speed 2.0 - dzięki niemu możemy grać muzykę bezpośrednio z pendrajwa.

Po lewej stronie znajduje się przede wszystkim gniazdo słuchawkowe (duży jack), a obok niego regulacja głośności, obsługiwana przez osobny wzmacniacz słuchawkowy - super! Powyżej mamy przyciski, pomocne przy buszowaniu w menu lub w gąszczu stacji radiowych - jest tu i radio internetowe, i tuner FM/AM, i tuner DAB.

Łącza

Z przodu Marantz NA 7004 wygląda elegancko, po audiofilsku, ale dopiero z tyłu widać, jaka to zaawansowana konstrukcja. Zaczyna się niby niewinnie, od pary wyjść analogowych RCA, ale są one szeroko rozmieszczone - jest to nie tylko wygodne, lecz sugeruje też, w jaki sposób prowadzono sygnał na płytce audio.

Pośrodku znajduje się sekcja cyfrowa, a w niej wejścia i wyjścia - RCA oraz TOSLINK, które obsługują sygnał wejściowy do 24/192 (w tym wszystkie pośrednie: 32 kHz, 44,1 kHz, 48 kHz, 64 kHz, 88,2 kHz, 96 kHz, 176,4 kHz), zaś na zewnątrz wysyłają sygnał do 24/96. Dlatego firma przedstawia NA7004 jako pełnoprawny przetwornik cyfrowo-analogowy. Oprócz wejść RCA i optycznego jest też wejście USB typu B (kwadratowe), ograniczone jednak do sygnałów 24/96 (i bez 88,2 kHz).

Możemy wykonać najprostsze połączenie, bez sieci LAN - wystarczy laptop; prowadzimy z niego kabel USB bezpośrednio do Marantza. Obok USB usytuowano gniazdo, którego w audio raczej się nie widuje - M-Xport - podobne do S-Video, używane w PC do podłączania klawiatur. Można do niego podłączyć małe pudełeczko, będące odbiornikiem Bluetooth (Marantz nie obsługuje łącza WLAN). Występuje oczywiście gniazdo LAN. Są jeszcze gniazda do zdalnego sterowania - RS-232, 2 x RCA, pracujące w systemie Marantza, oraz mini-jack dla zewnętrznego odbiornika podczerwieni.

Pnącza

Układ DSP Bridge Co. DM860 - to odtwarzacz plików i radio internetowe. Duża kość DSP Analog Devices z serii Sharc pracuje z już "rozpakowanym" sygnałem audio; tutaj przeprowadza się kompensację M-DAX. Obok znajduje się odbiornik cyfrowy, pośredniczący między wejściem cyfrowym i przetwornikiem C/A - układ AKM AK4683. To zresztą nie tylko odbiornik, lecz wszechstronny CODEC, w którym mamy też przetwornik A/C. W roli DAC-a występuje jednak znacznie lepsza kość - Cirrus Logic CS4398.

Znalazła się ona już na osobnej płytce, razem z układami analogowymi. Pod tym Marantz NA 7004 nie odbiega specjalnie od dobrych odtwarzaczy CD i SACD Marantza. Płytka ta ma osobny zasilacz, ze sporym, ekranowanym i daleko odsuniętym transformatorem; są tu bardzo dobre kondensatory filtrujące Elna For Hi-Fi, a zasilane przez nie układy to "moduły" HDAM SA2. Wejście USB obsługuje dobry układ Tenor Audio TE7722. Dopracowane, przemyślane urządzenie, przeznaczone do odtwarzania plików audio oraz jako dobry DAC. Tunery FM/AM oraz DAB to bonusy.

Brzmienie

Przed samym odsłuchem Marantz NA 7004 otrzyma od nas pierwsze punkty za znakomity wyświetlacz. Po OLED-ach wszystkie inne wydają się prymitywne i mało komunikatywne. Marantz wykorzystuje tę technologię maksymalnie, dając popis możliwości - różne wielkości liter, płynne przesuwanie, gładkość itp.

Brzmienie jest otwarte, bez dociążenia średniego basu, jakie pojawiło się np. w C-446 NAD-a. Dźwięk FM-u był dobry, ale nie tak wciągający, nie tak przyjemny jak u wspomnianego konkurenta. Marantz NA 7004 to porządny tuner cyfrowy i analogowy, z dobrą selektywnością i niezłą czułością, lecz nie on stanowi o wartości NA7004.

Przedsmak potencjału Marantza NA 7004 pojawił się przy odsłuchu stacji internetowej Linna. Tak, firma ta uruchomiła swoją stację, gdzie nadaje głównie wykonawców z Linn Records (choć nie tylko) - jakość jest wyjątkowo dobra. Usłyszałem wówczas dobrą rozdzielczość i wysoką dynamikę - elementy, które przy FM (a także innych stacjach z internetu) ginęły. Dobrze też została pokazana barwa - bez podkreślania czegokolwiek i bez rolowania skrajów pasma.

Nieźle zabrzmiały wysokie tony, najbardziej narażone na degradację; a z plikami FLAC było jeszcze lepiej. Zanim jednak przejdę do opisu wrażeń z odsłuchu innych źródeł, dwa słowa o układzie M-DAX.

Ma on kompensować ilość (jakość?) wysokich tonów audycji internetowych i FM. Powiem krótko: nie idźcie tą drogą. Układ ma trzy poziomy głębokości tej kompensacji i z każdym wyższym było gorzej. To tak naprawdę korektor częstotliwości, który jednak niczego nie polepsza, a burzy równowagę tonalną, ustawioną najwyraźniej pod kątem plików FLAC i WAV.

To, co Marantz NA 7004 potrafi najlepiej, usłyszymy z plikami o jakości CD oraz 24-bitowymi. Nie piszę o "24/96", bo akurat w tym przypadku zmiana częstotliwości próbkowania z 44,1 na 96 kHz nie była słyszalna. Bardziej przejście z 16 na 24 bity.

Z FLAC-ami urządzenie gra bardzo równo i przewidywalnie. Dobrze słychać charakter nagrań, sposób realizacji, akustykę itp. To odpowiedzialne, rozdzielcze brzmienie. Jedynym zakresem, który odbiega - przynajmniej subiektywnie - od liniowości, jest przejście ze środka do góry - wydaje się ono trochę cofnięte.

Nie mamy więc denerwującej (czasami) wyższej średnicy, ale przez taki zabieg samą górę słychać nawet wyraźniej. Marantz NA 7004  równie dobrze gra jako DAC, lecz lepiej zagrały pliki zripowane na pendrajw niż z płyty CD. Nie jest to problem DAC-a, lecz technologii - napęd to mechanika, a ripowanie to skuteczny sposób minimalizacji błędów odczytu. Wzmacniacz słuchawkowy jest porządny, z dynamicznym brzmieniem, z podkreśleniem samych skrajów pasma.

Wojciech Pacuła

Parametry
MARANTZ NA 7004
Produkowany Tak
Wewnętrzny napęd Tak
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
MARANTZ testy
Class A
PLATO
Class A
Odtwarzacze plików audio

W związku z odtwarzaniem plików pojawiają się na rynku nowe rodzaje urządzeń, a te dotychczas znane są przeobrażane. Największe zmiany dotyczą wzmacniaczy. Coraz więcej jest sprzętu łączącego różne funkcje i układy. Granica nie jest ostra i pewne urządzenia można równie dobrze nazywać systemami, jak też rozbudowanymi wzmacniaczami. Dla tej (jak i wielu innych) kategorii wciąż szukamy odpowiedniego określenia, mówiąc o "3w1", "wszystko w jednym", wzmacniaczu sieciowym (albo strumieniowym)... A może to tylko kolejny etap w rozwoju wzmacniacza? Warto odnieść się do wielokanałowych amplitunerów AV, które gremialnie występują już w postaci sieciowo-strumieniowej.

MARANTZ NA6005
NA6005

NA6005 to obecnie jeden z trzech odtwarzaczy strumieniowych Marantza, urządzenie zdecydowanie najmłodsze, a także najtańsze. Nie zaskakuje wzornictwem, trudno jednak oczekiwać ekstrawagancji. Będzie się dobrze komponował z niemal każdym wzmacniaczem firmy.

DENON DNP-730AE
DNP-730AE

Rozwijana od wielu lat seria AE obejmuje urządzenia dwukanałowe w różnych kategoriach cenowych. Modele 700 są jednymi z tańszych. Właśnie wśród nich znajduje się jedyne źródło sieciowe Denona. DNP-730AE to świeży, wprowadzony do sprzedaży kilka miesięcy temu produkt, następca modelu DNP-720AE.

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta październik 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista październik 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio październik 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu