AUDIO-TECHNICA
ATH-AWAS

Nawet w czasach wielkiej popularności słuchawek jest niewielu producentów, którzy maj tak szeroką ofertę. Nowe modele Audio-Techniki pojawiają się co chwila – tanie i bardzo drogie, małe, duże, bezprzewodowe i uwięzione na kablu.

Testy porównawcze

ATH-AWAS
FOCAL
Clear
ATH-AWAS
HiFiMAN
Arya

Nasza ocena

Wykonanie
Ekskluzywne i egzotyczne dzięki zastosowaniu naturalnego drewna w obudowach muszli, z firmowym systemem podwójnej komory D.A.D.S. Konstrukcja zamknięta z dużymi, 53-mm przetwornikami.
Funkcjonalność
Chociaż parametry elektryczne są przyjazne także źródłom mobilnym, to najlepsze miejsce dla takich słuchawek jest przy sprzęcie domowym.
Brzmienie
Ekstremalnie detaliczne, kontrastowe, przejrzyste. Zdyscyplinowany bas, błyszczący środek, iskrząca góra.
Artykuł pochodzi z Audio

Wybór jest imponujący, o czym świadczy choćby wirtualny przewodnik (na stronie internetowej), który dopasuje słuchawki do naszej aktywności. Są modele na podróż, do uprawiania sportu, dla graczy, do studia i na estradę (DJ). Jedne z najnowszych to ATH-AWAS – model fotelowy.

Audio-Technica ATH-AWAS - wzornictwo

Audio-Technica podąża za rynkowymi trendami, ale nie zapomina o audiofilach-domatorach, dla których stworzyła wiele modeli. Niektóre z nich wyróżniały się pięknymi muszlami z naturalnego drewna (co ma się również przekładać na wyjątkowe brzmienie).

Pierwsze tego typu pojawiły się w 1996 roku, były to ATH-W10VTG "w drewnie" czereśniowym. Obecnie Audio-Technica sięga po egzotykę, czego przykładem jest model Audio-Technica ATH-AWAS, który zawdzięcza swój wyjątkowy wygląd gatunkowi Asada Zakura (chmielograb japoński).

Obudowy zostały polakierowane i wypolerowane, wszystko to jest wykonywane ręcznie w tokijskiej fabryce Audio- -Techniki, która od lat specjalizuje się w produkcji "drewnianych" słuchawek.

Audio-Technica ATH-AWAS - konstrukcja

Audio-Technica ATH-AWAS to konstrukcja zamknięta, muszle są okrągłe i potężne. Poduszki – także okrągłe, ale dodatkowo tak wyprofilowane, aby optymalnie przylegały do głowy (to częsty zabieg w słuchawkach tego producenta). Pady obszyto ekologiczną skórą, wypełnienie gąbkowe jest dość szczupłe, ucho delikatnie dotyka tkaniny rozpiętej tuż przed przetwornikiem.

Membrana ma średnicę 53 mm - typową dla najlepszych słuchawek Audio-Techniki. Producent chwali się, że pokryto ją powłoką diamentowo- -węglową ("diamond-like carbon").

Tylne strony membran są zamknięte w wewnętrznej komorze, ale za nią znajduje się dodatkowa przestrzeń obudowy – system dwukomorowy też jest dla Audio-Techniki charakterystyczny (patent D.A.D.S. – Double Air Damping System).

Czytaj również nasze testy słuchawek bezprzewodowych

Dwuelementowy, charakterystyczny pałąk wykończono cienką warstwą ekologicznej skóry.
Dwuelementowy, charakterystyczny pałąk wykończono cienką warstwą ekologicznej skóry.

Układ przynosi korzyści w dwóch aspektach: optymalizuje przetwarzanie najniższych częstotliwości oraz dodatkowo wytłumia słuchawki od zewnętrznych źródeł hałasu.

Muszle zawieszono na tradycyjnych widelcach, które wykonano z metalu (stop aluminiowo-magnezowy), podobnie jak szynę regulacyjną z mechanizmem zapadkowym, zakleszczoną w wysuniętych gniazdach.

Regulacja jest konwencjonalna, ale pałąk to już rozwiązanie znamienne dla Audio-Techniki: składa się z dwóch szczupłych (na tle potężnych muszli) szyn obszytych skórą. Audio-Technica ATH-AWAS ważą ok. 400 g. Siła, jaką wywiera na głowę sprężynujący pałąk, wydaje się najmniejsza z możliwych, by utrzymać je w ustalonej pozycji. 

Podstawową regulację uzupełniono mechanizmem zapadkowym; słuchawki dobrze trzymają się głowy.
Podstawową regulację uzupełniono mechanizmem zapadkowym; słuchawki dobrze trzymają się głowy.

Audio-Technica ATH-AWAS - wtyki

Na każdej muszli przygotowano jeden dwustykowy konektor typu A2DC, stosowany tylko w wybranych, najdroższych słuchawkach firmy. W zestawie dostajemy dwa przewody sygnałowe: jeden z 6,3-mm klasycznym wtykiem, a drugi z symetrycznym XLR-em (4-pinowym). Każdy ma długość 3 m.

Nawet przy okazji tak radykalnie domowych konstrukcji producenci dbają o ich kompatybilność ze źródłami mobilnymi, z których korzystamy przecież nie tylko "na zewnątrz".

Zarówno impedancja słuchawek Audio-Technica ATH-AWAS, wynosząca 40 Ω, jak i czułość - 99 dB (przy 1 mW) to parametry, z którymi poradzi sobie najzwyklejszy smartfon, bez wspomagania ze strony zewnętrznych wzmacniaczy, przetworników, buforów... Ale to tylko parametry, a inną kwestią jest brzmienie – pod tym względem słuchawki te zasługują czy wręcz wymagają o wiele więcej.

Audio-Technica ATH-AWAS - odsłuch

Zestawienie słuchawek zamkniętych z otwartą konkurencją nie wywołuje wcale jednoznacznych konsekwencji i wniosków. ATH-AWAS są oczywiście zdecydowanie najlepsze w zakresie izolacji akustycznej, a w pozostałych... pięknie różnią się od Focala Clear i HiFiMAN-a Arya.

Audio-Technica ATH-AWAS tworzą (tak jak i pozostałe modele) swój świat dźwięków, ale o ile pomiędzy światami Clear i Arya jest jakiś łącznik, to Audio-Technica jest zdecydowanym indywidualistą. Japońskie słuchawki grają bardzo efektownie. Muzyka jest rozpromieniona, jasna, ofensywna.

Słuchawki są ekstremalnie wnikliwe i drobiazgowe. Ciekawe, jak taki efekt uzyskano z dużymi, aż 53-mm przetwornikami. ATH-AWAS grają zarazem szybko i zdecydowanie, jak też zwinnie i filigranowo.

Przetworniki mają znaczną średnicę (53 mm), w głębi widać metalowe dyfuzory i tekstylne siateczki
Przetworniki mają znaczną średnicę (53 mm), w głębi widać metalowe dyfuzory i tekstylne siateczki.

Brzmienie naładowane energią i transjentami, iskrzące i błyszczące, w jakiś sposób nie jest aż natarczywe, a w barwie nie dominuje metaliczność, chociaż na pewno nie brakuje jej tam, gdzie jest jej naturalne miejsce.

Słuchawki Focal Clear grają zdecydowanie mocniej, gęściej i dosadniej, i chociaż nie można im też odmówić selektywności i przejrzystości, to dopiero włączenie ATH-AWAS ujawnia, ile jeszcze można wyciągnąć szczegółów, wybrzmień, powietrza. W tym kierunku zmierza też Arya, ale i ona zatrzymuje się wyraźnie wcześniej.

Audio-Technica ATH-AWAS to mistrz, wodzirej, wirtuoz, fanatyk analityczności. Ponieważ inne cechy muszą wtedy, z natury rzeczy, pozostawać nieco w tyle, więc trudno o takim brzmieniu powiedzieć, że jest idealnie zrównoważone i neutralne. To jednak brzmienie ekstremalne.

Zakres niskich częstotliwości bardziej obserwujemy, niż go odczuwamy (chociaż w rzeczywistości tylko... słuchamy). Bas jest dokładny, czytelny, dźwięczny, prowadzi rytm, jest zwarty i spójny, i oczywiście nie jest to spójność ciepła i romantyczna.

Złącza A2DC są wygodne i trwałe, Audio-Technica stosuje je tylko w wybranych, najlepszych modelach.
Złącza A2DC są wygodne i trwałe, Audio-Technica stosuje je tylko w wybranych, najlepszych modelach.

Audio-Technica ATH-AWAS nie sięgają głęboko, nie grzeją i nie masują, każdy dźwięk sprowadzają do szybkiego i celnego konkretu. Bas jest tutaj ważny, ale niedominujący.

Średnica napięta i wyrazista, wokale żeńskie są przejmujące, pierwszoplanowe, męskie trochę odchudzone, wciąż energetyczne. Sybilanty wyeksponowane, lecz zróżnicowane, wskazują na wysoką rozdzielczość.

Dobre nagrania brzmią oszałamiająco czysto i efektownie, słabsze czasami są przez ATH-AWAS „ratowane", a czasami piętnowane, szorstkie i syczące. Fantastyczna szczegółowość rządzi tym brzmieniem i naszą percepcją, ustalając trochę tendencyjną perspektywę, z którą jednak łatwo się oswoić.

Można ją podziwiać, można użyć do "monitorowania". Z jednej strony można rekomendować podłączenie wzmacniacza słuchawkowego o ciepłym brzmieniu, z soczystym basem, aby dokonać "zewnętrznej" korekty i zapewnić lepszą równowagę.

Z drugiej - szkoda byłoby cokolwiek tracić z tak zjawiskowej przejrzystości, więc ostatecznie... przydałby się wzmacniacz łączący te zalety, a o taki nie będzie łatwo. Jeśli jednak decydujemy się już na tak wyczynowe słuchawki, to powinniśmy całą sprawę starannie doprowadzić do końca.

Specyfikacja techniczna

AUDIO-TECHNICA ATH-AWAS
Typ Zamknięte
Poduszka Wokółuszne
Masa 395
Impedancja (Ω) 40
Typ wtyków TRS, XLR
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta marzec 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio marzec 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu