BOWERS & WILKINS
Zeppelin

Choć oczywiście wiem, czym były prawdziwe zeppeliny, to jednak napotykając to określenie na poletku audio, bardziej kojarzy mi się ono z kwartetem Page / Plant / Jones / Bonham. Myślę, że i B&W z premedytacją wykorzystało tę zbieżność, a kształt urządzenia był tylko dobrym alibi.

Nasza ocena

Wykonanie
Fantastyczny wygląd i wykonanie detali, solidna konstrukcja elektroakustyczna, doskonały system głośników.
Funkcjonalność
Spełnia podstawowe funkcje stacji dokującej, ograniczony zakres zdalnego sterowania iPodem, brak wejść analogowych dla innych źródeł. Łatwy w obsłudze.
Brzmienie
Twarde, naturalne, dynamiczne, detaliczne w całym paśmie. Bardzo dobra przestrzenność przy właściwym ustawieniu względem słuchacza.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie

Zeppelin jest dużą stacją dokującą dla iPoda, która zawiera również wzmacniacz i niezłe głośniki. Kształtem Zeppelin rzeczywiście trochę przypomina sterowiec, choć jego obydwa końce są zdecydowanie ostrzejsze.

Stację stawia się na niewielkiej podstawce, która dobrze trzyma całą konstrukcję na stole. iPod wsuwany jest we wtyk ulokowany na solidnym metalowym pałąku. Wspomniany element jest na tyle sztywny, że nie ugina się podczas ręcznych operacji na samym iPodzie. Wszystko działa pewnie, każdy szczegół chwali się solidnością wykonania.

Do zdalnego sterowania iPodem nadzianym na pałąk służy pilot, na samym sterowcu znajdują się dwa przyciski - regulator wzmocnienia oraz włącznik sieciowy. Sterownik jest niewielki, przy jego pomocy można przerzucać ścieżki, ale nie sposób już wrócić do menu iPoda i wybrać inną płytę, gatunek lub wykonawcę.

Tę operację użytkownik musi wykonać w bezpośrednim kontakcie z iPodem. Niemożność dostania się do menu przez sterownik to poważna słabość. Jedynym wyświetlaczem systemu jest ten, który widzimy na iPodzie - to już łatwiej zaakceptować.

Ważne dla jakości brzmienia B&W Zeppelina są jego głośniki. Przywołanie do ich opisania legendy studia Abbey Road i referencyjnej serii 800 może się jednak wydawać lekką przesadą... Ale trzeba przyznać, że przetworniki użyte w tej stacji są naprawdę dobre.

Wysokotonowe to jednocalowe kopułki aluminiowe z tubką a'la Nautilus. Wysokotonowe zostały rozsunięte i znajdują się w najwęższych punktach obudowy Zeppelina, co jest bardzo słuszne, daje bowiem dwie korzyści i zarazem tłumaczy kształt całego urządzenia - tak ulokowane tweetery będą kreować szeroką scenę stereofoniczną i dobrze rozpraszać swoje promieniowanie.

Bliżej środka znajdują się przetworniki średniotonowe z dziewięciocentymetrowymi membranami z włókna szklanego (nie z Kevlaru!). Na środku pojawia się dwunastoipółcentymetrowy przetwornik niskotonowy, wspólny dla obydwu kanałów, pracujący więc jako minisubwoofer.

Głośniki z przodu przykryte są plastikową maskownicą z czarnym materiałem. Za to tylna część Zeppelina jest metalowa i błyszczy się, jak nie wiem co. Tam znalazły się dwa wyloty bas-refleks i kilka nader interesujących gniazd.

Menu iPoda możemy zobaczyć na telewizorze, do tego służą porty S-Video i kompozyt. Gniazdo minijack przeznaczone jest do podłączenia... sygnału optycznego - takiego standardu cyfrowej transmisji używa B&W Zeppelin. Jest również port USB. Szczerze mówiąc, brakuje ordynarnego wejścia sygnałem analogowym audio na gniazdo minijack, przenośnych urządzeń stosujących ten standard jest przecież prawdziwe zatrzęsienie.

Odsłuch

Można ironizować, że B&W dorabia ideologię do, w sumie, prostego urządzenia. Faktem jest jednak, że zastosowane rozwiązania owocują znakomitym dźwiękiem. Jak zwykle u B&W, nie jest to brzmienie łatwe czy efektowne.

Wyczuwamy twardość średnicy, która jest jednak znacznie bliższa neutralności niż gdzie indziej często spotykane rozmamłanie. Prezentacja ma dużą dozę analityczności, scena jest uporządkowana i przejrzysta.

Nie zaniedbano także dynamiki, którą system nie zieje w każdej sekundzie nagrania, ale która pojawia się we właściwych momentach. Wyrazista, błyszcząca góra jest też na tyle odpowiedzialna i wiarygodna, że odrobina metaliczności w niej zawarta nie zniechęca do dłuższego słuchania.

Bas jest doprawdy świetny i wcale nie dlatego, że mamy go dużo i nieustannie, przeciwnie - poskromiono wszelkie zapędy do ilościowej dominacji, za to podkreślono walory ataku i kontroli. Najniższe częstotliwości nie są obfite, ale uderzenie w wyższym podzakresie potrafi być bardzo ekspresyjne. Do muzyki Led Zeppelin nadaje się doskonale!

Zeppelin ustawiony na wprost słuchacza kreuje namiastkę naturalnej, szerokiej sceny muzycznej. System skierowany w inną stronę szybko traci ten walor, jednak brzmienie pozostaje dobrze zrównoważone i doskonale czytelne nawet z dużej odległości.

Specyfikacja techniczna

BOWERS & WILKINS Zeppelin
Stacja dokująca dla iPoda Tak
Wejścia/wyjścia mini-jack / RCA / S-VIDEO
USB Tak
Wi-Fi
Bluetooth nie
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
BOWERS & WILKINS testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio grudzień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu