SUMIKO
Black Pearl

Czarna Perła należy do serii "ostrygowej" (Oyster Series), otwierającej ofertę Sumiko. Znajdziemy w niej wkładki MM i MC, w tym takie znakomitości, jak Blue Point. Z jedną Ostrygą już się w AUDIO spotkaliśmy, trzy lata temu testowaliśmy najtańszy model tej linii – Oyster. Teraz zajmujemy się kolejnym – czarną perłą (Black Pearl) – który łatwo pomylić z jeszcze wyższym w hierarchii modelem Pearl.

Nasza ocena

Wykonanie
Tradycyjna konstrukcja typu MM ze stożkowym szlifem igły. Luksusowe opakowanie. "Made in Japan".
Funkcjonalność
Typowe parametry elektryczne, nieco wyższa niż zazwyczaj obudowa, w zestawie sporo pożytecznych dodatków.
Brzmienie
Koncert prowadzi średnica, bardzo stylowe i klimatyczne, w opozycji do ostrości i przenikliwości.
Artykuł pochodzi z Audio

Przygoda z Czarną Perłą rozpoczyna się od miłych wrażeń związanych z opakowaniem - drewnianą "szkatułką". W podwójnym dnie ukryto woreczek z akcesoriami, w którym jest mały wkrętak i komplet śrub montażowych, a na dodatek szczoteczka do czyszczenia igły.

Wkładka gramofonowa Sumiko Black Pearl jest dość wysoka i wygląda masywnie. Na czole zamontowano srebrną, ozdobną płytkę, zamiast otworów przygotowano grube profi le montażowe kształtem zbliżone do ceowników.

Prawdopodobnie potrzebne będą dłuższe niż zazwyczaj śruby (ale są w komplecie). Wkładka ma aluminiowy wspornik, a na jego końcu zamontowano najbardziej typową igłę ze szlifem sferycznym.

Czarna Perła nie będzie ani kapryśna, ani wymagająca wobec przedwzmacniacza. Napięcie 4 mV jest minimalnie wyższe od standardowego, a rekomendowana pojemność obciążenia powinna mieścić się w typowych granicach 100–200 pF.

Warto zwrócić uwagę na rekomendowaną siłę nacisku: przedział 1,5–2 g jest jeszcze typowy, ale Sumiko rekomenduje trzymanie się blisko górnej granicy, wtedy wkładka powinna brzmieć najlepiej. I nie należy się obawiać, że wyniknie z tego szybsze zużycie się igły lub płyt.

Intuicja podpowiadająca zmniejszenie nacisku w celu ich "oszczędzania" jest zwodnicza, w ten sposób tylko sytuację pogorszymy, bowiem zbyt mały nacisk powoduje utratę stabilności igły i w konsekwencji szybsze zużycie. Ale Sumiko oferuje też samą igłę do Czarnej Perły; po jej "wykończeniu" będzie można wkładkę zrewitalizować.

Czytaj również testy z kategorii: Gramofony

Sumiko Black Pearl jest dość wysoka i wygląda masywnie. Na czole zamontowano srebrną, ozdobną płytkę, zamiast otworów przygotowano grube profi le montażowe kształtem zbliżone do ceowników.
Sumiko Black Pearl jest dość wysoka i wygląda masywnie. Na czole zamontowano srebrną, ozdobną płytkę, zamiast otworów przygotowano grube profi le montażowe kształtem zbliżone do ceowników.

Podwieszając Sumiko Black Pearl pod ramieniem, warto spojrzeć (i ewentualnie dokonać korekty) kąta VTA. Sumiko Black Pearl ma dość wysoką obudowę, i choć nie jest to zupełny ewenement (bo podobnie wykonano Grado Green 3) to rodzi określone konsekwencje.

Nie stanie się też jednak żadna tragedia, jeśli zupełnie nic z tym nie zrobimy; delikatnie opuszczony "ogon" wkładki zazwyczaj wzmacnia niskie częstotliwości, co wielu z nas po prostu lubi.

Sumiko Black Pearl - odsłuch

Z brzmieniem analogu kojarzonych jest wiele określeń i na pewno na samym szczycie listy – obok ciepła, spójności, plastyczności – znajdzie się miejsce dla średnich tonów, czyli dla ich wzbogacenia, podkreślenia, dopieszczenia.

W ten sposób nie osiągniemy wszystkich celów, jakie mogą się wiązać z dźwiękiem obiektywnie wysokiej klasy, ale gdy trzeba wybierać, nawet nazywając to kompromisem, w swoich przystępnych cenowo wkładkach typu MM Sumiko nie ma oporów, propozycja jest dzięki temu jasno zdefi niowana.

Parę innych wkładek zmierza w podobnym kierunku, ale każda ostatecznie określa swoje indywidualne brzmienie. Sumiko Black Pearl to nie tylko średnica, jednak można ją uznać za motyw przewodni - na pewno zwraca uwagę i ten walor albo przesądzi o naszym zainteresowaniu, albo skieruje nas do innych propozycji.

Specyficzna barwa i klimat, intensywność i bliskość średnich tonów podkreśla odmienność czarnej płyty, wzmacnia jej "alternatywny" charakter wobec źródeł cyfrowych zapewniających dźwięk bardziej neutralny, dokładniejszy, ale nawet bez żadnych obciążeń – mniej angażujący, wchodzący w szczegóły, a nie wciągający nas w muzyczne emocje.

Sumiko Black Pearl to brzmienie w pewnym sensie brawurowe, w innym – ograniczone. Trzeba też zaznaczyć, że mimo dominacji średnicy, bas rozwija się dość swobodnie.

Może Cię zainteresować
SUMIKO testy
Audio
E-WYDANIE AUDIO
W PREZENCIE!
Zapisz się na subskrypcję naszego newslettera, a otrzymasz gratis e-wydanie
NEWSLETTER ZAPISZ SIĘ
Close icon
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2021

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2021

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2021

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu