SUMIKO Oyster

SUMIKO
Oyster

Wkładki gramofonowe

Firma Sumiko jest częścią Fine Sounds Group, która szanując autonomię poszczególnych marek, koordynuje ich działania. To, że Sumiko jest obecnie producentem zarówno wkładek (od bardzo dawna), jak i subwooferów (od kilku lat) jest dość oryginalne. W dzisiejszych czasach z pomocą kooperantów można stać się producentem dowolnego sprzętu audio niemal z dnia na dzień. Co innego jednak osiągnąć renomę, której w zakresie wkładek nie można Sumiko odmówić.

W bieżącej ofercie (polskiego dystrybutora) znajduje się sześć modeli - trzy MM i trzy MC - a na zamówienie dostępne są dwie kolejne (najdroższe MC). Nas interesują tańsze MM, a konkretnie - podstawowy model Oyster.

Wkładka Sumiko Oyster, podobnie jak sama firma Sumiko, to wkładka o ugruntowanej pozycji. Produkcja odbywa się w Japonii, co wyraźnie zaznaczono na opakowaniu. Podejrzewam, że jest za nią odpowiedzialny któryś z tamtejszych dostawców OEM, ale nie ma w takiej praktyce niczego wyjątkowego.

Otworzyłem biały kartonik z oszczędną grafiką i na rękę wypadło mi plastikowe, kanciaste pudełeczko złożone z dwóch połówek. Przez przeźroczyste wieko widać spory płat grafitowej gąbki, a w jej środku wciśniętą wkładkę.

Korpus jest czarny, a igła niebieska - gdyby była biała, to wyglądałaby, wypisz - wymaluj, jak wkładka Unitra Mf-100.

Czarny korpus wkładki Sumiko Oyster ma typowe, półcalowe mocowanie. Plastikowa, przeźroczysta osłonka jest typową konstrukcją z dodatkowym wycięciem z przodu; być może uratuje nam kiedyś igłę. W razie czego w ofercie Sumiko są same igły, które można kupić i samodzielnie wymienić.

Wspornik wykonano z aluminiowej rurki, igła ma prosty szlif stożkowy. Poziom wyjściowego napięcia wynosi w tym przypadku 4mV, co jest wartością typową i wystarczającą. Ciekawostką jest natomiast dość wysoka, rekomendowana przez producenta siła nacisku igły - 2,3 G. Nie należy się jej jednak bać (znane są przypadki renomowanych i drogich wkładek, w których wartość ta jest jeszcze wyższa), a już pod żadnym pozorem nie zmniejszać poniżej dopuszczalnego przez producenta zakresu.

Igła nie będzie wtedy stabilnie poruszała się w rowku, co może doprowadzić do znacznie szybszego jej zużycia, a także uszkodzenia płyty. Zbyt niska wartość siły nacisku jest pod tym względem nawet groźniejsza niż zbyt wysoka (oczywiście o podobnych bezwzględnych wartościach błędu).

Ze względu na popularność (i długowieczność) Oystera rozwinął się rynek akcesoriów oferowanych przez firmy trzecie; jeśli ktoś będzie miał ochotę na upgrade, może rozejrzeć się za igłą o bardziej zaawansowanym szlifie eliptycznym.

Czytaj również:

Jakie urządzenia są potrzebne do kalibracji gramofonu?

Jakiego typu wkładki są lepsze - MM czy MC?

Jaka jest żywotność wkładek gramofonowych?

Jaki jest optymalny nacisk igły na płytę?

Złożone z dwóch części pudełeczko i szary podkład z?gąbki, na którym leży wkładka, przypomina opakowania rodzimej Unitry sprzed 30 lat. Wewnątrz znajduje się jednak całkiem współczesna konstrukcja produkcji japońskiej.

Złożone z dwóch części pudełeczko i szary podkład z gąbki, na którym leży wkładka, przypomina opakowania rodzimej Unitry sprzed 30 lat. Wewnątrz znajduje się jednak całkiem współczesna konstrukcja produkcji japońskiej.

Odsłuch

Wkładka Sumiko Oyster przyłącza się do VM510CB w dążeniu do ustalenia brzmienia wyraźnie odmiennego od analogowej maniery; również tutaj mocną pozycję zajmuje środek pasma, jest on jednak inaczej wyprofilowany niż w pozostałych wkładkach i w zasadzie już to wystarczy, aby końcowy rezultat był tak jednoznaczny i specyficzny.

Podkreślony, a co najmniej niewycieniowany pozostaje zakres "wyższego środka", przechodzący płynnie i zdecydowanie w wysokie tony. Całe brzmienie jest relatywnie jasne, przez to bliskie, komunikatywne, a nawet "monitorujące" - chociaż nie wchodzi w szlifowanie szczegółów.

Muzyka w odczycie "Ostrygi" jest częściej ofensywna, a rzadziej klimatyczna, chociaż możliwe są różne scenariusze. Mniej miękkości i ciepła, więcej konturów i detali, ale wciąż będzie dużo emocji przy inaczej rozłożonych akcentach. Oczywista spójność przekłada się na naturalność, zwłaszcza gdy pojawiają się np. trąbki i gitary. Bas jest szczupły, punktualny, wspierający raczej rytmem niż obfitością.

Podstawowe dane

  • 450 zł

Nasza ocena

  • Wykonanie: Klasyczna, podstawowa wkładka typu MM. Wciąż produkowana w Japonii. Igła o podstawowym szlifie stożkowym.
  • Funkcjonalność: Standardowy poziom wyjściowy (4 mV), wysoka rekomendowana siła nacisku (2,3 G), możliwość wymiany igły - również na wersję o innym szlifie.
  • Brzmienie: Spójne, zwarte, komunikatywne, bas krótki i konturowy, góra jasna i stanowcza.
REGA Bias 2

REGA
Bias 2

Cena: 470 zł

GRADO Prestige Blue 2

GRADO
Prestige Blue 2

Cena: 500 zł

GOLDRING E3

GOLDRING
E3

Cena: 450 zł

AUDIO-TECHNICA VM510CB

AUDIO-TECHNICA
VM510CB

Cena: 550 zł

Zobacz także
Audio - październik 2018

Czytaj bieżący numer na swoim tablecie za darmo!

Kup ten numer Zaprenumeruj

PIONEER
SX-N30AE

PIONEER SX-N30AE

W ofercie Pioneera znajdziemy aż siedem amplitunerów stereofonicznych. Pioneer już od dawna inwestuje w tę kategorię, mo...

Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio