Miesiąc przed naszym Audio Video Show (z którego obszerny reportaż znajduje się na naszej stronie internetowej i w grudniowym numerze), podobna impreza odbyła się w Ascot – miejscowości na zachód od Londynu, słynnej z prestiżowych wyścigów konnych.
Organizator imprezy wykorzystał znajdujący się tam imponujący obiekt "wyścigowej" infrastruktury. Wystawcy rozlokowali się w lożach wielkich trybun, "w rozwinięciu" przypominających nasz Stadion PGE.
Pierwsza edycja tej wystawy odbyła się w roku 2019, kolejne dwie musiały zostać odwołane z powodu pandemii, a zeszłoroczna – z powodu śmierci królowej Elżbiety II. W tym roku, mimo wciąż trudnych czasów, udało się ją zorganizować, co udokumentujemy naszym fotoreportażem.
Firma Avid, już wcześniej produkująca gramofony, dorobiła się dwóch własnych ramion – Altus i Nexus. Na zdjęciu z gramofonem Acutus.
Musical Fidelity M8xTT – duża masa, wysokie tłumienie, izolacja. A do tego efektowny wygląd i wcale nie astronomiczna
cena (razem z ramieniem podobna jak Acutusa z Nexusem – ok. 50 000 zł).
Największy autorytet w dziedzinie gramofonów – SME – pokazał wprowadzony w zeszłym roku, najlepszy model – "60" (z ramieniem 5E). To już inna liga i cena… grubo ponad 200 000 zł.
W licytacji uczestniczy też Kuzma z imponującą konstrukcją Stabi XL, w najnowszej wersji DC.
Exposure szykuje nowy odtwarzacz CD, top-loader do serii 2510 / 3510. Będzie tańszy od heglowskiego Vikinga...
English Acoustics z dumą odtwarza dawne, kultowe brytyjskie konstrukcje. Stereo 21c to "spadkobierca" Stereo 20 firmy Leak; zachowano oryginalny układ elementów, produkowanych z największą pieczołowitością w lokalnych manufakturach.
Rogers, który "chwilowo" jest nieobecny w Polsce, też włączył się w nurt rekonstrukcji LS3/5a; ma do tego mocny mandat, jako że był jedną z kilku firm licencjonowanych przez BBC kilkadziesiąt lat temu.
A to monitory ultranowoczesne – Kii Seven, oczywiście aktywne, "przeskalowana" konstrukcja Kii Three (kiedyś przez nas testowana), a więc mniejsza, tańsza i nowocześniej wyposażona (Bluetooth, Airplay 2, Tidal Connect, a w przyszłości Qobuz Connect). Zrównoważony, szerokopasmowy, czysty dźwięk
Kula Hylixa firmy Node Audio wygląda oryginalnie, ale tego co najciekawsze z zewnątrz nie widać. Głośnik niskotonowy układu trójdrożnego jest umieszczony w środku i pracuje w układzie band- -pass otwartym z obydwu stron. Komora przednia jest "wentylowana" szczeliną między główną częścią obudowy a chromowanym panelem frontowym (w którego objętości udało się zamontować przetwornik średniotonowy i wysokotonowy), za tylną stroną membrany uformowano długi labirynt, który ma wylot w… komorze przedniej.
Niewielkie zespoły głośnikowe FrotRo to najmniejsza konstrukcja hybrydowa – łącząca elektrostatyczny przetwornik średnio-wysokotonowy (w okrągłej ramce) i otwartą odgrodę z przetwornikiem dynamicznym (trójkąt na dole). Potężnego basu nie było ale… środek i góra urzekały gładkością i słodyczą damskich wokali.
Kolumny firmy Lowther z przetwornikami szerokopasmowymi… Ale nie tylko – akurat ten model jest trójdrożny, ma więc dodatkowo niskotonowy i wysokotonowy. Jednodrożne, dwudrożne, trójdrożne… w każdym wypadku o wysokiej efektywności, a to zachęca do podłączenia wzmacniaczy lampowych. "Kropkę nad i" stylowej tradycji stawia magnetofon w roli źródła, o klimat dba też wystrój pomieszczenia.
To może wreszcie bardziej "męskie granie"? Elipsys 1512 fi rmy Straton to na pierwszy rzut oka paczki raczej estradowe, ewentualnie studyjne, niż domowe, jednak w średniej wielkości pomieszczeniu bas wcale się nie "gotował", a dźwięk był zarówno potężny, jak i dokładny – pod warunkiem, że usiedliśmy w odpowiednim miejscu. Dwa 15-calowe niskotonowe, 12-calowy średniotonowy, wysokotonowy w falowodzie.
A teraz coś normalniejszego – najnowsze Living Voice R80, układ symetryczny z kompletem Ellipticorów Scan-Speaka (dwie 20-tki plus wysokotonowy). "Trochę" przypominają dawne Pro-Aki, i grają też w podobnym stylu – dynamicznie, równo, przejrzyście.