WOJCIECH KILAR/  MAGNIFICAT/VICTORIA

I. Kłosińska, T. Krzysica, P. Nowacki/ Orkiestra i Chór Filharmonii Śląskiej
WOJCIECH KILAR/ MAGNIFICAT/VICTORIA

Klasyka

  • Wykonanie
  • Nagranie

Gdy wymienia się nazwiska najwybitniejszych żyjących polskich kompozytorów oprócz Pendereckiego i Góreckiego znajduje się tam Wojciech Kilar. Trudno bowiem wyobrazić sobie polską muzykę współczesną i jej dalszy rozwój bez "Krzesanego", tak jak nie sposób wyobrazić sobie naszej kultury wysokiej bez "Pasji św. Łukasza" czy "Symfoni i Pieśni Żałosnych".

Urodzony we Lwowie w 1932 r. osiadł po wojnie i mieszka do dzisiaj w Katowicach. Kompozycję studiował u Woytowicza oraz w Paryżu u Nadii Boulanger. Początkowo zafascynowany twórczością Strawińskiego i Bartoka szuka własnego stylu w sonorystycznym konstruktywizmie (m.in. słynny "Riff 62"), aby poprzez czerpanie natchnienia z folkloru podhalańskie go ("Krzesany", "Kościelec 1909", "Orawa" i "Siwa mgła") odnaleźć swoje prawdziwe powołanie w tworzeniu muzyki stricte religij nej. Kilar upraszcza swój język muzyczny na rzecz uporczywej repetycji akordów, rozległych płaszczyzn dźwiękowych, narastania dynamiki.

"Victoria", utwór na chór mieszany i orkiestrę powstał dla uczczenia drugiej pielgrzymki Jana Pawła II do Polski, zaś "Magnificat" na głosy solowe, chór i orkiestrę, to drugie po "Missa pro pace" dzieło liturgiczne. "Magnificat" znalazł się po raz pierwszy na płycie.


Barbara Tenderenda

DUX 2007

Audio - czerwiec 2019

Czytaj bieżący numer na swoim tablecie za darmo!

Gramofony za 2400 zł to już nie plastikowa tandeta z supermarketów, która pozwala dzisiaj dotrzeć "analogowi" pod strzechy. Dobry dźwięk zawsze trochę kosztuje, czy to ze źródła cyfrowego, czy analogowego, czy z kolumn, czy ze słuchawek. Trzy znane marki - Denon, ...

Kup ten numer Zaprenumeruj Przejrzyj