PAWEŁ KAMASA

Brahms. The late piano Works op. 116-119

Brahms. The late piano Works op. 116-119

Wykonanie

Nagranie

Choć Johannes Brahms był kompozytorem niezwykle wszechstronnym, a wśród jego dzieł były zarówno symfonie, koncerty, utwory kameralne, pieśni i Niemieckie Requiem, to główną częścią jego spuścizny były utwory fortepianowe.

Jak pisał Einstein w swojej "Muzyce w epoce romantyzmu": "Brahms nie musi pisać utworów czysto fortepianowych, by wykazać swe fortepianowe mistrzostwo." W swojej muzyce kameralnej dawał zawsze pierwszeństwo temu instrumentowi.

Po pierwszym Scherzo es-moll i po trzech sonatach, Wariacjach na temat Schumanna, czterech Balladach, walcach, Tańcach węgierskich, koncertach fortepianowych i rapsodiach kolejne utwory na fortepian, kończące całą jego twórczość na ten instrument, to liczne miniatury napisane w roku 1892. Cykl Fantazje op. 116, 3 Intermezza op. 117, Klavierstucke op. 118 i op. 119.

Zmieniają się całkowicie wypracowane dotychczas środki pianistyczne, a na ich miejsce pojawia się zupełnie odmienny klimat dźwiękowy. Opisem niech będą listy Klary Schumann do Brahmsa, w których dzieli się pierwszymi wrażeniami z przegrywanych rękopisów. Paweł Kamasa znany jest nie tylko jako pianista solowy, ale przede wszystkim kameralista występujący z najbardziej znanym polskim altowiolistą - Stefanem Kamasą.

Stanisław Bukowski
DUX 2014

GATUNKI MUZYKI
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu