SONATAS - SCARLATTI

Drewnowski

Drewnowski

Wykonanie

Nagranie

Niegdyś, czyli około XVI wieku, sonata była instrumentalną wersją utworu wokalnego. Sto lat później połączyła się z suitą tańców i rozróżniano jej dwa rodzaje - czteroczęściową sonatę kościelną i trzyczęściową sonatę kameralną. Forma ta nieustannie ewaluowała. Na przykład w epoce romantyzmu była ona zwykle zarezerwowana dla fortepianu solowego.

Zaczęło się od Domenico Scarlattiego, kompozytora 555 sonat, pisanymi czasami pod wpływem flamenco (Scarlatti mieszkał w Hiszpanii) i posiadającymi jego cechy rytmiczne; zastosowano nawet akordy dysonansowe przypominające - mimo wykonań klawesynowych - gitarę.

Sonaty Scarlattiego zapowiadają klasyczny styl wiedeński, wprowadzają wirtuozowski styl gry, właściwy odtąd dla fortepianu. Kompozytor urodził się w tym samym roku co Bach i Haendel. Niezwykły zbieg okoliczności, ale może i nie przypadek. Tak czy inaczej, ci trzej twórcy sprawili, że nastąpił niespotykany rozwój muzyki. Jednak w porównaniu z Bachem i Haendlem, Scarlatti jest nagrywany stosunkowo rzadko. Tym bardziej należy zwrócić uwagę na bardzo interesujące wykonanie Marka Drewnowskiego. To już jego drugie podejście do spuścizny tego twórcy. Równie, a może bardziej udane. I jakże inne.

Barbara Tenderenda
Dux 2011

GATUNKI MUZYKI
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu