SHERWOOD
R-807
Przyjemność słuchania. Na nadchodzący sezon Sherwood przygotował cztery niedrogie amplitunery wielokanałowe. Najtańsze to R-507 i R-607. Testowany R-807 to kolejny, choć jeszcze nie najdroższy, bo powyżej niego plasuje się R-977. Mimo to właśnie 'nasz' model jest pod pewnym względem wyjątkowo wartościowy i interesujący – zawiera bowiem najbardziej rozbudowane moduły sieciowe.

W dość nietypowy sposób rozwiązano wejście podręczne, rozkładając gniazda na dwie strony frontu, oddzielono port USB od grupy gniazd duży jack i mini-jack, w której znalazło się wyjście słuchawkowe, wejście analogowe dla sprzętu przenośnego oraz mikrofonu kalibracyjnego.

Port USB służy wyłącznie do podłączenia nośników pamięci i odtwarzania plików audio, nie komunikuje się ze sprzętem Apple. Wyświetlacz Sherwooda ma przyjemną niebieską barwę - to uproszczona matryca punktowa, zadaniem której jest przekazywanie tylko podstawowych informacji.

W nowoczesnym amplitunerze AV nie mogło jednak zabraknąć menu ekranowego OSD; zgodnie z instrukcją obsługi jest ono dostępne tylko na wyjściu kompozyt i nie uzyskamy jej przez HDMI - w rzeczywistości jest dokładnie odwrotnie...

Pobieżny rzut oka na tylną ściankę Sherwooda R-807 od razu ujawnia wyraźną przewagę tego amplitunera nad konkurencją - jako jedyne urządzenie w tym teście R-807 ma siedem, a nie pięć końcówek mocy. Daje to możliwość odkrycia pełnego potencjału ośmiokanałowych standardów sourround, zwłaszcza że Sherwood zaimplementował komplet dekoderów HD, Dolby TrueHD oraz DTS HD (Master Audio).

Oczywiście argumenty o 'wystarczalności' 5.1 w większości systemów nie tracą mocy, jednak siedem wzmacniaczy to nie tylko konfi guracja 7.1 - tak jak w wielu znacznie droższych amplitunerach, Sherwood R-807 umożliwia elastyczne dopasowanie wzmacniaczy do różnych sytuacji i potrzeb użytkownika, np. uruchomienie drugiej strefy (choć można to także zrobić za pomocą wyjść niskopoziomowych i zewnętrznego wzmacniacza).

Sherwood R-807 ma pięć wejść HDMI oraz jedno wyjście tego typu, zgodne z systemem ARC. Podobnie jak u konkurentów i w nim zrezygnowano z wejść i wyjść analogowych siedmiu kanałów. Pozostały dwa wejścia cyfrowe - jedno optyczne i jedno elektryczne. Oczywiście jest wyjście LFE.

Emocje związane z opcjami sieciowymi zaczynają się, zanim jeszcze uruchomimy jakąkolwiek funkcję, gdyż - oprócz standardu przewodowego LAN - Sherwood dysponuje modułem bezprzewodowym Wi-Fi z absolutnie najnowszym dodatkiem Wi-Fi Direct, któremu poświęciłem tuż obok niezależne, skondensowane opracowanie.

Zarówno poprzez sieć, jak i nośniki pamięci USB możemy odtwarzać pliki muzyczne w standardach AAC, MP3 oraz WMA. W oficjalnej dokumentacji brakuje formatu Flac, a podłączenie USB z takimi plikami nie przynosi, tak jak w przypadku menu OSD, niespodzianki.

Sherwood R-807 ma układ automatycznej kalibracji, w komplecie dostajemy także mikrofon. Pilot nie jest zbyt skomplikowany, ale - tak jak Denon i Yamaha - Sherwood przygotował specjalną aplikację dla smartfonów Android, Apple iPhone a także tabletów.

Aplikacja łączy w sobie prosty sterownik, daje dostęp do opcji konfiguracyjnych i jednocześnie jest odtwarzaczem przechwytującym niektóre zasoby smartfona - co ciekawe, można w ten sposób przesyłać nie tylko dźwięk, ale i obraz (choć w wersji, którą miałem i w przypadku Apple iPhone ta ostatnia nie chciała działać).

Odsłuch

Do słuchania Sherwooda, dostarczonego do testu w ostatniej chwili, przystępowałem na samym końcu, mając jednak wciąż w pamięci żywe, energetyczne brzmienia Denona i Yamahy. Że takie właśnie one są, utwierdziło mnie jeszcze bardziej wyraźnie inne zachowanie amplitunera Sherwood R-807.

Sherwood ma dźwięk subtelniejszy, ostrożniejszy. Każda płyta jest odegrana tak, jakby została dodatkowo uporządkowana, a muzyka staranniej zaaranżowana.

Sherwood R-807 broni nas przed ostrością i brudami, trochę wygładza, ale przede wszystkim układa i składa w całość, której słucha się po prostu przyjemnie. Radość nie płynie głównie z dreszczy emocji, lecz z łatwości odbioru, czytelności, 'zrozumiałości' muzyki w jej warstwie zasadniczej - melodii, harmonii, nastroju.

Niektórzy (ja też...) często podkreślają znaczenie dynamiki dla wiarygodności i naturalności przekazu - ale przecież nie słuchamy muzyki dla jej 'wiarygodności' tylko dla własnej przyjemności!

Sherwood unika rozjaśnienia i dlatego może uchodzić za delikatny, ale nie stroni od najniższych częstotliwości, wręcz przeciwnie - ten bas (oceniany w pracy stereofonicznej, bez subwoofera) jest najlepszy w testowanej trójce, zwarty i nisko sięgający - odważny i dokładny.

Dzięki temu bas daje odpowiednią siłę zarówno we fragmentach 'monumentalnych', jak i opartych na rytmie; to, co napisałem wcześniej, wcale nie oznacza, że Sherwood gra ospale i brakuje mu dynamiki; on gra pewnie, równo, odpowiedzialnie, będziemy nogą przytupywać, stopa perkusji zaznaczy się wyraźnie, choć werbel nie będzie siarczysty.

Średnica jest już spokojna, wciąż bliska, lecz nienatarczywa, wokale - zawieszone plastycznie i przewidywalnie. Góra pasma, chociaż nie strzela, wybrzmiewa długo i różnorodnie.

To brzmienie na długie wieczory, zarówno muzyczne, jak i filmowe. Nie męczy ani nie nuży, angażuje z umiarem, lecz proporcjonalnie – wybuch bomby nie zamieni się w tupnięcie nogą ani odwrotnie.

Wi-Fi Direct

Sherwood deklaruje, że R-807 jest pierwszym amplitunerem wielokanałowym, w którym zastosowano moduł Wi-Fi Direct. Sam standard transmisji bezprzewodowej jest również nowym rozwiązaniem, które dopiero w tym roku powoli zaczyna się stosować w odtwarzaczach Blu-ray i telewizorach niektórych marek.

Wi-Fi Direct to rozwinięcie klasycznego modułu Wi-Fi ze wszystkimi jego zaletami, jak wysoka prędkość transmisji oraz duży zasięg. W standardowej łączności Wi-Fi, amplituner (telewizor czy odtwarzacz) łączy się z drugim urządzeniem (np. smartfonem) poprzez stworzoną wcześniej domową sieć i router Wi-Fi będący jej sercem.

Wi-Fi Direct omija potrzebę stosowania routerów, realizując połączenie bezpośrednie, np. amplituner z tabletem. Można wówczas w znacznie łatwiejszy sposób przesyłać dane, traktując sprzęt przenośny jako źródło muzyki i filmów.

Od strony użytkowej wszystko działa analogicznie do standardu Bluetooth – amplituner tworzy własną, bezpośrednią sieć, do której "zaprasza" poszczególne źródła. Taka komunikacja ma niepodważalne zalety prostoty, lecz z drugiej strony smartfon czy tablet jest zwykle połączony z domową siecią poprzez router i korzystanie z Wi-Fi Direct oznacza konieczność zerwania tej łączności oraz zestawienia nowej.

Tracimy wówczas dostęp do internetu i szeregu innych, wcześniej skonfi gurowanych usług. Każde źródło (smartfon czy tablet) musi być również skonfi gurowane do stosowania z danym amplitunerem. Wi-Fi Direct dopiero wkracza na rynek i z pewnością będzie ewoluowało.

Radek Łabanowski

Specyfikacja techniczna

SHERWOOD R-807
Obraz
Ilość końcówek 7
Moc 8 [Ω] (1% THD+N, 1 kHz) [W] 2K 98
Moc 4 [Ω] (1% THD+N, 1 kHz) [W] 2K 0
Wejścia / wyjścia video HDMI / kompozyt
Skaler 1080 p.
Dekodery surround DD-TrueHd,DTS HD MA,DD, DD Plus,DD EX,DTS,DTS ES, DTS Neo:6,DPL IIz
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Sherwood R-807

Sherwood nie wyłamuje się z całego szeregu amplitunerów, którym nie po drodze z 4-omowymi kolumnami, ale w ofi cjalnej dokumentacji pozwala na odrobinę więcej niż na pracę z 8-omowymi - pojawia się opcja podłączania 6-omowych zespołów głośnikowych. W naszym laboratorium zbadamy jednak zachowanie na 8-omowych obciążeniach.

Sherwood dysponuje mocnymi wzmacniaczami, każdy może dostarczyć blisko 100 W przy 8 omach, ale zwyczajowo zasilacz nie jest w stanie "udźwignąć" maksymalnego zapotrzebowania wszystkich jednocześnie. Dlatego w stereo dostajemy 2 x 90 W, a w trybie pięciokanałowym - 5 x 43 W. Ile byłoby przy wysterowaniu siedmiu - nie możemy sprawdzić, bo mamy pięć obciążeń laboratoryjnych, ale to już w praktyce mało istotne.

Czułość jest niemal idealnie standardowa - 0,26 V. Odstęp od szumu wynosi 80 dB, dynamika osiąga równe 100 dB. W teście pasma przenoszenia (rys.1) Sherwood spisuje się bez zastrzeżeń, liniowość jest idealna od 10 Hz, a przy 100 kHz spadek wynosi -2 dB. Najsilniejszą harmoniczną w spektrum zniekształceń (rys. 2) jest trzecia, której poziom wynosi jednak niskie -89 dB, druga leży już na granicy -90 dB, a czwarta i kolejne - poniżej tej wartości.

SHERWOOD testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta marzec 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio marzec 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu