PIONEER
VSX-LX302

W najnowszym LX odnajduję styl zeszłorocznych zwykłych VSX-ów. Pioneer ma chyba jednak najbardziej gładką, spokojną linię, nie próbuje łączyć różnych materiałów, faktur i zaokrągleń. Jest przez to mniej efektownie, ale elegancko, a do wyboru pozostają dwie wersje - czarna i srebrna.

Nasza ocena

Wykonanie
Eleganckie i subtelne wydanie tradycyjnego stylu amplitunerowego. Firmowy układ końcówek mocy Direct Energy, zapewniających wysoką sprawność. Bardzo nowoczesne przetworniki C/A.
Funkcjonalność
Dolby Atmos i DTS:X oraz rozbudowane, własne tryby przestrzenne. Sieć Wi-Fi (dwuzakresowa), Bluetooth, AirPlay, Chromecast, Spotify Connect. Bez własnego ekosystemu sieciowo-strefowego, za to obsługuje popularne protokoły FireConnect oraz DTS Play-Fi. Automatyczna kalibracja MCACC. Wejście gramofonowe. Obsługa kolumn 4-omowych we wszystkich kanałach. Wejścia HDMI obsługują 4K z HDCP 2.2; dwa wyjścia HDMI, aktywne Dolby Vision, konwersja wideo A/C.
Laboratorium
Wysoka moc w stereo i dla 8 Ω (2 x 131 W), słabiej przy 4 Ω (2 x 78 W) i w trybie wielokanałowym (5 x 48 W/ 8 Ω; 5 x 43 W/4 Ω), umiarkowany S/N (75 dB).
Brzmienie
Mocne, wyraziste, detaliczne, z ekspresyjną górą i obszernym basem. Z każdym nagraniem przynosi emocje, a w kinie tworzy duży spektakl. Ostateczny efekt w dużym stopniu zależy też od jakości materiału.
Artykuł pochodzi z Audio

Jedno z pokręteł służy do regulacji głośności, drugie - do wyboru źródeł, a pięć podstawowych przycisków daje dostęp do trybów przestrzennych i ścieżki Pure Direct. Logicznie podzielono gniazdka w panelu podręcznym; po jednej stronie zgrupowano wejścia, HDMI, USB i analogowe mini-jack, po drugiej - wyjście słuchawkowe oraz złącze mikrofonu kalibracyjnego.

Jest Dolby Atmos i DTS:X, a końcówek mocy siedem (to standard w tej klasie amplitunerów); pakiet dziewięciu wyjść głośnikowych pozwala przygotować równoległe instalacje. Do wyboru mamy najnowsze 5.1.2, drugą strefę (co można też zrobić za pomocą parki RCA i dodatkowego wzmacniacza) lub bi-amping kolumn przednich.

Są też podsuwane opcje bardziej osobliwe, np. 3.1.2, z kanałami sufitowymi, ale bez tylnych efektowych. We wszystkich kanałach możemy podłączyć kolumny 4-omowe (8-omowe oczywiście też).

Pioneer VSX-LX302 - złącza

Nie licząc wejścia podręcznego, Pioneer VSX-LX302 ma sześć wejść HDMI oraz dwa wyjścia (jedno z ARC), wszystkie są zgodne ze standardem zabezpieczeń HDCD 2.2; konkurenci deklarują nadchodzącą aktualizację do formatu Dolby Vision, a VSX-LX302 jest już do tego fabrycznie przygotowany. Jest też skaler 4K.

Wśród aż pięciu analogowych wejść RCA jedno przeznaczono dla gramofonu (MM). Z tyłu jest jeszcze drugie USB, które pracuje równolegle z gniazdem z przodu, pozwala także podłączyć nośniki pamięci. Przewodową sieć LAN uzupełnia Wi-Fi (2,4 GHz oraz 5 GHz), a do komunikacji bezprzewodowej przeznaczono Bluetooth (v4.1).

Tylny panel nawet niedrogich amplitunerów wciąż obejmuje większość standardów, a analogowe źródła wideo można wygodnie wykorzystać dzięki umiejętności konwersji i skalowania sygnałów.

Tylny panel nawet niedrogich amplitunerów wciąż obejmuje większość standardów, a analogowe źródła wideo można wygodnie wykorzystać dzięki umiejętności konwersji i skalowania sygnałów.

Dostępne są dwie główne ścieżki odtwarzania plików muzycznych - poprzez USB (nośniki pamięci bezpośrednio podłączone do amplitunera) oraz serwery sieciowe. W obydwu przypadkach do amplitunera są przesyłane surowe pliki, a jego zadaniem jest ich dekodowanie oraz konwersja na postać analogową.

Pioneer VSX-LX302 poradzi sobie z plikami FLAC, WAV, AIFF w rozdzielczości 24/192, aż po ALAC (24/192 dla materiałów na USB i 24/96 dla plików z sieci). Format DSD obsłuży w wersjach DSD64 i DSD128.

Pioneer ma własną aplikację sterującą funkcjami amplitunera, obecne są także dwa najpopularniejsze systemy, bazujące na komunikacji sieciowej, Spotify Connect oraz AirPlay; VSX-LX302 porusza się w ramach DLNA, pełniąc rolę odtwarzacza plików, jest też kompatybilny z systemem Google Chromecast. Automatyczna kalibracja opiera się na firmowym systemie MCACC (w komplecie mikrofon).

Wewnątrz obudowy jest dość luźno, płytka cyfrowa jest kompaktowa, pozostało sporo miejsca na klasyczny zasilacz i obszerny radiator, końcówki mocy pracują w klasie AB. Sygnały wideo w obrębie gniazd HDMI obsługuje znany duet procesorów Panasonica.

Wejść HDMI nie ma tutaj rekordowo dużo, ale każde potrafi przyjąć sygnał 4K wraz z Dolby Vision.

Wejść HDMI nie ma tutaj rekordowo dużo, ale każde potrafi przyjąć sygnał 4K wraz z Dolby Vision.

Specjalnej rewolucji nie widać w sekcji dekoderów surround (układ Cirrus Logic), natomiast warto pochwalić sekcję przetworników C/A - pracuje tam 8-kanałowy układ AKM AK4458, który przyjmuje nawet sygnały PCM o rozdzielczości 32 bitów i częstotliwości próbkowania 768 kHz, a także DSD256!

Oczywiście jest to standard samego DAC-a, takich sygnałów nie możemy do Pioneera VSX-LX302 podać z zewnątrz, jednak wciąż jest się z czego cieszyć, bo dostarczane sygnały są upskalowane.

Odsłuch

Pioneer VSX-LX302 to urządzenie i brzmienie z charakterem, bez największego szacunku dla neutralności, ale przekonujące zaangażowaniem i swobodą interpretacji. Trzeba też liczyć się z niekorzystnymi konsekwencjami, gdy styl Pioneera nie pasuje do klimatu muzyki, a jego "przechyły" stają się "przegięciami", gdy trafiamy na nagranie, w którym bardziej przydałoby się łagodzenie niż wyostrzenie.

Trudno też być pewnym, czy taki "rozpęd" i taka intensywność będzie dobra na dłuższą metę - na pewno nie dla wszystkich, ale Pioneer potrafi nie tylko zrobić dobre pierwsze wrażenie, lecz wraz z kolejnymi nagraniami (chociaż nie wszystkimi) odkrywać emocje, które w wydaniu pozostałych amplitunerów były uśpione. Pioneer niczego nie przytłumi i nie zasłoni, stąd też jakość materiału ma większe znaczenie niż u konkurentów.

Złącza sieciowe i USB to obowiązkowe elementy nowoczesnego amplitunera, VSX-LX302 wyróżnia się nawet dwoma USB.

Złącza sieciowe i USB to obowiązkowe elementy nowoczesnego amplitunera, VSX-LX302 wyróżnia się nawet dwoma USB.

Brzmienie jest jednocześnie solidne i jasne; w tym przypadku duży udział wysokich tonów nie oznacza spłaszczenia i wyszczuplenia, bo i na dole słychać siłę. Generalnie "dzieje się dużo", chociaż relatywnie najmniej na środku pasma, który ma dobrą artykulację, związaną ze specjalną przejrzystością w całym pasmie, ale mniej plastyczności.

Cały czas bardzo dobra jest selektywność, dźwięki nie zlewają się, chociaż w niektórych sytuacjach, dla lepszej naturalności i "muzykalności", przydałoby się więcej lepkości i miękkości. Bas potrafi pokazać się nisko, nawet bez pomocy subwoofera, jednak nie tworzy "poduchy", daje dużo energii i wibracji. 

Pioneer VSX-LX30 nie ma też skrupułów w akcjach wielokanałowych. To typowy wodzirej, który wciąga nas w środek akcji, nie żałuje fajerwerków, nawet gdy nieco dekoncentrują one naszą uwagę, odsuwając ją od głównych wydarzeń.

Spektakl nie sprowadza się do ataku detali i lawiny efektów specjalnych, ale na ich brak nikt nie będzie narzekał. Dialogi są wyraziste i trochę wyostrzone w sybilantach, a ich forma w bardzo dużym stopniu zależy od realizacji ścieżki i wybranego trybu; czasami warto poszukać tego, który da trochę spokojniejszy obraz.

Obsadzona nowoczesnymi procesorami płytka cyfrowa jest relatywnie nieduża, pozostało sporo miejsca dla innych układów.

Obsadzona nowoczesnymi procesorami płytka cyfrowa jest relatywnie nieduża, pozostało sporo miejsca dla innych układów.

- Końcówki mocy: 7
- Dekodery: Dolby Atmos, DD, DD Plus, Dolby Surround, Dolby TrueHD, DTS:X, DTS, DTS-ES, DTS HD, DTS 96/24
- Konwerter wideo: nie
- Skaler obrazu: 4K
- Wejścia wideo: 6 x HDMI, 1 x komponent, 2 x kompozyt
- Wyjścia wideo: 2 x HDMI
- Wej./wyj. analogowe audio: 5 x RCA/-
- Wej./wyj. cyfrowe audio: 2 x opt, 1 x coax/-
- Wej. podręczne: USB, HDMI, mini-jack
- USB: 1 x przód, 1 x tył
- Wej. gramofonowe: tak
- Wyj. na subwoofer:2 x
- Wej. wielokanałowe: -
- Wyj. na zewnętrzne końcówki mocy: -
- Wyj. słuchawkowe: tak
- Zaciski głośnikowe zakręcane
- Pilot uniwersalny: -
- iPOD/iPhone/iPad: AirPlay
- Funkcje strumieniowe: DTS Play-Fi, Chromecast, FireConnect, Spotify Connect, radio internetowe - Flac: 24/192
- DSD: 5,6 MHz
- Dodatkowe strefy: wyj. głośnikowe, 2 x RCA audio
- Komunikacja: Bluetooth, LAN, Wi-Fi

Obce strefy

Yamaha oraz Denon forsują własne rozwiązania w zakresie systemów sieciowo- strefowych, a Pioneer nie opracował niczego w stylu Heosa czy MusicCasta. Nie został jednak na lodzie, mógł przecież wykorzystać dostępne już rozwiązania, oferowane przez firmy zewnętrzne, a jest ich całkiem sporo.

Początkowo posługiwano się systemem FireConnect, stworzonym przez firmę Blackfire. Zresztą w dalszym ciągu amplitunery Pioneera, w tym VSX-LX302, ten standard wspierają. Pioneer ma w ofercie także inne urządzenia z Blackfire, np. serię głośników bezprzewodowych MRX, poprzez które tworzy wrażenie kompletności systemowej oferty, naśladując trochę samowystarczalnych konkurentów.

Działania te są jednak zakrojone na znacznie mniejszą skalę. Pioneer nie zmusza użytkowników do zatopienia się w jedynie słusznym, własnym ekosystemie, jednak tym samym traci szansę na przywiązanie klientów do swoich produktów.

Nie zmienia tego najnowszy ruch Pioneera, polegający na zaangażowaniu drugiego z niezależnych i chyba najbardziej popularnych systemów - DTS Play-Fi. Zgodzę się wprawdzie, że rosnąca liczba możliwych rozwiązań powinna być atutem na gruncie różnorodności, ale pozostawienie użytkownika samemu sobie w gąszczu systemów i funkcji bez jasno wytyczonej ścieżki (choćby na siłę wiążącej z określonymi standardami), czasami bardziej zniechęca, niż zachęca.

Radosław Łabanowski

Specyfikacja techniczna

PIONEER VSX-LX302
Rodzaj Amplitunery
Ilość końcówek 7
Moc 8 [Ω] (1% THD+N, 1 kHz) [W] 2K 131
Moc 4 [Ω] (1% THD+N, 1 kHz) [W] 2K 78
Wejścia / wyjścia video HDMI / komp.
Skaler 4K
Dekodery surround Dolby Atmos, DD, DD Plus, Dolby Surround, Dolby TrueHD, DTS:X, DTS, DTS-ES, DTS HD, DTS 96/24
Czułość (dla maksymalnej mocy) [V] 0,2
Dynamika [dB] 96
Stosunek sygnał/szum (filtr A-ważony, w odniesieniu do 1W) [dB] 75
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Rys. 2. Pioneer VSX-LX302 - Zniekształcenia harmoniczne.
Rys. 2. Pioneer VSX-LX302 - Zniekształcenia harmoniczne.
Laboratorium Pioneer VSX-LX302

Choć oznaczenia na tylnej ściance tego wprost nie sugerują, to wertując instrukcję obsługi, można jednak dotrzeć do zaszytego w menu selektora impedancji. W ustawieniu fabrycznym powinniśmy podłączyć kolumny 8-omowe.

Przy takim obciążeniu moc w stereo jest wysoka – 2 x 131 W, ale topnieje do 5 x 48 W i 7 x 33 W. Po przełączeniu selektora na 6 Ω obciążyliśmy końcówki 4 Ω. Moc jest wtedy wyraźnie niższa (podobnie jak u Denona), w trybie dwukanałowym 2 x 78 W, w wielokanałowym – 5 x 43 W albo 7 x 24 W.

Odstęp od szumów nie jest wysoki, tylko 75 dB, a dynamika osiąga 96 dB.

Pasmo przenoszenia (rys.1) wygląda bardzo dobrze, przy 100 Hz mamy spadki ok. -2 dB dla 8 Ω i niecałe -3 dB dla 4 Ω. W spektrum harmonicznych (rys. 2) najsilniejsza jest druga (-82 dB), widać też nieparzyste wyższych rzędów, piątą i siódmą jeszcze powyżej granicy -90 dB.

Dość wysoki poziom szumów nie pozwala VSX-LX302 na uzyskanie niskich wartości współczynnika THD+N (rys. 3). Widać, że korzystniejsze jest obciążenie 8-omowe.

PIONEER testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio grudzień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu