PARADIGM
SEISMIC

Subwoofery mogą wyglądać niezdarnie, przerażająco, imponująco, elegancko, nawet pięknie, ale żadne z tych określeń nie pasuje do niezwykłego basowego urządzenia przygotowanego przez firmę Paradigm. Kanadyjski producent ma w swoje ofercie tak wielką paletę subwooferów (mimo że wcale nie ogranicza się do tej specjalizacji), że może sobie pozwolić na różne rozwiązania, adresowane do klientów o różnych gustach i potrzebach.

Nasza ocena
Wykonanie
Niezwykła, ultrakompaktowa konstrukcja w kształcie sprężarki, zaprojektowana dla maksymalizacji efektów przy minimalizacji gabarytów.
Laboratorium
Bardzo szeroki zakres regulacji górnej częstotliwości granicznej (35-150 Hz). Oprócz wejść RCA, wejście XLR (dla sygnału LFE z hi-endowych procesorów). Profesjonalista.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Większość subwooferów Paradigma ma konwencjonalne kształty, ale kilka uzyskało formę iście eksperymentalną. Paradigm Seismic 110 przypomina walec, którego średnica w zasadzie odpowiada średnicy zastosowanego przetwornika (10-calowego), zainstalowanego na froncie, podczas gdy tylną ścianę zajmuje płyta wzmacniacza; nie znalazłem wśród danych producenta informacji o wewnętrznej objętości obudowy (i nie za bardzo chce mi się ją liczyć...), ale to z pewnością mniej niż 20 litrów - to zwierzę jest naprawdę niewielkie, ale wygląda bardzo agresywnie - jak amstaff - stojąc pewnie na czterech krótkich, grubych nogach.

Subwoofera Paradigm Seismic 110 nie próbowano uczynić słodkim i milutkim; dzięki umiarkowanej wielkości są duże szanse, że uda się go schować, lecz jeżeli nie, to będzie zwracał na siebie uwagę, nie będzie udawał stolika ani innego mebelka, jako podstawka na kwiaty też się sprawdzi. Ma wyglądać na to, czym jest w swojej istocie - jak każdy subwoofer - czyli ma być maszyną do przesuwania powietrza, akustyczną pompą. Taki utylitarny wygląd mimowolnie nabiera rumieńców, bo jest rzadko spotykany. O samej obudowie producent nie pisze zbyt wiele, jej kształtowi nie nadaje wielkiego znaczenia, skupia się na tym, co dla końcowego efektu ważniejsze - na technice przetwornika i wzmacniacza.

Im mniejsza obudowa w stosunku do powierzchni membrany głośnika, tym ważniejsza jakość "napędu" dla utrzymania dobrych charakterystyk impulsowych; zapewnienie wysokiej mocy, wynikającej z dużej amplitudy liniowej, też wymaga inwestowania w duży układ magnetyczny. Według danych producenta, wzmacniacz ma moc RMS aż 850 W (szczytową - dwa razy większą), więc jeżeli cała konstrukcja ma być sensowna, to i głośnik musi mieć adekwatne możliwości. Uzwojenie cewki o wysokości aż 6 cm, pracującej w szczelinie o wysokości 1 cm, pozwala na liniową pracę przy wychyleniach dochodzących do 5 cm (pik-pik, czyli +/-2,5 cm).

Poza szczeliną pozostaje sporo uzwojenia, dającego ów zapas niezbędny do liniowej pracy, a jednocześnie oznaczającego nieustanny przepływ prądu poza szczeliną magnetyczną, obniżający efektywność - i aby w takiej konfi guracji osiągnąć jej przyzwoitą wartość, indukcja w szczelinie musi być wysoka. Cewka ma średnicę "tylko" 38 mm, ale przy tak znacznej wysokości jej powierzchnia jest dostatecznie duża, aby skutecznie oddawać ciepło.

Praca przy bardzo dużych wychyleniach wymaga też odpowiedniego zawieszenia i wytrzymałości samej membrany, która staje się dość ciężka - to znowu wymaga rekompensaty ze strony silnego układu magnetycznego. Czy to wszystko wystarczy, aby przyjąć 850 watów? Nie wszystkie starania idą w kierunku "ilościowym"; niski poziom zniekształceń utrzymywany jest za pomocą specjalnej geometrii układu magnetycznego, dającego symetryczny rozkład pola.

Andrzej Kisiel

Parametry
PARADIGM SEISMIC
Produkowany Tak
Poziom max. (dB) 0
Dolna częstotliwość graniczna (-6 dB) [Hz] poniżej 20
Górna częstotliwość graniczna b.d
Wymiary 34,5 x 30 x 32
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Paradigm SEISMIC

Niezwykła jest nie tylko konstrukcja Seismica, nie tylko jego możliwości odniesione do jego umiarkowanej wielkości, ale też możliwości w skali absolutnej. Według oznaczeń wokół regulatora górnej częstotliwości granicznej, możemy ją zmieniać w zakresie od 35 Hz do 150 Hz, a w pozycji środkowej powinniśmy uzyskać 80 Hz.

Pomiary przeprowadzone przy tych pozycjach dały spadki -6 dB przy następujących częstotliwościach: 35 Hz, 70 Hz, 150 Hz - a więc niemal zgodnie z danymi producenta. Inspirująca jest zwłaszcza możliwość bardzo niskiego przefi ltrowania.

Rozciągnięcie niskich częstotliwości producent deklaruje jako 18 Hz przy -3 dB; naszym sposobem, czyli szukając -6 dB w pomiarze w polu bliskim, znajdujemy częstotliwość 15 Hz! A przy -3 dB - 17 Hz! I co więcej, przesuwanie górnej częstotliwości granicznej (filtrowania) w zasadzie nie zmienia dolnej częstotliwości granicznej, bo szczyt wszystkich charakterystyk (punkt odniesienia dla spadku -6 dB), pozostaje przy ok. 25 Hz. To jest naprawdę subwoofer sejsmiczny, przetwarzający częstotliwości subsoniczne.

Maksymalne ciśnienie akustyczne przy 50 Hz wyniosło 114 dB; być może przy 20 Hz takiego wyniku nie udałoby się powtórzyć, ale z tym wszystkim, co udało się nam zmierzyć, pora stwierdzić, że to jeden z najlepszych subwooferów, jakie testowaliśmy, niezależnie od wielkości!

PARADIGM testy
Live Sound & Installation marzec 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta marzec 2020

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista marzec 2020

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio marzec 2020

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio marzec 2020

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu