TEAC
TN-300

Teac stanowczo dołącza do stereofonicznego renesansu, ignorując kompletnie rynek urządzeń wielokanałowych. Firma ma mnóstwo zapału i pomysłów dotyczących sprzętu odtwarzającego muzykę, serwuje odtwarzacze (w tym źródła sieciowe), a przede wszystkim wzmacniacze uzbrojone w przetworniki C/A. Nie zabrakło nawet gramofonów.

Nasza ocena
Wykonanie
Solidna i piękna (zwłaszcza w wersji w naturalnym fornirze) konstrukcja, w zestawie dobra wkładka Audio-Technica.
Funkcjonalność
Wbudowany przedwzmacniacz korekcyjny, przetwornik analogowo-cyfrowy z wyjściem USB do komputera. Obsługa w pełni manualna, ale wygodna.
Brzmienie
Gęste i dynamiczne, z precyzją oraz delikatnością wysokich tonów, plastyczną średnicą i mocnym basem.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Teac TN-300 jest jedną z najbardziej gorących premier, został wprowadzony do oferty po koniec zeszłego roku i od razu wywołał zamieszanie. Producent przeanalizował potrzeby współczesnego audiofila i stworzył urządzenie, które z jednej strony nawiązuje do tradycji i najlepszych rozwiązań mechanicznych, a z drugiej - wprowadza nowoczesną elektronikę i funkcjonalność.

Nie każdy ma ochotę składać gramofon od podstaw. Teac tego nie wymaga, chociaż zachęca, by poświęcić mu trochę uwagi. Urządzenie jest bardzo dobrze zabezpieczone w transporcie, górna pokrywa zainstalowana na stałe, przez co chroni delikatne elementy ramienia i napędu. Musimy założyć talerz i pasek, gumową matę (uwaga: łatwo pomylić jej strony) oraz uzbroić ramię. Oddzielnie zapakowano główkę i przeciwwagę.

Teac wybrał wkładkę AT95 Audio-Technica - absolutny bestseller

Teac wybrał wkładkę AT95 Audio-Technica - absolutny bestseller.

Na stałe przykręcono i wyjustowano wkładkę, w większości przypadków nie wymaga ona specjalnych zabiegów. Po założeniu przeciwwagi każdego czeka ustalenie siły nacisku igły; producent wyszedł z założenia, że nie potrzebna będzie do tego waga, a wystarczy szczegółowa instrukcja i precyzyjna skala na pierścieniu regulacyjnego elementu. Do rozpoczęcia zabawy pozostanie jeszcze tylko ustalenie antiskatingu - to jest jeszcze prostsze: układ oparty na mechanizmie magnetycznym ustawiamy w fabrycznej pozycji "2".

Gramofon jest zbudowany solidnie, waży 5 kg, chassis to gruba płyta mdf-u. Jest dostępny w kilku wersjach wykończenia, producent zdaje sobie sprawę, jak ważna to sprawa dla współczesnego klienta. Trzy wersje są lakierowane na wysoki połysk: biała, czarna i czerwona; dla zwolenników większej "naturalności", przecież kojarzącej się z winylem, są dwie opcje fornirowane: w drewnie wiśniowym (w naszym teście, a więc na zdjęciach, prezentuje się bardzo dystyngowanie) i w jasnym drewnie (którego gatunku producent nie ujawnił - nazwa tej wersji to "natural wood").

Teac TN-300 - konstrukcja

Chassis spoczywa na czterech wysokich nóżkach wytoczonych z aluminiowych bloków i uzupełnionych absorbującymi drgania wkładkami. Gramofon fabrycznie wyposażono w przeźroczystą, plastikową pokrywę, chroni przed kurzem i wygląda całkiem nieźle, można ją też łatwo zdemontować.

Talerz jest aluminiowym odlewem, pod spodem, blisko osi, zainstalowano silnik prądu stałego, rolki są pokryte miedzią, pasek obejmuje subtalerz.

Ramię to konstrukcja oparta na prostej rurce, do której dokręcono główkę z wkładką. Na tzw. pierwszy montaż Teac wybrał bardzo popularną (i cenioną) wkładkę Audio-Technica AT-95E typu MM, więc zadziała z większością przedwzmacniaczy korekcyjnych. Antiskating to wygodne rozwiązanie oparte na układzie magnetycznym.

Wygodna regulacja prędkości obrotowej w dwóch najpopularniejszych zakresach.

Wygodna regulacja prędkości obrotowej w dwóch najpopularniejszych zakresach.

Teac "obłożył" swój gramofon masą dodatków. Zasilacz ma postać zewnętrznego, niewielkiego modułu impulsowego. Z tyłu znajdziemy gniazda analogowe RCA (złocone styki!), więc nie będzie przeszkód do eksperymentowania z kablami. Jeżeli nie mamy przedwzmacniacza korekcyjnego, to wystarczy włączyć układ wbudowany wewnątrz gramofonu, a do gniazd RCA popłynie już sygnał liniowy.

Teac TN-300 ma także przetwornik analogowo-cyfrowy (16 bitów/48 kHz) oraz wyjście USB do podłączenia komputera - dzięki temu zarchiwizujemy kolekcję winyli. Konwerter nie wymaga żadnej specjalnej konfiguracji ani dodatkowego oprogramowania, działa z systemami Windows i Mac OSX. Obsługa gramofonu jest bardzo prosta, dwa przełączniki odpowiadają za wybór obrotów (33 1/3 i 45) oraz włączenie zasilania. Wygodne, płaskie pokrętła również są wykonane z metalu.

Równie łatwe jest ustalanie antiskatingu za pomocą pokrętła.

Równie łatwe jest ustalanie antiskatingu za pomocą pokrętła.

Odsłuch

Teac TN-300 dostarczy nam to, co w płytach winylowych najbardziej charakterystyczne i (być może) najlepsze. Brzmienie tego gramofonu jest osadzone w typowym, nieco przyciemnionym klimacie, który stanowi tło dla każdego dźwięku. Ale nie oznacza to generalnego uspokojenia i spowolnienia - wręcz przeciwnie, Teac swoim sposobem kreuje wrażenie wyjątkowej dynamiki a także trójwymiarowości. Dźwięk jest swobodny, wolny od kompresji, a przy tym elegancki w wyższych rejestrach, z naturalną, niewymuszoną selektywnością, nie pasuje do żadnego jednostronnego schematu.

Teac nie jest kameleonem, który by zupełnie zmieniał swoje barwy, ale potrafi zaskoczyć elastycznością - z jednej strony ma swój klimat, a z drugiej - przyciemnione tło okazuje się być optymalne nie tylko dla nagrań spokojnych i akustycznych, bo zapewnia też dobry kontrast dla muzyki dynamicznej i bogatej w szczegóły. Teac pokazuje, jak dużo informacji jest zaszytych w rowkach analogowej płyty - jakie mają kształty, jakie są między nimi relacje.

Gramofon Teac TN-300

Teac TN-300

Mimo sporej gęstości, brzmieniu nie brakuje oddechu i przestrzeni. Dociążenie niskich rejestrów nie przeszkadza w utrzymaniu tempa, chociaż bas stawia bardziej na rozciągnięcie niż na kontury; dźwięki tego zakresu są płynne i sprężyste, nie spóźniają się i nie wylewają na średnicę, chociaż trochę ją podgrzewają. Tutaj mamy analog w pełnej krasie, zdecydowanie, ale bez uproszczeń.

Jest "moc", głębia, intensywność, nie są to ani flaki z olejem, ani sucholec. Wysokie tony nie szaleją. Gładkie, zaokrąglone, gdyby były odrobinę odważniejsze, pewnie usłyszelibyśmy jeszcze więcej, ale może i coś stracili, gdyby punkt ciężkości tego brzmienia przesunął się wyżej. Tak jak jest, jest dobrze, bardzo dobrze... "95-tka" Audio-Techniki gra delikatnie i zarazem precyzyjnie.

W trybie z wbudowanym przedwzmacniaczem korekcyjnym Teac brzmi gładko, ale to tylko (i aż) dobry punkt startowy. Kompetencje TN-300 sięgają znacznie dalej i jego pełen potencjał można - a nawet trzeba - odkryć podłączając lepszy phono-stage, co poprawi rozdzielczość góry i zwartość basu.

Radosław Łabanowski

Parametry
TEAC TN-300
Produkowany Tak
Napęd Paskowy
Ramię Proste
Ilość składników 0
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Videotesty
Amplituner stereo Yamaha R-N803D
Video test Amplituner stereo Yamaha R-N803D
Yamaha R-N803D ma na pokładzie tuner radiowy, wyjście słuchawkowe,...
3:07
TEAC testy
Innovation Basic
CLEARAUDIO
Innovation Basic
Gramofony

Statystyczny Kowalski (i Nowak) miał w ciągu ostatnich kilku lat wiele okazji, aby zainteresować się winylami. Wraz z tanimi gramofonami trafiły one pod strzechy, a wcześniej były widywane wyłącznie w niszowych sklepach lub na giełdach. Pojawiły się w elektromarketach, salonikach z prasą, a nawet obok proszków do prania. Doświadczenia mogą być bardzo różne, ale jeśli choć trochę z kultury słuchania, towarzyszącej gramofonowi, pozostanie z nami na dłużej, to na pewno nikomu nie zaszkodzi, a co najmniej pozostaną wspomnienia.

C558
NAD
C558
Gramofony

NAD znacznie poszerzył swoje horyzonty, swobodnie porusza się w nowoczesnych rozwiązaniach strumieniowych, a dla miłośników czarnej płyty ma trzy świeże modele należące do serii Classic: najtańszy C556, najdroższy C588 oraz testowany C558. 

Miracord 50
ELAC
Miracord 50
Gramofony

Elac wrócił do gramofonów z pompą, wypuszczając piękny model Miracord 90 Anniversary, po czym wprowadził kolejne konstrukcje, już nieco tańsze - Miracord 70 oraz 50. Na tym nie koniec, bo na majowej imprezie w Monachium zaprezentowano kolejny Miracord - 60. Tymczasem prezentujemy model najtańszy, ale numer 50 ma swoją własną historię – to właśnie Miracord 50H, który był oferowany w latach 60. i 70. uchodzi za jedno z najważniejszych osiągnięć niemieckiej techniki gramofonowej i przykład niemieckiej solidności, bo wiele egzemplarzy 50H wciąż działa.

Live Sound & Installation październik 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta październik 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista październik 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio październik 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu