PHONAR
Ethos S150

Phonar występował już w Audio wielokrotnie, ale od pewnego czasu miał pecha w proponowanych zakresach cenowych firma posiadała modele, które niebawem miały zostać wycofane. Wreszcie jednak udało się, bo S150 pochodzą z nowej linii Ethos.

Nasza ocena
Wykonanie
Poprawnie wykończona, solidnie zbudowana skrzynka, standardowy głośnik wysokotonowy i wysokiej klasy nisko-średniotonowe. Bardzo dobre komponenty zwrotnicy.
Laboratorium
Ładne +/- 2dB z lekkim wzmocnieniem zakresu nisko-średniotonowego (ale nie samego basu). Dobra efektywność przy 4-omowej impedancji.
Brzmienie
Dynamiczne, z pełną średnicą i neutralną górą. Mocny, ale i zrównoważony bas.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie

Seria Ethos została pomyślana jako komplet do kina domowego. W tej chwili w sprzedaży znalazły się już wolnostojące S150, „regałowe” R100 (mające spełniać rolę głośników efektowych, a więc raczej wiszących) oraz głośnik centralny C140. Firma zapowiada również subwoofer aktywny. S150 jest konstrukcją smukłą i wysoką, producent dostarcza więc cokoły, których przykręcenie jest konieczne dla stabilności. W cokoły wkręcamy kolce.

Phonar Ethos S150 zostały zbudowane według prostych ogólnych założeń, ale staranności wykonania trudno jest cokolwiek zarzucić. Ważne są detale wzornicze kształt maskownicy, wycieniowanie górnych rogów przedniego panelu i wcięcia w części dolnej łączące się z cokołem to wszystko sprawia, że Phonar wygląda dynamicznie, a jednocześnie sympatycznie. Sztuczna okleina, którą pokryto ścianki boczne i górną, dostępna jest w wersjach: klonowej, calvados oraz szczotkowanego aluminium. Przednia ścianka występuje w kolorze czarnym lub srebrnym.

Phonar Ethos S150 jest trójgłośnikową, dwuipółdrożną konstrukcją. Głośnik wysokotonowy to znowu 25-mm Vifa z serii TC. Ciekawsze są dwa 14-cm przetworniki nisko-średniotonowe. Głośniki zostały zaprojektowane specjalnie dla serii Ethos. Zdecydowano się na zastosowanie aluminiowo-magnezowych membran, które z obu stron pokryto włóknem szklanym. Warstwowa konstrukcja ma poprawić tłumienie wewnętrzne i tym samym zminimalizować efekt „metalicznego” brzmienia. Wyprofilowane kosze, dopasowujące przetwornik do wąskiej ścianki kolumny, wykonano z odlewów, co w tym przedziale cenowym jest dość rzadkie.

Wszystkie przetworniki zostały całkowicie zaekranowane. Wylot bass-reflexu ulokowano z tyłu, mniej więcej w połowie wysokości. Oprócz dobrych przetworników nie sposób nie zwrócić uwagi na znakomite elementy filtrów metalizowane rezystory, polipropylenowe kondensatory i cewki powietrzne. Zwrotnica znajduje się na dwóch niezależnych płytkach, a okablowanie zrealizowano przewodami Phonar Akustik o przekroju 2,5 mm2.

Również wykonanie obudowy nie wzbudza zastrzeżeń, użyto płyt mdf o grubościach 25 mm (front) i 19 mm (pozostałe ścianki), z wewnętrznymi wzmocnieniami. Najwyższa wręga znajduje się pomiędzy głośnikami średnio-niskotonowymi, dwie pozostałe w dolnej części skrzynki, czyli pod tunelem bassreflex.

Przestrzeń za tweeterem i górnym średniotonowym wypełnia wełna mineralna, ten sam materiał ulokowany jest w dolnej części objętości, natomiast za dolnym średnio-niskotonowym znalazł się płat profilowanej gąbki wydaje się to przemyślane, a może nawet przeeksperymentowane. Gniazdo przyłączeniowe pozwala na podwójne okablowanie, terminal znajduje się nad samą podłogą.

Odsłuch

Phonar Ethos S150 występuje z poważnym dźwiękiem. W odniesieniu do niemieckich kolumn, dysponujących najczęściej brzmieniem solidnym, dobrze rozciągniętym i mocno osadzonym w niskich rejestrach, nie jest to może nic niezwykłego, ale w stosunku do sylwetki Phonarów zgrabnej i finezyjnej na pewno tak. Muzyczne zaangażowanie Ethosów opiera się na podawaniu raczej cięższych niż lżejszych dźwięków, ale w niezwykle uporządkowany sposób. Wysokiej próby analityczność sprawdza się nie tylko w łatwych nagraniach i na umiarkowanych poziomach głośności, ale również przy wściekłych harcach.

Nie spodziewałem się usłyszeć z S150 organowej mocy i niuansów wybrzmienia, a jednak pojawiły się efekty nadzwyczajne w tej klasie. Niewielu konkurentów w tym zakresie ceny tyle potrafi. Bazująca na tym profilu średnica Phonarów jest bez wątpienia bardzo naturalna, rzetelna, odpowiedzialna, pełna i soczysta.

Góra zachowuje się czasami bardzo wstrzemięźliwie, innym znów razem ekspresyjnie. Nie ma tutaj jednostajności. Ale podstawowe informacje oddawane są przez niemieckie kolumny w sposób jednoznaczny, dynamiczny i neutralny, bez zapiaszczeń i innych nieczystości. Efekty przestrzenne przekazywane są dobitnie bez względu na rodzaj muzyki, wydaje się, że jest to głównie zasługa znakomicie uporządkowanej średnicy.

Przechodzenie do basu odbywa się bardzo sprawnie i niezauważalnie dla słuchacza. Niskie tony podawane są w sposób zdecydowany, barwy nie są ani nazbyt utwardzone, ani zamazane. Trudno nie pochwalić basu za dobrą dynamikę, choć zdarzają się czasami niekontrolowane ucieczki, prowokowane głównie instrumentami elektronicznymi.

Właściwym fundamentem, na którym opiera się wrażenie siły brzmienia Ethosów, nie jest jednak niski bas, który pojawia się z rzadka, lecz właściwe połączenie basu i średnicy. Daje to poczucie dużej naturalności, a niekoniecznie efektowności, moc każdego uderzenia nie pojawia się z otchłani, ale z instrumentu, którego pozycję na scenie łatwo odczytać.

Parametry
PHONAR Ethos S150
Produkowany Tak
Moc wzmacniacza [W] 110
Wymiary [cm] 92x16x25
Typ obudowy br-t
Rodzaj głośników W
Efektywność [dB] 89
Impedancja (Ω) 4
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Phonar Ethos S150

Laboratorium Phonar Ethos S150

Charakterystyka modułu impedancji Phonara szybko pozwala ustalić impedancję znamionową z minimum na poziomie 3Ω (przy 200Hz) nie może on liczyć na inny werdykt, jak 4Ω (rys. 1). Jak wiemy, Ethos jest elementem oferty wielokanałowej (a jaki głośnik dzisiaj nie jest...) nie stara się jednak być najwygodniejszym obciążeniem dla tanich amplitunerów. Z cech mniej użytkowych zwraca uwagę szybki wzrost impedancji w okolicach 1kHz efekt zastosowania filtru dolnoprzepustowego wyższego rzędu i dość niskiej częstotliwości podziału, widocznie metalowa membrana głośnika nisko-średniotonowego nie była chętna do liniowej pracy w zakresie kilku kiloherców.

Bass-reflex dostrojono do ok. 42Hz, otwór pracuje efektywnie, charakterystyka wypadkowa bardzo łagodnie opada do częstotliwości rezonansowej, gdzie wykazuje spadek -6dB (rys. 2). Powyżej 200Hz (rys. 3a) widzimy ładne charakterystyki, zarówno na osi głównej, jak i pod kątami 15° i 30°. Na osi głównej uzyskujemy +/2dB, pod kątem 15° w zasadzie też, tyle że w pasmie do 15kHz.

Maskownica ma jednak trochę za dużo do powiedzenia (rys. 3b). Niemiecka rzetelność stety czy niestety sprawdziła się w tym teście. Najrówniejsze charakterystyki mają bowiem dwie konstrukcje z Bliskiego Zachodu Elac i właśnie Phonar (rys. 4). Inaczej są jednak rozłożone akcenty, Elac prowadził basem, Phonar szerokim zakresem nisko-średniotonowym. Efektywność również nie do pogardzenia 89 dB, choć przy 4Ω nie wypadało znacznie niżej.

PHONAR testy
Live Sound & Installation marzec 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta marzec 2020

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista marzec 2020

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio kwiecień 2020

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio marzec 2020

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu