Głośnik subniskotonowy
zamontowano w dolnej
ściance, dlatego konieczne
było odsunięcie cokołu.
W związku z tym nie
widać jeszcze dobrze,
co to za okaz, a jest
bardzo ciekawy...
1 / 12 Następne
wadzono
już na tylnej
ściance, ale znacznie ciekawszy jest
panel poniżej - zamiast klasycznego gniazda
głośnikowego, znajduje się tu pojedyncze wejście
RCA, koncentryczne gniazdo dla kabla zasilającego
i radiator. Comp 5 Active, zgodnie ze swoją nazwą,
to konstrukcja w pełni aktywna.
2 / 12 Następne
Głośnik zwany szerokopasmowym jest
w konstrukcjach Audiuma bardziej zorientowany
na przetwarzanie wysokich niż niskich
tonów (te ostatnie zostają powierzone
wbudowanemu subwooferowi). Dlatego
"szerokopasmowy" jest mały (całkowita
średnica niespełna 10 cm) i ma bardzo lekki
układ drgający z 20-mm cewką i nieruchomym
korektorem fazy.
3 / 12 Następne
Obudowa Comp 2,
tak jak wszystkich
konstrukcji firmy
Audium, ma mocno
wygięte ścianki
boczne, aby w jej
obrysie zmieścił
się - taki jak
trzeba -
głośnik subniskotonowy.
Głośnik
szerokopasmowy
zmieściłby
się na przedniej
ściance
właściwej
obudowy,
opiera się
jednak na dodanym
panelu,
poprawiającym
rozkład
odbić...
i zdecydowanie
uatrakcyjniającym
wygląd.
4 / 12 Następne
Chociaż
eliptyczne
głośniki
mogą się kojarzyć
ze starymi
telewizorami, to
przetwornik zainstalowany
w Comp 5 nie musi się niczego wstydzić.
Odlewany kosz, duży magnes, cewka o dużym skoku
- a sam kształt też ma zalety, o których
inni zapomnieli.
5 / 12 Następne
Przekrój obudowy
dokładnie dopasowano
do eliptycznego głośnika, który
w ten sposób wykorzystuje prawie całą powierzchnię
dolnej ścianki. Jego cięciwy mają długość 24,5 cm
i 17,5 cm, a powierzchnia membrany jest podobna
jak w okrągłym głośniku o średnicy ok. 20 cm.
6 / 12 Następne
Przetwornik szerokopasmowy
ma neodymowy magnes z długą
szczeliną, w której porusza się krótka
cewka
7 / 12 Następne
Schowanie zasilacza nie powinno
sprawić większego niż znalezienie
w pobliżu gniazda sieciowego. To chyba jedyny
funkcjonalny mankament kolumn aktywnych - trzeba je podłączyć nie tylko
do źródła (tym razem długim kablem RCA), ale i do zasilania.
8 / 12 Następne
Wstępny obwód obróbki
sygnału jest konwerterem
C/A opartym na układzie
Wolfsona, pracującym
z parametrami 24 bit/192 kHz.
Tak przygotowany sygnał
trafia następnie do cyfrowej
zwrotnicy oraz impulsowych
końcówek mocy.
9 / 12 Następne
Cała "elektronika"
- wzmacniacze
wraz z DSP - nie
zajmuje więcej
miejsca niż
standardowa
dwudrożna
zwrotnica pasywna,
ale radiator
wystawiono
na zewnątrz,
a zasilacz wyekspediowano
w ogóle poza
obudowę.
10 / 12 Następne
Głośnik
możemy
zasłonić dopasowaną
do
obrysu panelu
maskownicą;
co wciąż wygląda
dobrze,
ale brzmi już
zdecydowanie
gorzej -
maskownica
nie została już
dopieszczona
pod względem
akustycznym
i przy odsłuchu
powinna być
zdejmowana.
11 / 12 Następne
Panel głośnika
średniotonowego
jest bardzo "filuterny"
i przez to
może wydawać się
czystą dekoracją,
ale ma jednak swój
akustyczny sens.
12 / 12 Początek