EVERSOLO
DMP-A6 Master Edition

Jeszcze pół roku temu o EverSolo słyszeli nieliczni, ale DMP-A6 zapewnia firmie szerszy rozgłos. Testujemy jego nowiutką, specjalną (i droższą) wersję – DMP-A6 Master Edition.

Nasza ocena

Wykonanie
wyświetlacz dotykowy. Procesory pod kontrolą systemu Android, zmodyfi kowanego do zadań audio. Jedne z najlepszych przetworników C/A ESS Technology, precyzyjne zegary, świetna sekcja analogowa (wzmacniacze operacyjne Texas Instruments).
Funkcjonalność
Bajeczna i oryginalna. Strumieniowanie PCM 32/768, DSD512, dekodery MQA. Certyfi kat Roon, obsługa Tidal Connect, Spotify Connect i wielu innych – dzięki aplikacjom. Ściąga pliki z serwera lub (po instalacji wewnętrznego dysku) sam się nim staje. Wyjścia analogowe XLR, wśród wejść cyfrowych HDMI, duża pula wejść cyfrowych (wraz z USB-DAC). Dużo trybów i ustawień. Transmisja Wi-Fi, LAN, BT. Regulacja głośności, ale bez wyjścia słuchawkowego. Pilot… można dokupić.
Brzmienie
Neutralne, dokładne, przejrzyste. Scena z lekkiego dystansu, uporządkowana, różnicowana przez charakter nagrania. Subtelna, wyrafi nowana góra pasma, dobrze zorganizowany bas.
Artykuł pochodzi z Audio

Zaznaczając dalej, które elementy są właściwe dla Master Edition, określamy jednocześnie, czym jest wersja podstawowa. Można więc uznać, że w zakresie funkcjonalności to prezentacja obydwu modeli. Wariant "mistrzowski" poznamy z zewnątrz po delikatnych złotych dodatkach na przednim panelu.

EverSolo DMP-A6 Master Edition - funkcje sieciowe i odtwarzane pliki

Dzięki dużemu 6-calowemu wyświetlaczowi (dotykowa matryca LCD) EverSolo DMP-A6 Master Edition prezentuje się bardzo atrakcyjnie i nowocześnie.

Do regulacji głośności i włączania/wyłączania służy pokrętło (i jednocześnie przycisk). Trudno wskazać serwis strumieniowy, któremu DMP-A6 nie dałby rady (w taki czy inny sposób).

Spotify oraz Tidal są obsługiwane w najlepszych wariantach Connect, jest dekodowanie MQA. Odtworzymy pliki z domowych serwerów, DMP-A6 ma certyfikat Roon, wspiera strumieniowanie DLNA, komunikuje się z serwerami NAS.

EverSolo DMP-A6 Master Edition może sam stać się domowym serwerem – przygotowano miejsce do instalacji dysku twardego. Pliki przegrywamy bezpośrednio z komputera, a nawet z płyty CD.

Służą do tego dwa gniazda USB, ściągnięciem muzyki i jej katalogowaniem zajmie się już DMP-A6. Jeśli nie chcemy przegrywać, możemy też po prostu posłuchać płyt CD – DMP-A6 staje się wtedy przetwornikiem C/A.

DMP-A6 pracuje pod kontrolą systemu Android, co widać w charakterystycznym układzie ikon.
DMP-A6 pracuje pod kontrolą systemu Android, co widać w charakterystycznym układzie ikon.
Elastyczność systemu wykorzystano dla uruchomienia animacji - wirtualnych wskaźników wychyłowych.
Elastyczność systemu wykorzystano dla uruchomienia animacji - wirtualnych wskaźników wychyłowych.

Parametry odtwarzanych plików są bardzo wysokie, sięgają PCM 32 bit/768 kHz oraz DSD512. Dostrzegam jednak dwa braki: DMP-A6 nie obsługuje standardu Apple AirPlay 2 (ale poradzi sobie z AirPlay 1), a także – co w kontekście systemu Android wydaje się zaskakujące – nie wspiera standardu Google Chromecast.

Jeżeli producent uzna te zarzuty za zasadne… wystarczy aktualizacja oprogramowania. Strumieniowanie Bluetooth jest w mistrzowskiej formie, z kodowaniem aptX HD, AAC, a nawet LDAC.

EverSolo DMP-A6 Master Edition - obsługa i złącza

Świetnie działa aplikacja mobilna z kompletem funkcji i ustawień a także czymś bardzo oryginalnym – trybem "klonowania" ekranu samego odtwarzacza na urządzeniu mobilnym. To wprawdzie sztuczka już znana ze sprzętu wideo, ale w sferze audio niespotykana.

Gniazda wielu standardów cyfrowych i analogowych wskazują, że zabawa nie kończy się na aplikacjach; to poważne urządzenie audio.
Gniazda wielu standardów cyfrowych i analogowych wskazują, że zabawa nie kończy się na aplikacjach; to poważne urządzenie audio.

Nie ma w zestawie tradycyjnego pilota, ale… możemy go dokupić za 59 zł. Natomiast jest porządny kabel USB w formule, jaką najczęściej spotyka się w przetwornikach USB-DAC, co oznacza wtyki USB-A (do komputera) oraz USB-B od strony odbiornika sygnału.

Ale… chociaż DMP-A6 ma tryb USB-DAC, to nie ma gniazda USB-B, tylko nowsze USB-C, więc nie rozumiem po co ten kabel. Pobieranie muzyki z sieci (i szerzej pojęta komunikacja) może się odbywać przez Wi-Fi lub LAN.

Odpowiednie gniazdo i anteny (w tym także dla Bluetooth) znajdują się na tylnej ściance wraz z bogatym zestawem wejść cyfrowych (S/PDIF, Toslink, USB-DAC). Są też dwa wspomniane złącza USB. Wyjścia analogowe to para RCA i XLR – układ wewnętrzny jest zbalansowany. Wśród wyjść cyfrowych, obok optycznego i współosiowego, jest HDMI.

Analogowe wyjścia XLR to zakończenie w pełni zbalansowanego toru sygnału (począwszy od przetworników C/A).
Analogowe wyjścia XLR to zakończenie w pełni zbalansowanego toru sygnału (począwszy od przetworników C/A).

EverSolo DMP-A6 Master Edition - wnętrze

We wnętrzu widzimy podział na sekcję audio oraz warstwę "komputerową". W sekcji audio na pierwszym planie znajdują się układy ESS Technology ES9038Q2M. To doskonałe przetworniki C/A o wysokiej dynamice (128 dB), przyjmujące sygnały PCM 32 bit/768 kHz, oraz DSD512.

W każdym kanale pracuje jeden taki układ obsługujący dwie połówki sygnału zbalansowanego. Przełączanie pomiędzy aż siedmioma wariantami filtrów cyfrowych też wynika z funkcji zaszytych już w ES9038Q2M. EverSolo nie musiało w tym celu szykować dodatkowego układu.

Kolejną ciekawostką jest zintegrowany system redukcji zniekształceń jitter, ale na tym nie koniec starań – dla modelu Master Edition przygotowano ultraprecyzyjne zegary taktujące, niezależne dla każdej bazowej częstotliwości.

Na mniejszej płytce znajduje się impulsowy zasilacz, na większej zainstalowano wszystkie obwody audio. System Android wiąże się z potężnym czterordzeniowym procesorem w architekturze ARM, umieszczonym pod radiatorem.
Na mniejszej płytce znajduje się impulsowy zasilacz, na większej zainstalowano wszystkie obwody audio. System Android wiąże się z potężnym czterordzeniowym procesorem w architekturze ARM, umieszczonym pod radiatorem.
Mistrz dostał lepsze zegary taktujące, oddzielne dla dwóch bazowych częstotliwości próbkowania.
Mistrz dostał lepsze zegary taktujące, oddzielne dla dwóch bazowych częstotliwości próbkowania.

Znakomicie wyglądają też wzmacniacze operacyjne wersji Master Edition w sekcji analogowej – układy Texas Instruments OPA1612. Sekcja analogowa kontynuuje zbalansowany tor sekcji cyfrowej.

Obsługę najlepszych standardów kodowania Bluetooth zapewnia nowoczesny moduł Qualcomm. Impulsowy zasilacz z zaawansowaną filtracją i stabilizacją napięcia został odseparowany od obwodów audio.

EverSolo DMP-A6 Master Edition - odsłuch

Brzmienie EverSolo DMP-A6 Master Edition jest kombinacją nowoczesnej dynamiki i precyzji, ale też kultury i subtelności. Fundamentem jest bezbłędna równowaga i neutralność wykluczająca wszelkie podbarwienia, ocieplenia i błyskotki.

Edycja Master Edition chwali się też wyższej klasy wzmacniaczami operacyjnymi w analogowym torze wyjściowym.
Edycja Master Edition chwali się też wyższej klasy wzmacniaczami operacyjnymi w analogowym torze wyjściowym.

Dźwięk jest w naturalny sposób spójny, bez zagęszczania i eksponowania średnicy, w wykończeniu satynowy, co nie przeszkadza rozwijać szybkich akcji.

Najważniejsza jest kontrola i dokładność, co przecież nie musi ograniczać naturalnej energii nagrania, lecz zapewnia jej pełne i dokładne przekazanie, bez kompresji, nerwowości i przerysowań.

Dzięki temu różnicowanie jest zaawansowane, profesjonalne, dobre materiały (realizacje, źródła) demonstrują swoje bogactwo, które może mieć odmienne charaktery.

DMP-A6 ma zaawansowane (PCM 32/768 i DSD512) wejście USB-DAC w nowoczesnej formie USB-C.
DMP-A6 ma zaawansowane (PCM 32/768 i DSD512) wejście USB-DAC w nowoczesnej formie USB-C.

EverSolo DMP-A6 swobodnie przechodzi przez różne sytuacje, nie zauważyłem skłonności do faworyzowania albo dyskryminowania jakiegoś rodzaju nagrań, dźwięków, instrumentów, muzyki.

Nic nie sprawia mu trudności i nie powoduje niespodziewanych rezultatów. Nie jest to?brzmienie "magiczne", ani hiperanalityczne, nie wywołuje fali emocji, za to sprawia nieustanną przyjemność i satysfakcję.

Przyjemność – uprzejmą elegancją i naturalnością; satysfakcję – wysokiej próby rozdzielczością i neutralnością. Dość szybko przekonujemy się, że chociaż EverSolo DMP-A6 nie porywa i nie uwodzi, to można na nim polegać, na niczym się wyłoży, nie da złapać na przekrętach i niedociągnięciach.

Jedną z zasad tej prezentacji jest też ustalenie prawidłowego dystansu, który nie przybliża pierwszego planu, za to pozwala spokojnie śledzić całą scenę.

Ciekawostką jest wyjście HDMI, które przesyła także sygnały wielokanałowe (np. do amplitunera).
Ciekawostką jest wyjście HDMI, które przesyła także sygnały wielokanałowe (np. do amplitunera).

Relacje przestrzenne są oddane proporcjonalnie i starannie, często to one najbardziej wyróżniają nagranie, a nie tonacja, barwa czy detaliczność. DMP-A6 gra z oddechem, bez wyskakujących przed szereg szczegółów.

W porównaniu z niektórymi innymi odtwarzaczami, na słabszych nagraniach jego dźwięk może wydawać się przygaszony, bo nie wnosi od siebie rozjaśnienia czy wyostrzenia, które wzmacniałoby wyrazistość, ale to właśnie DMP-A6 gra czysto i dokładnie.

Będzie pasował do systemów "z ambicjami", użytkownikom ceniącym sobie dźwięk dojrzały i wolny od efekciarstwa. Może też być bezpiecznym wyborem do systemów, w które już wkradało się zbyt dużo detali – nie będzie ich prowokował ani tłumił, lecz uczyni subtelniejszymi.

Po zainstalowaniu dysku twardego (kieszeń znajduje się w dolnej części obudowy) DMP-A6 wchodzi też w rolę serwera plików

Na Androidzie

Wiele nowoczesnych odtwarzaczy sieciowych ma kolorowe wyświetlacze, ale są też takie, które z dobrym skutkiem go nie mają. Dotykowy wyświetlacz nie jest zbawieniem, gdy słuchamy z fotela, przecież nie trzymamy odtwarzacza w ręku jak smartfon.

Co innego, gdy podłączamy do niego słuchawki – wtedy jesteśmy przynajmniej na odległość kabla. Jednak DMP-A6 nie ma wyjścia słuchawkowego. Ostatecznie wyświetlacz to duży atut EverSolo DMP-A6.

Informuje nie tylko o odtwarzanej muzyce, ale daje dostęp do aplikacji; proponuje widok "wirtualnych" wskaźników wychyłowych, a jego funkcje mogą zostać rozszerzone w przyszłości.

Uruchomienie DMP-A6 może się kojarzyć z obsługą tabletu czy smartfona, prawdopodobnie za kilka lat będzie to standardem w sprzęcie audio. DMP-A6 wita nas obrazem menu podobnym jak w sprzęcie mobilnym, pracuje bowiem pod kontrolą systemu Android, chociaż EverSolo wprowadziło poprawki pod kątem specyfi ki audio.

Stoją za tym uniwersalna platforma programowa i potężne mikroprocesory ARM. Sam użytkownik wybiera sposób pracy oraz aplikacje (dostarczane przez EverSolo) w taki sposób, jak w smartfonach.

Odtwarzacz potrzebuje systemu operacyjnego i wybór mógł być tylko jeden – Linux – na którym bazuje Android. Co prawda w jego sekcji audio pojawia się niefortunny algorytm konwersji częstotliwości próbkowania, jednak konstruktorzy EverSolo zaradzili temu własnym rozwiązaniem o nazwie EOS Audio Engine, które przechwytuje surowe dane audio i kieruje do obwodów DAC.

Takiej programowej elastyczności nie ma żaden z konkurencyjnych odtwarzaczy. Tam również można wprowadzać aktualizacje, ale nie tak swobodnie, jak dzięki Androidowi w DMP-A6

Może Cię zainteresować
EVERSOLO testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta luty 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio styczeń 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu