EVERSOLO
DMP-A8

Marka EverSolo stała się w krótkim czasie dobrze znana, zwłaszcza użytkownikom poszukującym nowoczesnych, zaawansowanych, ale nie kosmicznie drogich źródeł sieciowych. W ofercie są też czyste przetworniki DAC, a niedawno pojawiła się końcówka mocy, jednak kolejnym przebojem ma być DMP-A8.

Nasza ocena

Wykonanie
Prawie pełnowymiarowa obudowa z dużym wyświetlaczem. Oryginalny, dwusekcyjny przetwornik C/A firmy AKM, wydajny procesor. Przedwzmacniacz analogowy z ambitną (drabinka rezystorowa) regulacją głośności. Zbalansowana sekcja analogowa.
Funkcjonalność
Nadzwyczajna w zakresie strumieniowania i sieci (Spotify Connect, Tidal Connect, DLNA, Roon i AirPlay 2). Dekodowanie PCM 32/768, DSD512 i MQA. Wejścia cyfrowe (włącznie z HDMI eARC) i analogowe (w tym XLR-y). Doskonała aplikacja mobilna. Pakiet regulacji i korekcji. Możliwość instalacji wewnętrznego dysku twardego i podłączenia zewnętrznego nośnika danych.
Brzmienie
Bogate, wszechstronne, wyrafinowane. Płynne, soczyste, niuansujące.
Artykuł pochodzi z Audio

EverSolo DMP-A8 - front i funkcje

EverSolo DMP-A6, a także jego wersja Master Edition (którą testowaliśmy) zaimponował nadzwyczajną funkcjonalnością, opartą na platformie Android, którą na tę okazję doszlifowano. Konkurencja depcze po piętach, więc Eversolo zalicytował jeszcze wyżej modelem DMP-A8.

EverSolo DMP-A8 osiąga już niemal wymiary klasycznego sprzętu hi-fi, chociaż przy szerokości 39 cm jeszcze kilku mu brakuje. Wyświetlacz umieszczono w centrum, z prawej strony pokrętło regulacji głośności, które pełni także rolę włącznika zasilania.

Wyświetlacz jest dotykowy i oczywiście kolorowy. Do obsługi najważniejszych funkcji wystarczy dołączony pilot, ale szersze kompetencje ma oczywiście aplikacja mobilna EverSolo; jest szybka i całkiem przejrzysta, co przy takiej liczbie funkcji i systemów jest nie lada wyczynem.

Z kolorowego wyświetlacza zrobiono doskonały użytek, a może nawet przeszarżowano. Z matrycy odczytamy nie tylko informacje o odtwarzanej muzyce, zobaczymy też intensywne animacje. Obok tytułów i parametrów plików (lub sygnałów cyfrowych) wiruje "płyta" z etykietą w formie okładki, a warstwa pod tekstem podskakuje wizualizacją spektrum sygnału. Można to jednak zastąpić animowanymi wskaźnikami VU.

W menu trafimy na wybór filtrów cyfrowych. Nowością jest najbardziej zaawansowana sekcja ustawień o nazwie DSP, co wiąże się z obecnością dodatkowych procesorów, które pozwalają na obróbkę (tylko sygnałów ze źródeł cyfrowych) na niespotykaną dotąd (w odtwarzaczach sieciowych) skalę.

Zaczyna się niewinnie – od dodatkowej regulacji wzmocnienia. Potem przechodzimy do dziesięciopasmowej korekcji częstotliwościowej, gdzie definiujemy szereg parametrów, począwszy od bazowej częstotliwości, przez typy filtrów (jest ich kilkanaście), ich dobroć, aż po docelowe wzmocnienie (lub tłumienie).

Najważniejszą funkcją DMP-A8 jest komunikacja sieciowa, ale bogactwo gniazd pozwala na znacznie więcej.
Najważniejszą funkcją DMP-A8 jest komunikacja sieciowa, ale bogactwo gniazd pozwala na znacznie więcej.

Na to wszystko możemy (dodatkowo) "nakładać" kolejne filtry dolno- i górnoprzepustowe (w efekcie zawężając pasmo). Są też filtry typu loudness oraz rozbudowana sekcja kompresorów (przygotowana na wzór narzędzi studyjnych).

Finałem jest regulacja opóźnień, niezależnie dla kanału prawego i lewego. Pomyślałem, że wreszcie ktoś porządnie zajął się zrównoważeniem kanałów, które nie powinno ograniczać się tylko do poziomów. Kłopot jednak w tym, że tym razem nie mogłem odnaleźć… regulacji poziomów, a jedno nie zastąpi drugiego.

Dość nieprawdopodobne, może zaszyto ją gdzieś głębiej, ale dlaczego? Zwieńczeniem tych umiejętności jest to, że różne zestawy korekcji można indywidualnie przypisać do każdego ze źródeł (z wyjątkiem wejścia analogowego).

Unikalną cechą urządzenia jest wbudowany przedwzmacniacz analogowy, któremu towarzyszą wejścia XLR – cały tor sygnału jest symetryczny.
Unikalną cechą urządzenia jest wbudowany przedwzmacniacz analogowy, któremu towarzyszą wejścia XLR – cały tor sygnału jest symetryczny.

EverSolo DMP-A8 - funkcje sieciowe i odtwarzane pliki

Długą listę możliwości otwierają systemy Spotify Connect i Tidal Connect, które wspiera platforma Roon, a także standardy DLNA i Apple AirPlay 2. Producent podaje w dokumentacji jeszcze kilka, kończąc wyliczankę skrótem "etc.", który nie jest na wyrost i oznacza, że niczym nie trzeba się przejmować. Podobnie jest z parametrami plików; zatrzymujemy się dopiero na standardzie PCM 32 bit/768 kHz, DSD512 (jest też dekoder MQA).

Podstawowym źródłem sygnału jest sieć (LAN lub Wi-Fi), do komunikacji bezprzewodowej służą trzy wkręcone w tylną ściankę anteny (przy czym jedna z nich działa w systemie Bluetooth, a lista układów dekodujących jest kompletna – z AAC, aptX HD oraz LDAC). Pliki możemy także podać na dysku twardym, podłączonym np. do gniazda USB albo zainstalowanym na stałe w specjalnej kieszonce (na spodzie obudowy).

EverSolo DMP-A8 - złącza

Kolejne USB służy jako wejście dla komputera (USB-DAC), następne – jako wyjście na zewnętrzny przetwornik C/A (chociaż wątpię, aby przy wirtuozerii EverSolo DMP-A8 był on potrzebny). Sygnały cyfrowe podamy także do złącz optycznego, współosiowego, a nawet HDMI (z eARC).

 Wnętrze podzielono na trzy sekcje: zasilacza, sieciowo-dekodującą oraz konwersji C/A z przedwzmacniaczem analogowym.
Wnętrze podzielono na trzy sekcje: zasilacza, sieciowo-dekodującą oraz konwersji C/A z przedwzmacniaczem analogowym.

Wśród wyjść cyfrowych są optyczne, współosiowe oraz I2S. Nie mniej imponująca jest sekcja gniazd analogowych, będąca zapowiedzą fajerwerków wewnątrz. Oprócz wyjść XLR i RCA jest też para wejść.

EverSolo DMP-A8 - elektronika

Sekcja analogowego, symetrycznego przedwzmacniacza obsługuje sygnał nie tylko z wewnętrznego przetwornika, ale też podany z zewnątrz. Analogowa regulacja głośności ma pewną przewagę nad regulacją cyfrową, ponieważ rozdzielczość sygnału nie jest w niej redukowana). W dodatku jest ona przygotowana bardzo ambitnie - precyzyjne rezystory są włączane w tor sygnałowy przekaźnikami. Układ działa w krokach półdecybelowych.

Analogowy przedwzmacniacz to nie tylko pasywna regulacja (tłumienie sygnału), ale też możliwość wzmocnienia o 10 dB. Przetwornik cyfrowo-analogowy to układ złożony z dwóch ściśle współpracujących ze sobą scalaków firmy AKM – AK4191EQ oraz AK4499EX.

Pierwszy pełni rolę interfejsu wejściowego oraz filtrów cyfrowych, drugi odpowiada za etap "czystej" konwersji cyfry na analog. Sygnał opuszczający tę sekcję jest niezbalansowany, jego symetryzacja następuje w przedwzmacniaczu analogowym, przed regulacją głośności.

Jednym z oryginalnych rozwiązań jest układ analogowego regulatora głośności, opartego na rezystorach i przekaźnikach.
Jednym z oryginalnych rozwiązań jest układ analogowego regulatora głośności, opartego na rezystorach i przekaźnikach.

EverSolo DMP-A8 - odsłuch

EverSolo DMP-A8 nie płynie w głównym nurcie urządzeń podporządkowanych konwerterom ESS Technology. Oryginalnych rozwiązań jest w nim więcej, więc byłem ciekaw, jakie efekty brzmieniowe to spowoduje, chociaż doskonale zdaję sobie sprawę, że końcowe rezultaty są skutkiem skomplikowanych interakcji wszystkich zastosowanych technik, układów i elementów.

Ostatecznie EverSolo DMP-A8 nie brzmi zupełnie odmiennie. Ma trochę swojego charakteru, dodanego do nowoczesnej rozdzielczości i precyzji. A fakt, że "trzyma poziom" całej grupy, będąc w niej najtańszym urządzeniem, wystawia mu doskonałe świadectwo. Co więcej, dla wielu właśnie to brzmienie będzie najlepsze.

EverSolo DMP-A8 roztacza paletę wybrzmień i niuansów proporcjonalnie i elegancko, muzyczną energię wiąże w dużym stopniu z nasyceniem niskich rejestrów. To brzmienie wielowątkowe, z mniejszym napięciem, nie tak dobitne jak z Audiolaba 9000N, ale spójne i bliskie namacalnością dźwięków pierwszego planu. Jednocześnie głębia jest dobrze budowana, przestrzeń ma potencjał dla różnych scenariuszy.

Pilot jest niewielki, plastikowy i nie wyróżnia się niczym szczególnym, ale wobec tak dopracowanej aplikacji mobilnej wcale nie musi błyszczeć.
Pilot jest niewielki, plastikowy i nie wyróżnia się niczym szczególnym, ale wobec tak dopracowanej aplikacji mobilnej wcale nie musi błyszczeć.

Naturalne, komfortowe, czasami bardziej, czasami mniej ekspresyjne i angażujące – pod tym względem swobodniejsze, mniej jednoznaczne. Analityczność jest rozgrywana w sposób wyrafinowany, na ciemniejszym tle; równowaga tonalna nie jest więc rozjaśniona, o wyostrzeniach nie ma mowy. Wysokie tony są bardziej aksamitne niż metaliczne, pokazują dużo mikroinformacji, jednak nie zasypują nimi głównych treści.

Średnica jest soczysta, płynna i nieagresywna, wokale żeńskie lotne, urocze, nieprzejaskrawione. Z klasycznym ociepleniem nie ma to jednak wiele wspólnego; takie wrażenie jest tylko kwestią porównania do bardziej "bezwzględnych" konkurentów. EverSolo DMP-A8 trzyma się "złotego środka", łącząc dynamikę z wrażliwością.

Kiedy nagranie podyktuje szybkie tempo i wyraźny rytm – DMP-A8 nie ma z tym żadnych problemów. A kiedy muzyka ma nas rozczulić – Eversolo nie pozbawia jej intymności.

EVERSOLO testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta kwiecień 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio kwiecień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu