ARCAM
rPack

Po podpięciu przetwornika rPAC do laptopa HP Pavilion dv7, driver "daka" został automatycznie załadowany i w okienku dialogowym pojawiła się informacja "Arcam USB Audio 1.0", co mówi o tym urządzeniu naprawdę sporo - to bowiem DAC z pojedynczym wejściem USB 24/96. Dodatkowo wbudowano wzmacniacz słuchawkowy, a konieczna w takiej sytuacji regulacja wzmocnienia działa również na wyjściu liniowym.

Kiedy po raz pierwszy zobaczyłem przetwornik Arcam rPAC, westchnąłem z zachwytu. Jest maleńki, ale ma fantastycznie zaprojektowaną obudowę z aluminiowych elementów. Pod spodem znajduje się gumowa "stopa", która nie pozwala się temu maleństwu ślizgać (podobnie jak w rDAC-u). W komplecie otrzymujemy "saszetkę", w której możemy go nosić nawet w kieszeni.

Arcam rPAC jest zasilany z łącza USB napięciem 5 V DC. Gniazdo znalazło się na krótszej, tylnej ściance, razem z parą gniazd RCA - stereofonicznym wyjściem analogowym.

Z "przodu" mamy z kolei gniazdo słuchawkowe mini-jack (3,5 mm). Na górnej ściance są dwa małe przyciski, którymi regulujemy siłę głosu. Przednią krawędź przecina pionowo okienko diody LED. To dioda wielobarwna - kolor zielony sygnalizuje synchronizację z nadajnikiem (komputerem), czerwona - jej brak, a pomarańczowa - tryb "mute".

Arcam rPAC to urządzenie "plug-n`play", tj. niewymagające instalacji żadnych sterowników, niczego - po prostu podłączamy go do komputera, a sterownik instaluje się automatycznie. I chyba to była główna przyczyna ograniczenia częstotliwości próbkowania sygnału wejściowego do 96 kHz. Dla 192 kHz trzeba by bowiem zainstalować osobny driver. A wielu ludzi nie chce mieć z tym nic wspólnego.

Wnętrze pokazuje, że wyjątkowa uwaga, jaką Arcam poświęcił wyglądowi urządzenia, dotyczy również układu. Na wejściu USB pracuje duży procesor DSP XMOS, stosowany w wielu high-endowych "dakach", zdolny zdekodować sygnał do 32 bitów i 384 kHz, w zależności od oprogramowania. Tutaj to wejście asynchroniczne 24/96, układ ma własny zegar taktujący.

Zdekodowany sygnał przesyłany jest w postaci I2S do kości C/A - Burr Browna PCM5102. To nowoczesny układ "all-in-one" o dynamice 112 dB i częstotliwości próbkowania od 8 do 384 kHz (do 32 bitów). Ma zintegrowany układ wyjściowy, wraz z DC-serwo, dlatego sygnał z niego jest podawany bezpośrednio na wyjście.

Bardzo dobrze rozwiązano sprawę jego taktowania - choć w środku "zaszyto" służącą do tego pętlę PLL, to jednak inżynierowie Arcama postawili na znacznie lepsze rozwiązanie - dwa osobne zegary dla rodzin 44,1 i 48 kHz. Wyjście słuchawkowe jest zasilane osobnym, małym scalakiem.

Odsłuch

Jego wymiary oraz stojąca za nim filozofia "plug-n`play" w połączeniu z trendami rynkowymi podpowiadają, że jedną z głównych dziedzin, w których Arcam rPAC znajdzie zastosowanie, będzie dekodowanie sygnału z komputera i odsłuch przez słuchawki (skoro już oferuje taką opcję za tak niewielkie pieniądze). Zatem zacznę od nich.

Podłączając słuchawki o wysokiej impedancji od razu dowiemy się, że nie tędy droga - wzmacniacz słuchawkowy w przetworniku Arcam rPAC był optymalizowany po kątem niskich impedancji, bowiem takie właśnie słuchawki robi się po to, aby dobrze współpracowały z urządzeniami przenośnymi. Dlatego podłączenie K701 AKG przeniosło nas w inne rejony.

Dźwięk był głębszy i zrównoważony, choć przeciętna selektywność wskazuje ostatecznie na niewysoką cenę urządzenia. Najważniejszą zaletą jest spójność i koherencja. Nic w tym dźwięku nie drażni, nie ciąży, nie "przycina" - jest po prostu przyjemnie. Góra pasma zaokrąglana nie jest superprecyzyjna, ale nie wadzi.

Podobnie jest na wyjściu liniowym. Zakładam, że będzie wykorzystywane z aktywnymi głośniczkami postawionymi na biurku czy stoliku z komputerem, i to od razu zdejmuje z Arcama rPAC wiele zobowiązań. W takim otoczeniu brytyjski przetwornik będzie po prostu na swoim miejscu.

Parametry
ARCAM rPack
Produkowany Tak
Regulacja wyjścia Tak
Wejście cyfrowe USB
Bity / częstotliwość 24/96
Słuchawki Tak
Wyjścia analogowe RCA
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
ARCAM testy
Pro iDSD
IFI AUDIO
Pro iDSD
Przetworniki C/A

Od wielu lat dobrą praktyką w AUDIO są testy porównawcze, pozwalające przyglądać się kilku urządzeniom w zbliżonym przedziale cenowym. Ale przychodzą też takie chwile, gdy coś nas szczególnie wzruszy... nie tylko wtedy, gdy rzuca się na uszy.

ROKSAN K3 DAC
K3 DAC

Przeglądając oferty różnych producentów w poszukiwaniu przetworników C/A, można zauważyć wyjątkową swobodę treści i formy - funkcji, rozmiarów i kształtów. Projekty DAC-ów sprzyjają poszukiwaniom niekonwencjonalnych rozwiązań. Podobne ruchy nie są dzisiaj zaskakujące w innych kategoriach sprzętu. Ale nie każdego przekonuje mała, choćby najładniejsza obudowa.

Stellar Gain Cell DAC
PS AUDIO
Stellar Gain Cell DAC
Przetworniki C/A

Chociaż amerykańska marka PS Audio istnieje już ponad 40 lat, to dopiero teraz mamy okazję do zaprezentowania jej urządzenia. Materiały firmowe wzbudziły sympatię. Zwykle brzmią one mniej więcej tak: "Pan X poszukując idealnego brzmienia i doznając kolejnych rozczarowań, postanowił zrobić sobie sprzęt sam, a że okazał się on znakomity, więc uszczęśliwił nim wszystkich swoich znajomych, a Ci w rewanżu podpowiedzieli mu, że powinien założyć firmę; szybko okazuje się, że urządzenia pana X są najlepsze na świecie".

Live Sound & Installation październik 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta październik 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista październik 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio październik 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu