NAD
D1050

Nowa generacja urządzeń NAD-a, dedykowanych komputerom, serwerom czy smartfonom, pociągnęła za sobą zmianę stylistyki i porzucenie szaroburych obudów, na "wdzięki” których wrażliwi są starsi audiofi le, ale niekoniecznie młodzi klienci. Nie licząc stacji dokujących, pierwszymi urządzeniami o kompletnie odmienionym wzornictwie są wzmacniacze D3020 i D7050 oraz przetwornik DAC D1050.

Nasza ocena
Wykonanie
Nowoczesna forma obudowy z wyświetlaczem i sensorami dotykowymi. Bardzo dobry (chociaż wcale nie najnowszy) przetwornik C/A, niezależny obwód słuchawkowy z elementami dyskretnymi.
Funkcjonalność
Akceptuje sygnały PCM 24/192, regulacja głośności tylko dla wyjścia słuchawkowego, wyjścia liniowe RCA i XLR, rozbudowana sekcja wejść cyfrowych.
Brzmienie
Naturalne i zrównoważone, dobra przejrzystość nie przeradza się w natarczywość czy kliniczność.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie

Większa część obudowy ma miękką, gumowaną strukturę, w którą zatopiono błyszczący panel z wyświetlaczami i sensorami dotykowymi. Urządzenie może pracować zarówno w pozycji poziomej, jak i pionowej. Jedynym tradycyjnym elementem jest pokrętło wzmocnienia, ale i nim kręcimy bez wyczuwalnych punktów oporowych. Można jeszcze dojrzeć 3,5-mm gniazdko - wyjście słuchawkowe. Zasilacz jest zewnętrznym modułem.

Gniazd jest pod dostatkiem. Wyjścia analogowe obejmują dwa standardy - parę RCA i zbalansowanych XLR. W sekcji wejść cyfrowych NAD D1050 ma nawet przewagę nad Asusem, gdyż oferuje po dwa gniazda współosiowe i optyczne, do których dołożono jeszcze USB-B.

Wejścia przygotowano na przyjęcie sygnałów PCM o maksymalnej rozdzielczości 24 bitów i częstotliwości próbkowania 192 kHz, które można podać do każdego z pięciu gniazd. Aby wykorzystać pliki 24/192 na wejściu USB, trzeba tylko zwyczajowo zainstalować specjalny sterownik dla komputerów z systemami operacyjnymi Microsoft.

NAD zadbał o niezależne sekcje analogowe dla wyjść liniowych oraz wyjścia słuchawkowego; to ostatnie może wydawać się niepozorne, jednak właśnie "małe” 3,5-mm wtyczki stają się obecnie standardem w większości modeli słuchawek. W przetworniku NAD D1050 zarezerwowano dla nich dyskretny układ wzmacniacza, który poradzi sobie nawet z modelami o impedancji sięgającej 600 omów. Tor słuchawkowy ma oczywiście regulację poziomu (nie działa ona dla wyjść RCA i XLR).

We wnętrzu przetwornika widać dwie płytki, choć bez zasadniczego podziału cyfrowo- analogowego. Sygnały akceptuje górny moduł, w którym najważniejszą rolę odgrywa interfejs wejściowy na bazie popularnego procesora XMOS. Funkcję rozdzielni danych cyfrowych pełni z kolei scalak AKM-a.

Wstępnie przygotowane sygnały płyną do drugiej płytki, na której osadzono kompletną sekcję analogową, a także przetwornik C/A. Scalak Cirrus Logic CS4398 nie jest może konstrukcją najnowszą, jednak wciąż imponuje parametrami, teoretyczna maksymalna dynamika sięga 120 dB, a oprócz PCM 24/192, potrafi obsłużyć także sygnały DSD, czego jednak w przetworniku NAD D1050 nie wyegzekwowano.

Brzmienie

Brzmienia tego testu mają dużą rozpiętość - wahają się od klimatów romantycznych po analityczne. NAD D1050 nie staje jednak na żadnej ekstremalnej pozycji, a raczej szuka złotego środka. Niedaleko mu do Meridiana, bowiem też oferuje dobry wgląd w nagranie, wyrazistą neutralność, jest jednak spokojniejszy w zakresie wysokich tonów albo lepiej nasyca średnicę - całe brzmienie jest bardziej płynne i gęste, mniej wystrzałowe.

Tym razem nie chodzi o rozłożenie nagrania na czynniki pierwsze. Można tym samym uznać, że NAD D1050 osiąga wysoki poziom naturalności, słucha się go bez żadnego zdziwienia i przymusu, bez wielkiej fascynacji, z satysfakcją związaną głównie z jakością nagrania i wartością samej muzyki.

Bas nie jest rozdmuchany ani podkręcony, raczej zwinny niż potężny, kręci się w pobliżu i sprawnie włącza do akcji zawsze, gdy jest potrzebny. Zrównoważone, uniwersalne brzmienie, bez szaleństw i poważnych ograniczeń.

Radosław Łabanowski

Parametry
NAD D1050
Produkowany Tak
Regulacja wyjścia Tak
Wejście cyfrowe RCA, Toslink, USB
Bity / częstotliwość 24/192
Słuchawki Tak
Wyjścia analogowe RCA, XLR
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
NAD testy
MCR-B370D
YAMAHA
MCR-B370D
Minisystemy

Prezentując po raz pierwszy system MusicCast, Yamaha przedstawiła wizję usieciowienia wszystkich swoich urządzeń. I trzeba przyznać, że z każdym rokiem się do tego celu przybliża. W sieciową pajęczynę nie załapały się dotąd jednak podstawowe modele każdej z głównych kategorii urządzeń, w tym dwa najnowsze i najtańsze minisystemy: MCR-B270D oraz MCR-B370D. Kierując się ceną, bierzemy do testu ten drugi, ale systemy różnią się właściwie tylko wykończeniem zespołów głośnikowych, które w przypadku MCR-B270D jest skromniejsze.

X-HM76
PIONEER
X-HM76
Minisystemy

Już sam podział, jaki wprowadza producent – na "microsystemy" i "kompaktowe komponenty" (a nie obejmuje to w ogóle "dużego" sprzętu o szerokości 43 cm) – zapowiada szeroki wybór. I faktycznie jest on imponujący, bowiem wliczając wszystkie warianty, liczy aż 24 propozycje. X-HM76 to jeden z droższych modeli, zwłaszcza w grupie tych miniwież, których elektronikę zaprojektowano w ramach pojedynczego urządzenia (Pioneer proponuje także miniwieżyczki ze wzmacniaczem i odtwarzaczem w oddzielnych obudowach). W X-HM76 może spodobać się wiele rzeczy, a niektóre walory są wręcz fantastyczne.

D-M41DAB
DENON
D-M41DAB
Minisystemy

Na duży wybór minisystemów Denona składa się pewna liczba podstawowych modeli, ich wersji funkcjonalnych i kolorystycznych. D-M41 znajduje się mniej więcej w środku oferty, dostępny jest w odmianie podstawowej z tunerem FM oraz rozszerzonej - z odbiornikiem cyfrowym DAB+ (i taka wersja jest przedmiotem testu). Możemy kupić samą jednostkę centralną, ale zgodnie z konwencją testu, bierzemy na warsztat cały zestaw - z firmowymi zespołami głośnikowymi. Ponadto w tym przypadku jest to opcja szczególnie wartościowa z uwagi na unikalny sposób akustycznego dopasowania elektroniki i głośników.

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio wrzesień 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu