NAD
C 379

C 379 to najnowszy wzmacniacz zintegrowany NAD-a, reprezentant całej generacji serii Classic, wyposażonej wkońcówki klasy D i otwartej na rozszerzenie funkcjonalności za pomocą modułów MDC.

Nasza ocena

Wykonanie
Wzornictwo utrzymujące kontakt z tradycją, ale też z nowoczesnym wyświetlaczem. Impulsowe końcówki i zasilanie. Sekcja cyfrowa z doskonałym przetwornikiem ESS (ale bez wejścia USB). Niezależny układ wzmacniacza słuchawkowego.
Funkcjonalność
W podstawowej wersji, wśród wejść analogowych jest gramofonowe (MM), wśród cyfrowych – HDMI z eARC. Wyjście słuchawkowe. Możliwość dodania modułu strumieniującego BluOS.
Laboratorium
Wysoka moc wyjściowa (2 x 128 W/8 Ω, 2 x 149 W/4 Ω), bez problemów typowych (kiedyś) dla klasy D.
Brzmienie
Znakomity bas – mocny, niski i żwawy. Czysta, naturalna średnica, gładkie wysokie tony. Zdrowe i dynamiczne.
Artykuł pochodzi z Audio

NAD C 379 - złącza

W wariancie podstawowym (który testujemy) NAD-a C 379 ma kilka cyfrowych wejść, ale nie ma strumieniowania. Można je dodać instalując (w slocie natylnej ściance) moduł MDC2 BluOS-D.

Pozwoli to nakomunikację zsiecią (Wi-Fi lub LAN), z serwisami Spotify Connect oraz Tidal Connect, jak i Apple AirPlay 2; na odtwarzanie plików PCM 24 bit/192 kHz; a jak przekonuje producent, za moment pojawi się standard DSD, abyć może także Roon. Atutem MDC2 jest też korekcja akustyki Dirac Live (podstawowy wariant zpasmem do 500 Hz).

Wstandardowej wersji mamy strumieniowanie Bluetooth z układami kodowania aptX HD, system działa wówczas jako odbiornik (moduł BluOS dodaje także funkcję nadajnika – wysyłanie sygnału np. 1do słuchawek). Pula wejść cyfrowych obejmuje dwa optyczne, dwa współosiowe iHDMI zARC.

Sekcja analogowa to dwa wejścia liniowe i jedno gramofonowe (MM), są też wyjścia niskopoziomowe - liniowe (stereo) i dwa subwooferowe (z filtrowaniem przy 80 Hz, nie znalazłem regulacji pozwalających to zmienić).

NAD C 379 - wyświetlacz

We wzmacniaczu NAD C 379, należącym do serii Classic, połączono w wyglądzie tradycję i nowoczesność, która przejawia się obecnością dużego, kolorowego wyświetlacza będącego częścią kompleksowego rozwiązania. Wskazuje on wybrane źródło, poziom głośności, daje też dostęp dorozbudowanego systemu ustawień, a rozpędza się poinstalacji BluOS (informacje o odtwarzanej muzyce).

Czytaj również: Czy do wzmacniaczy cyfrowych można podłączyć gramofon analogowy?

 Nowoczesny, kolorowy wyświetlacz pokaże pełnię swoich możliwości po?zainstalowaniu opcjonalnej karty rozszerzeń BluOS...
Nowoczesny, kolorowy wyświetlacz pokaże pełnię swoich możliwości po zainstalowaniu opcjonalnej karty rozszerzeń BluOS...
 pomoże także w nawigacji po wielopoziomowym menu z ustawieniami z różnych kategorii.
pomoże także w nawigacji po wielopoziomowym menu z ustawieniami z różnych kategorii.
 C 379 ma wyjście słuchawkowe z prawdziwego zdarzenia, z niezależnym wzmacniaczem.
 C 379 ma wyjście słuchawkowe z prawdziwego zdarzenia, z niezależnym wzmacniaczem.

W minimalistycznym układzie przycisków ważną rolę pełni okrągły "sterownik". Docodziennych czynności wystarczy pokrętło regulujące głośność (oczywiście elektroniczne) oraz para przycisków sekwencyjnie przełączających źródła. Wyjście słuchawkowe to 6,3-mm gniazdo.

Nowoczesna koncepcja wzmacniacza imocne zaangażowanie wźródła cyfrowe sprawiły, że w fabrycznym trybie NAD C 379 w taki właśnie sposób traktuje wszystkie sygnały – tez wejść analogowych są przetwarzane napostać cyfrową. Można to zmienić, używając specjalnego trybu "Analog Bypass", który musimy jednak przypisać niezależnie dla każdego z gniazd (tych, dla których ma być używany).

Czytaj również: Jakie są sposoby regulacji wzmocnienia (głośności), jakie są ich zalety i wady?

Już w podstawowej wersji C 379 są wejścia cyfrowe i gramofonowe.
Już w podstawowej wersji C 379 są wejścia cyfrowe i gramofonowe.
 Wejścia cyfrowe uzyskały już przewagę nad analogowymi.
Wejścia cyfrowe uzyskały już przewagę nad analogowymi.
HDMI z eARC to coraz częściej spotykany dodatek we wzmacniaczach stereo.
 
Dla każdego z wejść analogowych, więc także gramofonowego, można wybrać tryb "Analog Bypass" pomijający sekcję cyfrową.

NAD oddawna współpracuje z holenderską firmą Hypex, specjalizującą się wmodułach końcówek mocy (iprzeznaczonych donich zasilaczy). W C 379 zastosowano UcD102. Nawet razem z zasilaczem zajmują niewiele miejsca, więc wregularnej obudowie pozostało dużo wolnej przestrzeni; część z niej mogą jednak zająć moduły MCD.

Wyjście słuchawkowe ma własny układ wzmacniający, co oczywiście jest rozwiązaniem lepszym niż podłączenie go do głównej końcówki (przez dzielnik napięcia).

Najważniejszym układem wsekcji cyfrowej jest Przetwornik cyfrowo-analogowy ESS ES9028. Jego 32- bitowa rozdzielczość iczęstotliwość sięgająca 384 kHz to aż nadto (limitem w C 379 jest wariant 24/192, dyktowany przez wejścia, jak też przez możliwości opcjonalnej karty BluOS). Skorzystamy za to z jego dynamiki sięgającej 129 dB.

 
NAD od długiego czasu stosuje układy impulsowe, w końcówkach mocy i zasilaniu.
Układy impulsowe ponownie kupiono od Hypexa.
Układy impulsowe ponownie kupiono od Hypexa.

NAD C 379 - odsłuch

Minęło kilka miesięcy odostatniego testu wzmacniacza NAD C 389, więc kiedy tylko włączyłem NAD C 379, trudno było uciec odchoćby próby porównania napodstawie wciąż nieodległych wrażeń. Skoro jednak nie doszło dobezpośredniej konfrontacji, trudno o ostatecznie wnioski.

Ogólny charakter obydwu modeli jest zbliżony, co w gruncie rzeczy jest oczywiste, skoro ich konstrukcje są bardzo podobne. Nieco niższa moc C 379 mogłaby sugerować, że jego brzmienie będzie lżejsze, w jakiś sposób słabsze… ale naprawdę nie zauważyłem takiej tendencji.

NAD na tle konkurentów ponownie imponuje siłą basu i naturalną czystością średnicy. Nie będę już tak długo, jak poprzednio, rozpisywał się oniskich rejestrach, ale cokolwiek muszę: bas jest dynamiczny, swobodny idokładny, schodzi nisko, co słychać wyraźnie, i nie dzieje się to kosztem kontroli; na swój sposób jest wręcz lekki – zwrotny, zróżnicowany, pewny siebie wkażdej sytuacji. 

Co więcej, jego sprawność nie wiąże się z twardością ani nawet schematyczną konturowością; nie jest monotonny, może "popłynąć", a większość dźwięków ma odrobinę naturalnej miękkości

Przedwzmacniacz gramofonowy zajmuje niezależną płytkę, został zaekranowany ze względu na bliskość układów impulsowych.
Przetworniki C/A ESS Technology ESS ES9028 są jednymi z najlepszych.
Przetworniki C/A ESS Technology ESS ES9028 są jednymi z najlepszych.

Solidny bas prezentuje też Emotiva BasX TA2 i nie rozstrzygnę, który z tych dwóch wzmacniaczy jest najlepszy w tym zakresie, ale trzy pozostałe to już niższa (basowa) liga.

Średnica nie pozwala niskim tonom rządzić samodzielnie, jest dobrze nasycona, esencjonalna, ale niepogrubiona; uznałbym ją za neutralną z tylko lekkim obniżeniem tonacji, na co jakiś wpływ ma aktywność basu. Głosy są jednak naturalne, często bliskie i otwarte. Im wyżej, tym delikatniej…

Góra pasma jest najmniej wyrazista, i chociaż czysta i selektywna, to"doklejona" do średnicy. Toteż może się podobać, jeżeli szukamy wzmacniacza, który zrównoważy rozjaśnione kolumny głośnikowe, utemperuje ostrą górę, wzmocni bas i nie popsuje dobrego środka. Mimo takiego profilu, jakby z innej strony w sukurs żywości przychodzi bardzo dobra dynamika. 

Wejście gramofonowe nie przynosi ani poważnych, ani sensacyjnych zmian. Winyle też mogą cieszyć dynamiką i swobodą.

 Pilot wciąż z nami leci... Chociaż NAD podpowiada opcję sterowania aplikacją mobilną, jest to możliwe tylko pod warunkiem zainstalowania modułu BluOS.
Pilot wciąż z nami leci... Chociaż NAD podpowiada opcję sterowania aplikacją mobilną, jest to możliwe tylko pod warunkiem zainstalowania modułu BluOS.

Pomysły na przyszłość

Patrząc na C 379, C 389 (a może też inne integry), mogę sobie wyobrazić, że NAD mógłby je zastąpić jednym modelem. W wersji podstawowej będzie miał już całkiem przyzwoite parametry i niezłą funkcjonalność, a w wersjach "odblokowanych" uruchomi kolejne wejścia (fizyczne gniazda byłyby już na miejscu), strumieniowanie, a nawet zwiększy moc wyjściową; to przecież dla modułów w klasie D żaden problem.

Procesory sterujące w nowoczesnych wzmacniaczach są na tyle zaawansowane, że z takimi zadaniami swobodnie by sobie poradziły. Pierwszą zapowiedzią takiej metody jest korekcja akustyki Dirac Live – za wariant pełnopasmowy (co jest tylko kwestią oprogramowania) trzeba dopłacić.

Taka unifikacja przyniosłaby wymierne oszczędności na etapie projektowania, montażu, logistyki, nawet marketingu. Odpowiednią konfiguracją sekcji cyfrowej można by też poprawiać (czyli pogarszać w wersji podstawowej) brzmienie…

Specyfikacja techniczna

NAD C 379
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 8 Ω, 2x 128
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 4 Ω, 2x 149
Czułość (dla maksymalnej mocy) [V] 1x 0,42
Stosunek sygnał / szum (filtr A-ważony, w odniesieniu do 1W) [dB] 72
Dynamika [dB] 93
Współczynnik tłumienia (w odniesieniu do 4 Ω) 61
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Laboratorium NAD C379

Mimo że to wzmacniacz w klasie D, NAD nie obiecuje popisów mocy wyjściowej, tylko 80 W na kanał, dla obydwu (4- i 8-omowych) obciążeń.

Za wcześnie, aby się zniechęcać, proszę popatrzeć na wyniki naszych pomiarów. Zaczniemy z grubej rury – osiągi przy jednym kanale wysterowanym; to 135 W przy 8 Ω oraz 229 W przy 4 Ω. W trybie dwukanałowym mamy odpowiednio 2 x 128 W i 2 x 149 W, tutaj zasilacz już wyraźnie nie dorównał potencjałowi dwóch końcówek, ale to wciąż prawie dwa razy tyle, ile w fi rmowej specyfi kacji!

Czułość ustalono na rozsądnym poziomie 0,42 V, chociaż to wartość dwa razy niższa od standardu, zupełnie wystarczy do wysterowania współczesnych źródeł dźwięku. Poza tym dotyczy oczywiście tylko źródeł analogowych. Skromny odstęp od szumu (72 dB) wynika z techniki impulsowej i szumu wysokoczęstotliwościowego (ponadakustycznego), który nie będzie dokuczał.

Na rys. 1. widać bezpiecznie szerokie charakterystyki częstotliwościowe dla obydwu obciążeń. Dzięki trybowi analogowemu (który został użyty we wszystkich pomiarach) spadek -3 dB pojawia się przy 72 kHz, co jak na układ impulsowy jest wynikiem bardzo dobrym. Harmoniczne (rys. 2) są dobrze widoczne, ale wszystkie trzymają się poniżej -85 dB.

Charakterystyka THD+N (rys. 3) wygląda typowo. Współczynnik tłumienia ma wartość umiarkowaną (61), ale wystarczającą, aby nie martwić się o ”popsucie” odpowiedzi impulsowej.

NAD testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio marzec 2025

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu