JBL Synchros S500

JBL
Synchros S500

Słuchawki

Synchros S500 nie są najtańszymi ani najdroższymi słuchawkami JBL-a, który ostatnio bardzo mocno rozszerzył swoją ofertę. Mają one jednak bardzo oryginalny - w skali całego słuchawkowego rynku - aktywny układ LiveStage. Początkowo zakładałem, że chodzi o jakiś rodzaj redukcji szumów NC lub towarzyszącą mu zazwyczaj bezprzewodową transmisję Bluetooth. Po co bowiem zasilać słuchawki ogniwami bateryjnymi?

Baterie (małe paluszki) umieszczamy w komorze za jednym z przetworników i nie służą one wcale do zasilania żadnego z powyższych układów. JBL opracował własny system o nazwie LiveStage DSP, zadaniem którego jest modyfi kacja sygnału (jak przekonuje producent, wszystko odbywa się w domenie cyfrowej), aby zniwelować problem sztucznej, upchniętej i ściśniętej wewnątrz głowy sceny dźwiękowej, na co "cierpi" absolutna większość słuchawek.

JBL stara się tak ukształtować sygnał, aby uzyskać przestrzeń o charakterze zbliżonym do tego, co słyszymy z klasycznej pary kolumn głośnikowych. Układ jest jednak nieobowiązkowy i to od nas zależy, kiedy go włączamy i wyłączamy. A słuchawki potrafią pracować (już w trybie pasywnym) również wtedy, gdy energia w ogniwach ulegnie wyczerpaniu. Jak przekonuje producent, stanie się to po ok. 20 godzinach nieprzerwanej pracy.

JBL Synchros S500 kontynuują wzorniczy styl innych modeli z serii Synchros, wyglądają bardzo potężnie, dzięki szerokiemu pałąkowi i dość dużym muszlom. W ich zewnętrznych obudowach wykonano kilka wąskich wycięć, które mogłyby wskazywać na konstrukcję otwartą lub chociaż jakiś typ otworów stratnych. Jednak "500-tki" są klasycznym układem zamkniętym, a wycięcia pełnią tylko ozdobną funkcję. JBL zastosował duże, 50-mm przetworniki.

Poduszki są okrągłe i wykończone skórą, swoim wyglądem nawiązują do profesjonalnego stylu, mają też trochę futurystyczny charakter, do tego są wykonane bardzo solidnie, więc mogą sobie zaskarbić sympatię zarówno młodszych, jak i starszych użytkowników. Słuchawki łatwo się składają, można je ze sobą wszędzie zabrać, o co JBL zatroszczył się nie tylko projektując łamane przeguby, ale również dodając do kompletu sztywne etui.

Odsłuch

Pomysł na aktywny "dopalacz" sygnału wydaje się co najmniej interesujący, ale aby poznać charakter słuchawek, rozpocząłem od trybu pasywnego. JBL Synchros S500 brzmią potężnie, poważnie, muskularnie. Równowaga jest przesunięta w stronę niższych rejestrów, przez co nie drażnią piskliwością, a dźwięk jest dostatecznie swobodny i otwarty. Chropowate czy rozjaśnione nagrania takimi pozostaną, lecz nie spowodują katastrofy.

Słuchawki tonują, uspokajają nadmierne emocje w zakresie wysokotonowym, nie tracąc przy tym dobrej rozdzielczości, ale brzmią raczej ciepło i przyjaźnie, niż analitycznie, mimo że pozorne źródła dźwięku są w typowy dla słuchawek sposób rozplanowane na linii uszu i chętnie "plądrują" wnętrze głowy.

Pierwsza uwaga związana z systemem LiveStage jest taka, że układ… działa, a jego efekty słychać bardzo wyraźnie. Przede wszystkim linia dźwięku podnosi się, przesuwa tuż nad głowę (lub w okolice jej czubka). Nie jest to jeszcze idealna imitacja źródeł ustawionych przed słuchaczem, ale to, co słyszymy, wydaje się być luźniej związane ze sztuczną panoramą lewo-prawo. Dźwięki są też mniej wyalienowane, brzmią w większej symbiozie.

System LiveStage nie ogranicza się tylko i wyłącznie do przemeblowania informacji przestrzennej. Wpływa również na poprawę liniowości, przesuwa środek ciężkości w górę pasma, chociaż wciąż nie burzy spokoju i nie wprowadza ostrości.

Radosław Łabanowski

Parametry

JBL Synchros S500

  • Produkowany Tak
  • Typ Otwarte
  • Poduszka Wokółuszne
  • Masa 306,1
  • Impedancja (Ω)* 32
  • Pasmo przenoszenia (Hz) 10-22 000
  • Ergonomia Potężne poduszki okazują się przyjazne i wygodne, nie męczą nawet w długich sesjach.
  • * W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona

Podstawowe dane

  • 900 zł

Nasza ocena

  • Wykonanie: Styl techniczno-futurystyczny, solidne wykonanie, oryginalny aktywny system LiveStage poprawiający scenę dźwiękową.
  • Brzmienie: W trybie pasywnym z nisko ustawionym balansem tonalnym, w aktywnym równiejsze, ale przede wszystkim wyjmują dźwięk ze środka głowy.

Artukuł pochodzi z

MASTER & DYNAMIC MW50

MASTER & DYNAMIC
MW50

Cena: 2 100 zł

B&O PLAY Beoplay H9i

B&O PLAY
Beoplay H9i

Cena: 2 200 zł

AUDIO-TECHNICA ATH-DSR9BT

AUDIO-TECHNICA
ATH-DSR9BT

Cena: 2 333 zł

ULTRASONE Signature XDP

ULTRASONE
Signature XDP

Cena: 2 000 zł

Zobacz także
Audio - listopad 2018

Czytaj bieżący numer na swoim tablecie za darmo!

W tym numerze zajmujemy się sprzętem tak popularnym, jak słuchawki bezprzewodowe za kilkaset złotych (pięć modeli) i gramofony za tysiąc kilkaset (również piątka), ale na drugiej szali kładziemy test jubileuszowego, hi-endowego zestawu Marantza KI-Ruby, i parę ...

Kup ten numer Zaprenumeruj Przejrzyj

SENNHEISER
HD4.50BTNC

SENNHEISER HD4.50BTNC

HD4.50BTNC to jeden z najnowszych produktów Sennheisera i najlepszy model serii HD4, w której znajdują się dwie konstruk...