AUDEZE
MM-500

MM-500 to typowe dla Audeze słuchawki planarne. Już ich opakowanie wygląda profesjonalnie, bo stanowi je spory kuferek z wygodną rączką. Pracują w nich przetworniki będące rasowymi planarnymi jednostkami o średnicy 90 mm. Imponują rasową szczegółowością. Za kompleksową analizę słuchawek i ich obiektywną ocenę odpowiada Radek Łabanowski, ekspert z wieloletnim doświadczeniem na rynku audio.

Nasza ocena

Wykonanie
Typowe dla Audeze słuchawki planarne. Specyficzny, techniczny styl, sprawiają wrażenie solidnych i trwałych.
Funkcjonalność
Wystarczający zakres regulacji, dość mocny boczny nacisk pałąka (dzięki czemu pewnie trzymają się na głowie). Niska impedancja (18 Ω) pozwala podłączać je do urządzeń przenośnych. Możliwe połączenie zbalansowane. W zestawie mocny kuferek.
Brzmienie
Profesjonalna neutralność, liniowość i precyzja. Powściągliwe na basie, wyżej przejrzyste i szczegółowe. Szybkie i nieomylne.
Artykuł pochodzi z Audio

Test ma jasno określony temat: słuchawki domowe, z kablem, w cenie 8500 – 10 000 zł. Tym samym są to słuchawki nauszne i, co więcej, wszystkie okazują się duże, dość ciężkie, ale jest to w pełni usprawiedliwione tym, że zastosowano w nich zaawansowane konstrukcje, przetworniki planarne albo jeszcze bardziej niezwykłe, rozbudowane systemy akustyczne. Chociaż masowy rynek należy do słuchawek bezprzewodowych, to wysokiej klasy słuchawki mają prawo, a nawet obowiązek wisieć na kablu. Bo co wisi, nie utonie.

Popularność słuchawek dotyczy wszelkich gatunków – mobilnych i domowych, dousznych i nausznych, przewodowych i bezprzewodowych. Tanich, drogich i jeszcze droższych. Rynek jest tak chłonny, że kilku wybitnych słuchawkowych specjalistów, jacy dawniej go obsługiwali, już nie wystarczy. Nie chodzi o skalę produkcji, ale o różnorodność.

Audiofile, Kowalscy, melomani, konsumenci wszelkich proweniencji potrzebują setek odmian i opcji. To szansa dla firm nowych, dużych i małych. Powstają na całym świecie, w dalekowschodnich fabrykach albo w lokalnych manufakturach. W tym teście są firmy europejskie, amerykańskie i azjatyckie, ale co znamienne (a może tylko przypadkowe…), nie ma renomowanych marek, które niemal niepodzielnie rządziły 20 lat temu, nie ma też znanych firm głośnikowych, które zajęły się słuchawkami w ciągu ostatnich dwóch dekad.

Są za to firmy "butikowe", które urozmaicają wybór często o niezwykłe rozwiązania i ekscentryczne wykonanie – często luksusowe, czasami szokujące, rzadko zwyczajne. Słuchawki domowe pozwalają "poszaleć", nie muszą być poręczne, nie muszą też iść na kompromisy w jakości dźwięku, wciąż związane z transmisją bezprzewodową.

Zresztą wielu zainteresowanych słuchawkami nie staje przed trudnym wyborem posiadania tylko jednej jedynej pary, jak to zwykle bywa przy zakupie kolumn głośnikowych.

Doskonałe, duże, przewodowe słuchawki do domu, a niezależnie od nich – mniejsze, bezprzewodowe na spacer i podróż… Dobre słuchawki nie są tanie, ale gdzie im tam do high-endowych kolumn głośnikowych.

 Kable podłączamy niezależnie do każdej muszli wtykami mini-XLR.
 Kable podłączamy niezależnie do każdej muszli wtykami mini-XLR.

Audeze jest jednym z kilku producentów, którzy promują planarną technikę słuchawkową. Takie konstrukcje stanowią absolutną większość w ofercie amerykańskiej firmy. Obok słynnej serii LCD znajdziemy w niej dwa modele MM – MM-100 oraz MM-500.

Słuchawki Audeze dzielą się też (zgodnie z firmową klasyfikacją) na profesjonalne i audiofilskie. Oczywiście granica między tymi kategoriami jest dość umowna; Modele MM są teoretycznie "profesjonalne", a mimo to (i słusznie) są obiektem zainteresowania również audiofilów.

MM czerpią z tradycji i rozwiązań LCD. Ponadto Audeze podkreśla znaczenie współpracy z amerykańskim producentem i inżynierem dźwięku, Mannym Marroquinem. Jaką konkretnie pełnił rolę, pozostaje jednak niewyjaśnione. Audeze MM-500 mają się doskonale sprawdzać w pracy nad miksami muzyki.

Zadbano też o aspekty użytkowe, praktyczne, związane z zastosowaniem profesjonalnym. MM-500 są więc wytrzymałe, a jednocześnie lekkie oraz wygodne, a do tego dobrze współpracują z każdą konsoletą lub interfejsem audio, ale studyjna elektronika nie jest w tym zakresie zasadniczo różna od domowej.

  Na?ozdobnym pasku naniesiono nazwisko producenta i inżyniera dźwięku, Manny Marroquina, "certyfikującego" ten model słuchawek.
  Na?ozdobnym pasku naniesiono nazwisko producenta i inżyniera dźwięku, Manny Marroquina, "certyfikującego" ten model słuchawek.

Audeze MM-500 - wykonanie

Samo opakowanie Audeze MM-500 wygląda profesjonalnie – to spory kuferek z wygodną rączką, a bezpieczeństwo w transporcie zapewnia też solidna wyściółka.

Muszle są okrągłe i pękate, wykonano je z aluminium, podobnie jak wiele innych elementów. Tylne dyfuzory mają wycięcia układające się w firmowe logo; pod nimi kryją się jeszcze siateczki zabezpieczające (tylną stronę przetworników). 

MM-500, tak jak większość planarów, to konstrukcja otwarta. Muszle są zawieszone na półokrągłych widelcach mechanizmem regulującym (skokowo) położenie pałąka.

Górna część pałąka została uformowana z wygiętej blachy. Wygląda to dość surowo, ale porządnie. Podwieszono pod nią pasek z grubej skóry, opierający się bezpośrednio na głowie. Obszyte skórą pady są dość grube, elastyczne, z zewnątrz okrągłe, wewnątrz mają jednak owalne wycięcia, są też grubsze z tyłu głowy. 


Pady są bardzo grube, ergonomicznie asymetryczne.

Pady są bardzo grube, ergonomicznie asymetryczne.
Pałąk składa się z górnej, metalowej szyny oraz podwieszonego pod nią skórzanego paska.
Pałąk składa się z górnej, metalowej szyny oraz podwieszonego pod nią skórzanego paska.

Audeze MM-500 - przetworniki

Przetworniki to rasowe jednostki planarne, o średnicy 90 mm. Audeze stosuje własne nazwy poszczególnych elementów: membrana to Ultra-Thin Uniforce, a układ magnetyczny – Fluxor.

Tradycyjnym problemem przetworników planarnych jest niska sprawność. Jego przezwyciężaniu służy duża powierzchnia membrany (ale duże przetworniki wymagają dużych, a więc i ciężkich muszli) i mocne układy magnetyczne (w MM-500 to elementy neodymowe, znajdują się po obydwu stronach membrany).

Audeze MM-500 - regulacja

Audeze MM-500 są lżejsze od wielu modeli z gamy LCD, ale ważą wciąż niemało, bo 495 g. W tej sytuacji konieczny jest znaczny nacisk (boczny) pałąka, aby ustabilizować słuchawki na głowie. Regulacja działa bez zarzutu i jest wystarczająca; na mojej niemałej głowie trzeba było ustawić jeden "ząbek" poniżej położenia maksymalnego.

Audeze MM-500 - impedancja

Impedancja MM-500 wynosi 18 Ω, co jest wartością niską i nowoczesną. Licząc na liniowy przebieg impedancji, dość typowy dla przetworników planarnych, możemy podłączać MM-500 do różnych źródeł, bez obawy o kaprysy z charakterystyką przetwarzania, jednak źródła mobilne (np. telefony) o niskiej mocy mogą nie poradzić sobie z uzyskaniem satysfakcjonującej głośności.

Audeze MM-500 - połączenia

Przewody sygnałowe podłączamy do gniazdek mini-XLR w każdej muszli. Pozwala to na połączenie zbalansowane, jednak w tym celu konieczne będzie dokupienie odpowiedniego kabla, bowiem w zestawie jest tylko kabel niezbalansowany (z 6,3-mm wtykiem i przejściówką na 3,5 mm).

Audeze MM-500 - odsłuch

Profesjonalne, studyjne koneksje MM-500 znajdują potwierdzenie w brzmieniu, co wcale nie musi zniechęcać audiofilów i wszelkich użytkowników, którzy ze słuchawek czerpią przyjemność w domowych pieleszach (ewentualnie w podróży, jeżeli ktoś ma takie potrzeby i taką fantazję).

Podobnie jest z kolumnami głośnikowymi o neutralnej, liniowej charakterystyce – z całkiem zrozumiałych powodów ceni to wielu melomanów rezygnujących z "czarowania", a nawet "muzykalności" prowadzonej przez efekty dla słuchu przyjemne, ale niekoniecznie służące wiernemu przetwarzaniu. 

Audeze MM-500 są wybitnie prawdziwe, rzetelne, rozdzielcze. Oprócz szlachetnego zrównoważenia, imponują rasową szczegółowością; precyzja jest głęboka, a nie symulowana wyeksponowaniem wysokich tonów.

Średnica też jest wyrazista i wcale nie natarczywa. Pozwalają wygodnie – z pozycji obserwatora, a nie atakowanego – śledzić zakamarki nagrań, wyławiając muzyczne i techniczne detale. Brzmienie jest trochę sterylne i chłodne, przez to świetnie różnicujące i przejrzyste.



Solidny kuferek na niebezpieczne czasy…
W komplecie znajdują się kabel, przejściówka i tekstylny woreczek.
W komplecie znajdują się kabel, przejściówka i tekstylny woreczek.

Góra pasma pięknie prowadzi wybrzmienia długie, zwiewne, bez nerwowości. Wokale, dęte i gitary są bliskie, jednoznaczne, i mimo pewnej dawki metaliczności nie męczą dzwonieniem.

Bas był równy, konkretny i rytmiczny, nigdy przesadny i tłusty. Nie mam pewności, czy egzemplarz, który testowałem, był fabrycznie nowy (lub prawie nowy), a więc "niewygrzany", ale wskazywałaby na to dość delikatna, papierowa metka wokół mechanizmu regulacyjnego, która była w idealnej kondycji.

Nie miałem dość czasu, aby je definitywnie wygrzać, kilka godzin mogło na to nie wystarczyć. Bardzo prawdopodobne, że ich brzmienie nabiera więcej ciepła, plastyczności i basowej soczystości, ale nawet bez tego, gdy ich słuchałem, było co najmniej dobrze.

Audeze MM-500 należy też pochwalić za "wyjętą" ze środka głowy, swobodną, komfortową, niesłuchawkową przestrzeń – taką, jakiej oczekujemy od konstrukcji otwartej, ale jaką nieczęsto zdarza się doświadczyć.

Autor: Radek Łabanowski

Specyfikacja techniczna

AUDEZE MM-500
Typ Otwarte
Poduszka Wokółuszne
Masa 495
Impedancja (Ω) 18
Czułość 100
Długość przewodu 300
Wtyk [mm] 6,3 (plus przejściówka 3,5)
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio listopad 2025

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu