REGA
Bias 2

Podobnie jak Audio-Technika, Rega jest producentem gramofonów. Co więcej, mimo że w ofercie ma także inne typy urządzeń Hi-Fi, to jednak analog jest główną specjalnością firmy. Proponując gramofon z "własną” wkładką, Rega ma psychologiczną przewagę nad konkurentami, nawet tymi większymi, którzy jednak wkładek nie potrafią sami przygotować.

Nasza ocena
Wykonanie
Chudziak z zaawansowaną, eliptyczną igłą. Ręcznie wykonywana w Wielkiej Brytanii.
Funkcjonalność
Wyjątkowo wysoki poziom napięcia wyjściowego (7 mV), niska obudowa może wymagać skorygowania VTA (lub użycia grubszej maty). Bez możliwości wymiany igły.
Brzmienie
Dynamiczne, soczyste, barwne. Mocny, pulsujący bas, czysty środek, wyraźna góra. Stabilnie ustawiona scena.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

W katalogu Regi znajdziemy osiem wkładek; zarówno MM, jak i MC. Gwiazdą jest najtańszy Carbon, który producent montuje w dwóch swoich najpopularniejszych gramofonach: Planar 1 oraz Planar 2.

W Planarze 3 mamy już wkładkę Elys 2, a my zajmujemy się ulokowanym pomiędzy nimi modelem Rega Bias 2, w który nie jest wyposażony żaden z Planarów. Producent oferuje więc "czerwoną" posiadaczom gramofonów innych firm lub jako opcję na poprawę brzmienia tańszych Planarów (zwłaszcza gdy wymieniamy zużyty Carbon).

Przy tej okazji poruszmy temat "rewitalizacji” wkładek. Wielu producentów stara się tak konstruować (zwłaszcza tańsze) modele MM, aby możliwa była wymiana samej igły. Tak też jest w przypadku najtańszego w ofercie Regi modelu Carbon, ale wkładka Rega Bias 2 to monolit. Gdy przyjdzie czas, trzeba go wymieniać w całości. Wiąże się to jednak z uzasadnionym przekonaniem, że taka konstrukcja jest brzmieniowo lepsza, bowiem w optymalny sposób przekazuje najdrobniejsze nawet modulacje z igły do układu generatora.

Producent zwraca uwagę na dwie kwestie. Pierwsza - to zaawansowany, eliptyczny szlif igły. Druga dotyczy specjalnej konstrukcji cewek, a konkretnie: wykonywanych bardzo precyzyjnie równoległych (tzw. parallel wound) uzwojeń. My dorzucamy jeszcze trzecią - Bias 2 wyróżnia się jednym z najwyższych (wśród wkładek hi-fi w ogóle) poziomów napięcia wyjściowego, sięgającym aż 7 mV.

Rega przyzwyczaiła nas do własnego systemu montażu wkładek z dodatkowym, trzecim punktem podparcia, jednak w Bias 2 mamy klasyczny system: mocowanie dwoma śrubami w standardowym rozstawie 1/2". Osłonka igły jest również typowa (niezespolona z obudową), więc wymaga odrobiny czujności, schodzi w których wartość ta jest jeszcze wyższa), a już pod żadnym pozorem nie zmniejszać poniżej dopuszczalnego przez producenta zakresu.

Czytaj również:

Jakie urządzenia są potrzebne do kalibracji gramofonu?

Jakiego typu wkładki są lepsze - MM czy MC?

Jaka jest żywotność wkładek gramofonowych?

Jaki jest optymalny nacisk igły na płytę?

Wkładka gramofonowa Rega Bias 2

Podpis

Igła nie będzie wtedy stabilnie poruszała się w rowku, co może doprowadzić do znacznie szybszego jej zużycia, a także uszkodzenia płyty. Zbyt niska wartość siły nacisku jest pod tym względem nawet groźniejsza niż zbyt wysoka (oczywiście o podobnych bezwzględnych wartościach błędu).

Ze względu na popularność (i długowieczność) Oystera rozwinął się rynek akcesoriów oferowanych przez firmy trzecie; jeśli ktoś będzie miał ochotę na upgrade, może rozejrzeć się za igłą o bardziej zaawansowanym szlifie eliptycznym. z korpusu bardzo lekko, sprawia wrażenie, że trzyma się na słowo honoru, ale samoistnie nie spadnie.

Wkładka Rega Bias 2 jest ręcznie wykonywana w Wielkiej Brytanii.

Jeszcze zanim przystąpiłem do odsłuchów, to na etapie kalibracji zauważyłem, że Bias 2 ma nieco niższą obudowę od popularnych modeli MM (i innych wkładek w tym teście). Za każdym razem warto sprawdzić i ewentualnie skorygować parametr VTA. Jeśli ramię nie daje takiej możliwości, możemy posłużyć się grubszą matą.

Odsłuch

Rega ma swój firmowy dźwięk, który słychać w Planarach, ale także we wkładce Bias 2. Ta niepozorna, lekka, a przede wszystkim bardzo szczupła konstrukcja gra jakby na przekór swojej marnej fizjonomii - mocno i dynamicznie. Do pewnego stopnia podobnie jak Audio-Technica VM510CB, ale z głębszym basem i "poważniejszą” soczystością, a mniejszą ekspresją średnich tonów.

Wkładka Rega Bias 2 wydaje się mieć charakterystykę trochę "wykonturowaną", wysokie tony są wyraźniejsze w porównaniu do subtelności wymuskanych przez Goldringa i Grado, a przy tym gładkie, bez problemów z wyostrzaniem sybilantów. Średnica jest neutralna i czysta, oszczędza nam zarówno twardości, jak i wysokich temperatur, ewentualna przewaga niższego podzakresu nie objawia sie pogrubianiem wokali.

Scena jest skoncentrowana, "zebrana", ze stabilnymi pozycjami w centrum. Wkładka Rega Bias 2 nie ma przestrzennego rozmachu, lecz skupienie jeszcze lepiej służy naturalności, a w wielu nagraniach - również witalności. Bias 2 to analog w firmowej, znakomitej formie.

REGA testy
Oyster
SUMIKO
Oyster
Wkładki gramofonowe

Firma Sumiko jest częścią Fine Sounds Group, która szanując autonomię poszczególnych marek, koordynuje ich działania. To, że Sumiko jest obecnie producentem zarówno wkładek (od bardzo dawna), jak i subwooferów (od kilku lat) jest dość oryginalne. W dzisiejszych czasach z pomocą kooperantów można stać się producentem dowolnego sprzętu audio niemal z dnia na dzień. Co innego jednak osiągnąć renomę, której w zakresie wkładek nie można Sumiko odmówić.

Prestige Blue 2
GRADO
Prestige Blue 2
Wkładki gramofonowe

Dotychczas firma Grado występowała w naszych testach jako specjalista od słuchawek, ale Amerykanie mają również sporą ofertę wkładek gramofonowych. Testowana Blue 2 należy do serii najniższej, chociaż noszącej dumną nazwę Prestige. Jej historia jest nie tylko ciekawa, co nawet zdumiewająca.

E3
GOLDRING
E3
Wkładki gramofonowe

Dla odrobinę już wtajemniczonych marka Goldring oznacza głównie wkładki Elektra (skądinąd bardzo dobre), jednak od lata ubiegłego roku katalog otwierają trzy modele niskobudżetowej serii E, wśród których E3 jest najbardziej zaawansowany.

Live Sound & Installation październik 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta październik 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista październik 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio październik 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu