REGA
Bias 2

Podobnie jak Audio-Technika, Rega jest producentem gramofonów. Co więcej, mimo że w ofercie ma także inne typy urządzeń Hi-Fi, to jednak analog jest główną specjalnością firmy. Proponując gramofon z "własną” wkładką, Rega ma psychologiczną przewagę nad konkurentami, nawet tymi większymi, którzy jednak wkładek nie potrafią sami przygotować.

Nasza ocena

Wykonanie
Chudziak z zaawansowaną, eliptyczną igłą. Ręcznie wykonywana w Wielkiej Brytanii.
Funkcjonalność
Wyjątkowo wysoki poziom napięcia wyjściowego (7 mV), niska obudowa może wymagać skorygowania VTA (lub użycia grubszej maty). Bez możliwości wymiany igły.
Brzmienie
Dynamiczne, soczyste, barwne. Mocny, pulsujący bas, czysty środek, wyraźna góra. Stabilnie ustawiona scena.
Artykuł pochodzi z Audio

W katalogu Regi znajdziemy osiem wkładek; zarówno MM, jak i MC. Gwiazdą jest najtańszy Carbon, który producent montuje w dwóch swoich najpopularniejszych gramofonach: Planar 1 oraz Planar 2.

W Planarze 3 mamy już wkładkę Elys 2, a my zajmujemy się ulokowanym pomiędzy nimi modelem Rega Bias 2, w który nie jest wyposażony żaden z Planarów.

Producent oferuje więc "czerwoną" posiadaczom gramofonów innych firm lub jako opcję na poprawę brzmienia tańszych Planarów (zwłaszcza gdy wymieniamy zużyty Carbon).

Przy tej okazji poruszmy temat "rewitalizacji" wkładek. Wielu producentów stara się tak konstruować (zwłaszcza tańsze) modele MM, aby możliwa była wymiana samej igły. Tak też jest w przypadku najtańszego w ofercie Regi modelu Carbon, ale wkładka Rega Bias 2 to monolit.

Gdy przyjdzie czas, trzeba go wymieniać w całości. Wiąże się to jednak z uzasadnionym przekonaniem, że taka konstrukcja jest brzmieniowo lepsza, bowiem w optymalny sposób przekazuje najdrobniejsze nawet modulacje z igły do układu generatora.

Rega Bias 2 - igła

Producent zwraca uwagę na dwie kwestie. Pierwsza - to zaawansowany, eliptyczny szlif igły. Druga dotyczy specjalnej konstrukcji cewek, a konkretnie: wykonywanych bardzo precyzyjnie równoległych (tzw. parallel wound) uzwojeń.

My dorzucamy jeszcze trzecią - Rega Bias 2 wyróżnia się jednym z najwyższych (wśród wkładek hi-fi w ogóle) poziomów napięcia wyjściowego, sięgającym aż 7 mV.

Rega przyzwyczaiła nas do własnego systemu montażu wkładek z dodatkowym, trzecim punktem podparcia, jednak we wkładce Rega Bias 2 mamy klasyczny system: mocowanie dwoma śrubami w standardowym rozstawie 1/2".

Osłonka igły jest również typowa (niezespolona z obudową), więc wymaga odrobiny czujności, schodzi w których wartość ta jest jeszcze wyższa), a już pod żadnym pozorem nie zmniejszać poniżej dopuszczalnego przez producenta zakresu.

Czytaj również testy gramofonów Rega

 

Przeźroczysta osłonka igły jest mocowana na wcisk, trzyma się korpusu bardzo delikatnie

Przeźroczysta osłonka igły jest mocowana na wcisk, trzyma się korpusu bardzo delikatnie.

Igła nie będzie wtedy stabilnie poruszała się w rowku, co może doprowadzić do znacznie szybszego jej zużycia, a także uszkodzenia płyty. Zbyt niska wartość siły nacisku jest pod tym względem nawet groźniejsza niż zbyt wysoka (oczywiście o podobnych bezwzględnych wartościach błędu).

Ze względu na popularność (i długowieczność) Oystera rozwinął się rynek akcesoriów oferowanych przez firmy trzecie; jeśli ktoś będzie miał ochotę na upgrade, może rozejrzeć się za igłą o bardziej zaawansowanym szlifie eliptycznym. z korpusu bardzo lekko, sprawia wrażenie, że trzyma się na słowo honoru, ale samoistnie nie spadnie.

Jeszcze zanim przystąpiłem do odsłuchów, to na etapie kalibracji zauważyłem, że Bias 2 ma nieco niższą obudowę od popularnych modeli MM (i innych wkładek w tym teście). Za każdym razem warto sprawdzić i ewentualnie skorygować parametr VTA. Jeśli ramię nie daje takiej możliwości, możemy posłużyć się grubszą matą.

Wkładka Rega Bias 2 jest ręcznie wykonywana w Wielkiej Brytanii.

Odsłuch

Rega ma swój firmowy dźwięk, który słychać w Planarach, ale także we wkładce Bias 2. Ta niepozorna, lekka, a przede wszystkim bardzo szczupła konstrukcja gra jakby na przekór swojej marnej fizjonomii - mocno i dynamicznie. Do pewnego stopnia podobnie jak Audio-Technica VM510CB, ale z głębszym basem i "poważniejszą" soczystością, a mniejszą ekspresją średnich tonów.

Wkładka Rega Bias 2 wydaje się mieć charakterystykę trochę "wykonturowaną", wysokie tony są wyraźniejsze w porównaniu do subtelności wymuskanych przez Goldringa i Grado, a przy tym gładkie, bez problemów z wyostrzaniem sybilantów.

Średnica jest neutralna i czysta, oszczędza nam zarówno twardości, jak i wysokich temperatur, ewentualna przewaga niższego podzakresu nie objawia sie pogrubianiem wokali.

Scena jest skoncentrowana, "zebrana", ze stabilnymi pozycjami w centrum. Wkładka Rega Bias 2 nie ma przestrzennego rozmachu, lecz skupienie jeszcze lepiej służy naturalności, a w wielu nagraniach - również witalności. Bias 2 to analog w firmowej, znakomitej formie.

Czytaj również:

Jakie urządzenia są potrzebne do kalibracji gramofonu?
Jakiego typu wkładki są lepsze - MM czy MC?
Jaka jest żywotność wkładek gramofonowych?
Jaki jest optymalny nacisk igły na płytę?

Krótki film dokumentalny z okazji 50. urodzin firmy Rega

REGA testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta marzec 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio marzec 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu