Monitor Audio Silver Rx

03 sierpnia 2009 Sprzęt
Oferta Monitor Audio powiększa się o nową serię Silver Rx. Tymczasem jest ona przedstawiana jako uzupełniająca, zajmująca pozycję między doskonale już znanymi i nadal pozostającymi w sprzedaży seriami Silver i Gold.

Oferta Monitor Audio powiększa się o nową serię Silver Rx. Tymczasem jest ona przedstawiana jako uzupełniająca, zajmująca pozycję między doskonale już znanymi i nadal pozostającymi w sprzedaży seriami Silver i Gold, jednak wydaje się, że w niedalekiej perspektywie po prostu zastąpi serię Silver. Skądinąd serię znakomitą, testowaną przez nas na przykładach podstawkowych RS1 i wolnostojących RS6 - w swoich klasach cenowych trudnych do pobicia.

Dopiero zagrożenie ze strony nowej serii Monitor Audio Silver Rx wydaje się tak poważne, że dalsza kariera "zwykłych" sreberek może stać pod znakiem zapytania. Oto bowiem niewątpliwie nowocześniejsze, zarówno pod względem technicznym jak i wzorniczym, konstrukcje serii Rx są tylko nieznacznie droższe. Membrany głośników, wykonane w szeroko stosowanej, firmowej technologii C-CAM (aluminiowo- magnezowo-ceramiczne), teraz występują w zaawansowanej wersji RST - dostępnej wcześniej dopiero w droższej serii Gold; można to poznać po wyglądzie ich powierzchni, która nie jest gładka, ale "powgniatana" szeregiem drobnych wklęśnięć; dzięki takiemu zabiegowi można uzyskać wyższą sztywność przy umiarkowanej masie.

Nowością, której nie ma nawet w serii Gold, jest sposób mocowania głośników - nie są one przykręcane do przedniej ścianki, ale do tylnej, za pomocą sztywnych prętów połączonych z tylnymi płytami układów magnetycznych. Dzięki temu zmniejszona zostaje transmisja wibracji między głośnikami a ścianką frontową, a dodatkowo uległy poprawie walory estetyczne - na froncie nie widać żadnych śrub czy wkrętów.

Kolumny Monitor Audio od dawno słyną z doskonałej jakości wykonania, szczególnie samych obudów – z wyjątkiem najtańszej serii Bronze oklejanej naturalnym fornirem i lakierowanej ze starannością spotykaną w znacznie droższych produktach. Tradycja ta kultywowana jest w nowej serii Monitor Audio Silver Rx, co wyraża się też w szerokim wyborze wersji kolorystycznych: orzech, palisander, naturalny dąb, dąb lakierowany na czarno, czarny lakier fortepianowy i biały lakier fortepianowy.

Coś się jednak we wzornictwie zmieniło, i to na jeszcze lepsze - nowe Rx-y wyglądają subtelniej, poza lakierem na obudowie błyszczą się tylko membrany głośników niskośredniotonowych. Pozłacaną kopułkę wysokotonową zasłonięto siateczką, obręcze koszy głośników są czarne i dyskretne, podobnie jak wyloty otworów bas-refleks. Maskownice trzymane są przez magnesy, które ukryto pod powierzchnią forniru. Efektownie i jednocześnie bardzo funkcjonalnie prezentują się cokoły modeli wolnostojących, z regulowanymi i szeroko rozstawionymi kolcami. Monitor Audio nie straciło swojego uroku, kolumny nadal wyglądają bardzo atrakcyjnie i charakterystycznie, a większa powściągliwość w "dekoracjach" czyni je tym bardziej eleganckimi.

monitor_audio_silver_rx_2_min_01

Skład serii zmienił się - zamiast trzech modeli wolnostojących i jednego podstawkowego, mamy dwa wolnostojące i dwa podstawkowe. Mniejszy z nich, oznaczony Rx1, wielkością przypomina RS1 - wyposażony w 18-cm głośnik nisko-średniotonowy (uwaga - producent w swoich danych posługuje się średnicą membrany i głośniki o koszu 18-cm przedstawia jako 15-cm) jest typowym monitorem średniego kalibru (dystrybutor pisze o nim "malutki", ale to chyba przesada…). Faktycznie większy - bo bardzo duży w kategorii podstawkowców - jest Rx2 (który nie miał swojego poprzednika w serii RS), wyposażony w głośnik o średnicy ponad 20-cm. Użycie takiego przetwornika ma miejsce tylko w tej konstrukcji, gdyż w przypadku modeli wolnostojących wraca się do stosowania "osiemnastek".

Rx6 to klasyczny układ dwuipółdrożny w konfiguracji znanej już z RS6 - głośnik nisko-średniotonowy, o konstrukcji nieco innej niż znajdujący się poniżej niskotonowy (ten drugi nie ma korektora fazy), pracuje w mniejszej objętości z otworem bas-refleks na tylnej ściance, niskotonowy jest "wentylowany" do przodu. Kolumna Rx8 to konstrukcja trójdrożna, w której osiemnastka z korektorem fazy pracuje już tylko w zakresie średniotonowym, a basem zajmują się dwie kolejne.

Są też głośniki specjalizowane do pracy w systemach kina domowego - centralny Rx-Centre z dwoma 18-cm nisko-średniotonowymi w obudowie zamkniętej i "surroundowy" Rx-FX przedstawiany przez producenta jako zdolny do pracy w trybie dipola lub biopola; Nie zabrakło też subwoofera RxW12, który prezentuje się imponująco - z głośnikiem 30-cm, wzmacniaczem 500 W i panelem regulacyjnym na górnej ściance. Największy model serii - Rx8 - przyjechał już do testu, natomiast do sklepów nowe Silvery dotrą na początku września.

Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta marzec 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio kwiecień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu