Beethoven / Fidelio

A. DENOKE, J. VILLARS, A. HELD, L. POLGAR, T. QUASTHOFF, A. SCHOENBERG CHORUS, B
Beethoven / Fidelio

Klasyka

  • Wykonanie
  • Nagranie

"Fidelio" to jedyna opera Beethovena, choć wiadomo, że zawsze żywo interesował się tą formą sceniczną. Utwór, którego premiera miała miejsce w wiedeńskim Theater am Karntnerthor w 1814 roku, był już trzecią wersją przerabianej i powstającej w twórczych mękach modnego podówczas gatunku - "opery grozy i ocalenia". Beethoven pisał "Fidelia" do libretta, opartego na tekście Jeana Bouilly’ego "Leonora, czyli miłość małżeńska".

Jako że kilku już kompozytorów stworzyło wcześniej opery, oparte na "Leonorze", dyrektor teatru - ze względów merkantylnych - zdecydował o zmianie tytułu. Pierwsza premiera trzyaktowej jeszcze wersji przyniosła kompletne fiasko, druga – dwuaktowa - zakończyła się sukcesem, ale poróżniony z dyrekcją teatru kompozytor zerwał współpracę po zaledwie dwóch przedstawieniach. Dopiero po ośmiu latach po raz kolejny przerobił on utwór i wystawił w znanej i obecnie prezentowanej formie. Beethoven skomponował do "Fidelia" aż cztery uwertury. Zamierzał stworzyć jeszcze kilka oper – "Coriolana" i "Makbeta" - ale bardziej pochłaniała go symfonika. Berlińczycy pod Rattlem oraz chór i soliści stworzyli znakomity spektakl, w którym dostrzec można wszelkie walory muzyki Beethovena.

Barbara Tenderenda
EMI CLASSICS 2008

Audio - czerwiec 2019

Czytaj bieżący numer na swoim tablecie za darmo!

Gramofony za 2400 zł to już nie plastikowa tandeta z supermarketów, która pozwala dzisiaj dotrzeć "analogowi" pod strzechy. Dobry dźwięk zawsze trochę kosztuje, czy to ze źródła cyfrowego, czy analogowego, czy z kolumn, czy ze słuchawek. Trzy znane marki - Denon, ...

Kup ten numer Zaprenumeruj Przejrzyj