"Fidelio" to jedyna opera Beethovena, choć wiadomo, że zawsze żywo interesował się tą formą sceniczną. Utwór, którego premiera miała miejsce w wiedeńskim Theater am Karntnerthor w 1814 roku, był już trzecią wersją przerabianej i powstającej w twórczych mękach modnego podówczas gatunku - "opery grozy i ocalenia". Beethoven pisał "Fidelia" do libretta, opartego na tekście Jeana Bouilly’ego "Leonora, czyli miłość małżeńska".
Jako że kilku już kompozytorów stworzyło wcześniej opery, oparte na "Leonorze", dyrektor teatru - ze względów merkantylnych - zdecydował o zmianie tytułu. Pierwsza premiera trzyaktowej jeszcze wersji przyniosła kompletne fiasko, druga – dwuaktowa - zakończyła się sukcesem, ale poróżniony z dyrekcją teatru kompozytor zerwał współpracę po zaledwie dwóch przedstawieniach. Dopiero po ośmiu latach po raz kolejny przerobił on utwór i wystawił w znanej i obecnie prezentowanej formie. Beethoven skomponował do "Fidelia" aż cztery uwertury. Zamierzał stworzyć jeszcze kilka oper – "Coriolana" i "Makbeta" - ale bardziej pochłaniała go symfonika. Berlińczycy pod Rattlem oraz chór i soliści stworzyli znakomity spektakl, w którym dostrzec można wszelkie walory muzyki Beethovena.
Barbara Tenderenda
EMI CLASSICS 2008