Cudze chwalicie, swego nie znacie - chciałoby się
powiedzieć, wysłuchawszy nagrań Barbary Hesse-Bukowskiej.
Laureatka II nagrody na Konkursie Chopinowskim
w 1949 r. znana jest przede wszystkim ze
znakomitych interpretacji mazurków.
Tymczasem warto przypomnieć nie tylko utwory Chopina, ale także nigdy nie publikowany na płytach Koncert fortepianowy
Schumanna czy dzieła Szymanowskiego (w tym
partia w IV Symfonii).
Wróćmy jednak do Polonezów. Komponował je Chopin przez całe życie, są więc znakomitym przykładem jego rozwoju stylistycznego. Polonezów
zachowało się szesnaśecie, z czego tylko siedem
ostatnich kompozytor przygotował do druku. Jako
pierwszy na płycie znalazł się Polonez b-moll,
skomponowany przez szesnastoletniego Chopina na
motywach "Sroki złodziejki" Rossiniego, później są jego
najwczeoeniejsze polonezy oraz te najznakomitsze,
z okresu paryskiego, aż po najbardziej niezwykły -
Polonez-Fantazję As-dur, op.61.
Pianistka wykonuje wszystkie utwory wspaniale, zachowując ich charakter,
wygrywając czysto wszystkie nuty, bez niepotrzebnych
- a często przecież stosowanych - sztuczek.
Tak powinno się grać Chopina! Bez sentymentalizmu,
ale poetycko. Wyrazistym, nie zamazanym
dźwiękiem. Wspaniale!
Barbara Tenderenda
POLSKIE RADIO 2008