Berlioz / Romeo et Juliette. Les nuits d`ete

J. NORMAN, J. ALER, S. ESTES, J. BAKER, R. MUTI, SIR J. BARBIROLLI
Berlioz / Romeo et Juliette. Les nuits d`ete

Klasyka

  • Wykonanie
  • Nagranie

Hector Berlioz to przykład, że aby być genialnym artystą, wcale nie trzeba mieć systematycznego i wszechstronnego wykształcenia zawodowego. Jako niezbyt pilny student medycyny zaczął komponować wiedziony genialnym instynktem. Następnie rozpoczął karierę krytyka muzycznego i w rezultacie połączył obie pasje – komponowanie i pisanie o muzyce.

Jego "Symfonia fantastyczna" czy symfonia z altówką solo "Harold w Italii" to przykłady najznakomitszej instrumentacji. Tak jest i w przypadku symfonii dramatycznej "Romeo i Julia". Ta niezwykła forma muzyczna nie znalazła kontynuatorów, aczkolwiek sam temat był wielokrotnie wykorzystywany. Symfonia z chórami i głosami solowymi główny temat powierza orkiestrze, a głosy mówią o miłości. Dość obszerna kompozycja dzieli się na cztery części - każda z nich obejmuje po kilka narracyjnych epizodów.

Warto zwrócić szczególną uwagę na trzecią część "jedną z najpiękniejszych scen, śpiew wyrażający się w rytmicznych figurach i melodiach nieustannie odnawianych" oraz czwartą, a przede wszystkim jej początek, bo finał przypomina nieco konwencjonalną operę. Głosu genialnej Norman możemy jeszcze wysłuchać w sześciu pieśniach z cyklu "Les nuts d`ere".

Barbara Tenderenda
EMI CLASSICS 2008

Audio - czerwiec 2019

Czytaj bieżący numer na swoim tablecie za darmo!

Gramofony za 2400 zł to już nie plastikowa tandeta z supermarketów, która pozwala dzisiaj dotrzeć "analogowi" pod strzechy. Dobry dźwięk zawsze trochę kosztuje, czy to ze źródła cyfrowego, czy analogowego, czy z kolumn, czy ze słuchawek. Trzy znane marki - Denon, ...

Kup ten numer Zaprenumeruj Przejrzyj