PHILIPPE JAROUSSKY, MAX EMANUEL CENCIC, WILLIAM CHRISTIE

Duetti

Duetti

Wykonanie

Nagranie

Już sam tytuł i nazwiska kompozytorów sytuują nas w epoce baroku. Czym bowiem były duety w muzyce wokalnej tego okresu? Czym były kantaty? Duet oznaczał śpiew na przemian i jednoczesny, w strukturze homofonicznej i polifonicznej, z użyciem niewielkiej liczby instrumentów lub, niezależnie, z basso continuo.

Szczyt rozwoju duetu kameralnego stanowią XVIIi XVIII-wieczne kompozycje Agostino Steffaniego. To one będą służyły za wzór dla późniejszych utworów tego typu, przede wszystkim dla pieśni towarzyskich. Kantaty - to z kolei utwory wokalno-instrumentalne, niesceniczne, na ogół o rozbudowanej formie, wieloczęściowe, wykorzystujące różne gatunki tekstów literackich. Tworzyła je większość kompozytorów baroku. Sam Alessandro Scarlatti napisał ich około 600. We Włoszech kantata miała charakter świecki. Często była przeznaczona na sopran solo lub na dwa głosy z b.c. i instrumenty obligatoryjne.

Po pewnym czasie rozwój stylu bel canto doprowadził do wydzielenia arii i recytatywu. Gwiazdą w utworach Bononciniego, Manciniego, Contiego, Porpory, Marcello i A. Scarlattiego jest wspaniały Philippe Jaroussky. Uzupełniają go znakomicie drugi kontratenor - Max Emanuel Cencic oraz Les Arts Florissants z Williamem Christie.

Barbara Tenderenda
VIRGIN CLASSICS 2011

GATUNKI MUZYKI
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu