Jak brzmiała muzyka średniowieczna? Każdy ze
specjalistów od muzyki dawnej ma swoje teorie; inne
mają wykonawcy, inne muzykolodzy.
Aby dojść do
sedna sprawy, warto posłużyć się jak najszerszym
spektrum środków badawczych. Posługiwać się instrumentami
z epoki, zaznajomić z pracami teoretycznymi,
przekazami historycznymi, a nawet przestudiować
obrazy, rysunki, rzeźby czy ówczesną poezję. Wszystko
to jednak nie wystarczy, zdać się zatem należy na
intuicję. Bo czy więcej o dawnej muzyce mówią nam
teoretyczne rozważania o technicznych i estetycznych
aspektach średniowiecznych interpretacji, czy też
dokładne przyjrzenie się XV-wiecznej miniaturze
Ogród ziemskich rozkoszy w Kodeksie De Sphacra.
Oto w pięknym ogrodzie kilkoro młodych ludzi bawi się,
kąpiąc w marmurowej fontannie, racząc się smakołykami
i pijąc wino roznoszone przez służących. Znajdują się tam cztery grupy muzyków. Ich kostiumy są niebywale
kolorowe. Czy nie należy domniemywać, że i wykonywana przez nich muzyka jest kolorowa?
Z takiego bodaj założenia wyszedł zespół The Medieval
Ensemble of London, istniejący zaledwie dziesięć
lat, ale który pozostawił po sobie aż dziewięć
znaczących nagrań. To jedno z nich.
Barbara Tenderenda
UNIVERSAL MUSIC POLSKA