Duet, po włosku due - dwa, to utwór przeznaczony dla dwojga śpiewaków z akompaniamentem instrumentu lub bez niego. Może być to także utwór na dwa instrumenty.
W XVII wieku duet kameralny stał się dość powszechną formą muzyczną. Były to dwa głosy dialogujące, oparte na basie generalnym. W XVIII wieku był już nieodzownym elementem każdej opery, pełniąc główną rolę w prawie każdej akcji dramatycznej. A duet niemiecki?
W XIX wieku zmienia się mieszając barokową fakturę z ekspresją solowej pieśni. Nie ma tu dialogu, odrębnych ról. Jest współdziałanie. Najważniejszą zaś cechą odróżniającą owe duety jest rozbudowana partia instrumentu towarzyszącego. To już często nie akompaniament, ale samodzielna partia - na ogół fortepianu. Czy zatem nadal duety są przeznaczone do domowego, amatorskiego wykonawstwa?
Oczywiście, bowiem jaki będzie poziom, decyduje nie tylko kompozytor, ale i konkretni wykonawcy. W tym konkretnym przypadku mamy do czynienia z najznakomitszymi śpiewaczkami i pianistą. Urszula Kryger - wszechstronnie wykształcona muzycznie i aktorsko mezzosopranistka; Jadwiga Rappe - absolwentka Akademii Muzycznej i Filologii Słowiańskiej. Wreszcie Hartmut Holl. Wystarczy powiedzieć, że współpracował z Elisabeth Schwarzkopf i Dietrichem Fischer- Dieskauem.
Stanisław Bukowski
DUX 2014