La Mascerade

ROLF LISLEVAND
La Mascerade

Klasyka

  • Wykonanie
  • Nagranie

Klasyczna muzyka gitarowa nie jest tak atrakcyjna, jak fortepianowa, ale miłośnicy brzmienia tego instrumentu z radością sięgną po nowy album ECM New Series nagrany przez norweskiego gitarzystę Rolfa Lislevanda, który specjalizuje się w muzyce dawnej.

Ten wirtuoz gitary barokowej oraz teorby - czyli lutni basowej - nagrał utwory dwóch kompozytorów tworzących na dworze króla Ludwika XIV – Króla Słońce, jak nazywali go za życia ci, którzy się przy tym "słońcu" wygrzewali. Gitara barokowa o mniejszym pudle rezonansowym od współcześnie używanych i pięciu parach strun ma niezwykle czyste, krystaliczne brzmienie doskonale kontrastujące z basową teorbą.

Kompozytorzy Robert de Visée (1655–1732) i urodzony we Włoszech Francesco Corbetta (1615–1681) przygrywali ku uciesze króla i dworzan, improwizując jak dzisiejsi jazzmani. Dopiero po koncertach spisywali nuty. Z tego pomysłu skorzystał Rolf Lislevand dogrywając partie improwizowane.

W swych studiach nad gitarą barokową i twórcami tego okresu Rolf Lislevand doszedł do wniosku, że styl gry ówczesnych wirtuozów-kompozytorów musiał oddawać charakter opowieści. Gitarzysta siadał z instrumentem i swą grą musiał zająć grono słuchaczy, przyciągnąć ich uwagę jak najdłużej.

Norwegowi doskonale się to udało, bo nie wyjmuję tej płyty z odtwarzacza. Pasakalie, preludia, sarabandy, kaprysy i folie zapisane przez Visée czy Corbetta płyną nieśpiesznie, przenosząc nas w czasy, kiedy piło się wino w złotych kielichach.

Grzegorz Dusza
ECM/UNIVERSAL

Audio - lipiec - sierpień 2019

Czytaj bieżący numer na swoim tablecie za darmo!

W tym numerze znajdziecie regularny test porównawczy (pięć wzmacniaczy za ok. 9000 zł), hi-endowe kolumny, gramofon, ale polecam przede wszystkim indywidualne testy pięciu urządzeń nowej generacji - soundbarów, głośników bezprzewodowych, systemów "all-in-one". ...

Kup ten numer Zaprenumeruj Przejrzyj