Jan Sebastian Bach miał z dwiema żonami dwadzieścioro dzieci, choć wieku dorosłego dożyło tylko dziesięcioro. Utrzymanie dużej rodziny wymagało stałej pracy, a tę genialny kompozytor i kantor miał zapewnioną. Najbardziej płodnym okresem był jego pobyt w Lipsku, gdzie w 1723 r. wygrał konkurs na posadę kantora w kościele św. Tomasza i pełnił ją do śmierci.
Z kapelmistrza księcia Leopolda, Bach stał się ponownie kantorem miejskim, ale dzięki temu co tydzień pisał kantaty dla dwóch głównych kościołów Lipska. Wytwórnia Alpha Classics wydała właśnie dwie solowe kantaty Bacha BWV 169 i BWV 82 napisane w 1726/27 r., a nagrane przez francuski zespół Le Banquet Celeste pod kierunkiem kontratenora Damiena Guillona. Doskonałej rejestracji dokonano w kościele reformowanym du Bouclier w Strasbourgu, gdzie znajdują się współczesne organy wykonane w stylu barokowym, a długie partie zagrał na nich Maude Gratton.
Demien Guillon specjalizuje się w kantatach J.S. Bacha, a jego wykonania są wyjątkowo eleganckie i nasycone emocjami. Melodyjność Kantat 169 i 82 podkreśla natchniony śpiew kontratenora i towarzyszących mu solistów: Celine Scheen (sopran), Nicholasa Scotta (tenor) i Benoita Arnoulda (bas). Subtelny akompaniament Le Banquet Celeste dopełnia rozkoszy obcowania z wielką muzyką sakralną przez 74 minuty.
Marek Dusza
Alpha-Classics/CMD