Cudze chwalicie, swego nie znacie – chciałoby się rzec po wysłuchaniu kolejnego wydawnictwa Narodowego Forum Muzyki w cyklu prezentującym twórczość mistrzów polskiego baroku.
Wrocław Baroque Ensemble pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka wykonuje dzieła Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego, o którym wiemy niewiele. Najwięcej jego dzieł w postaci kopii odkryto pod koniec XIX w. w zbiorach kolegiaty łowickiej, skąd odbyły podróż pomiędzy kolejnymi właścicielami, by spłonąć w Bibliotece Krasińskich w 1944 r.
Ich zawartość zachowała się dzięki wcześniejszej pracy edytorskiej Adolfa Chybińskiego. Współczesna edycja poprawiła błędy w zapisie utworów, które stawiają go w czołówce kompozytorów baroku.
Wspaniałe głosy wybrzmiewają dobitnie w Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu słynącej z doskonałej akustyki. To przestrzeń bliższa słuchaczowi aniżeli ta w kościołach, gdzie często dokonuje się nagrań barokowej muzyki religijnej. Jedyny zachowany utwór instrumentalny Sonata na dwoje skrzypiec i basso pro organo otwiera drugi dysk albumu.
Marek Dusza
Narodowe Forum Muzyki