YAMAHA
RX-V675

Testowaliśmy już najtańszy "sieciowy" tegoroczny model RX-V475, omijamy RX-V575 i bierzemy na warsztat RX-V675. Amplitunery z pułapu 600 były dla Yamahy zawsze wyjątkowe - "600-tki" kusiły bardzo bogatym wyposażeniem i wciąż przystępną ceną.

Nasza ocena

Wykonanie
Yamaha w swoim stylu, bogato i praktycznie. Klasyczny układ dyskretnych końcówek mocy, liniowy zasilacz, kompaktowy moduł cyfrowy ze wszystkimi procesorami, pięć stereofonicznych przetworników DAC wspartych procesorem Texas Instruments.
Brzmienie
Niespektakularne, zrównoważone, płynne, ale prowadzone rytmicznym basem.
Artykuł pochodzi z Audio

Na froncie Yamahy RX-V675 mamy sporo różnej wielkości przycisków i kolorowy wyświetlacz. Jednak główną miarą użytkowej przydatności frontu amplitunerów stało się od kilku lat wejście podręczne. W przypadku RX-V675 składają się na nie gniazda HDMI, USB oraz dodatkowe wejście kompozytowe wideo.

HDMI jest nie tylko kolejnym (obok tych umieszczonych z tyłu) wejściem tego typu. Firma, mając na uwadze sprzęt przenośny, doposażyła amplituner Yamahy RX-V675 także w protokół MHL. USB jest "obstawiony" układami, potrafi oczywiście współpracować z nośnikami pamięci w zakresie plików audio, obsługuje także bezpośrednio urządzenia Apple. Wejście kompozytowe działa natomiast tylko w połączeniu z USB (jako uzupełnienie tego źródła) i ma za zadanie transfer obrazu w niskiej rozdzielczości i w trybie analogowym.

Z tyłu jest pięć wejść HDMI, a wyjście jedno, w najnowszej specyfikacji 1.4a; Yamahy RX-V675 nie tylko przełącza Full HD 3D, ale także 4K, do tego ma wbudowane układy skalujące. Na ich tle nowego znaczenia nabierają wejścia analogowe - dwa komponentowe i aż cztery (nie licząc frontowego) kompozytowe.

Zadbano także o wyjście komponent i dwa kompozyt (jedno jest elementem pętli rejestratora). Urządzenie ma konwerter analogowo-cyfrowy dla obrazu, co pozwala podłączyć telewizor pojedynczym kablem HDMI.

Cztery wejścia (RCA) oraz jedno wyjście audio przygotowano dla sygnałów analogowych, dostępne są również cyfrowe porty współosiowe i optyczne (po dwa dla każdego z formatów).

Yamahy RX-V675 ma siedem końcówek mocy i aż dziewięć par zacisków głośnikowych. Łatwo wyróżnić siedem bazowych (terminale zakręcane), dwa dodatkowe przygotowano na gniazdkach zapadkowych. Do dodatkowych wyjść możemy na stałe podpiąć np. głośniki w drugiej strefie, nie rezygnując z układu 7.1 w głównym pomieszczeniu.

Amplituner ma pełny komplet dekoderów dźwięku HD, uzupełniony własnymi trybami DSP oraz specjalnym matrycowym dekoderem dla efektowych kanałów Presence. Yamaha ma przewodowe połączenie z siecią, choć obok gniazdka LAN znajduje się też port USB, pełniący rolę źródła zasilania dla opcjonalnego, zewnętrznego modułu Wi-Fi.

W zakresie funkcji sieciowych RX-V675 udostępnia odtwarzacz strumieniowy (dane są czerpane przez protokół DLNA z dysków twardych komputerów lub serwerów NAS), AirPlay oraz radio internetowe. Wkrótce firma udostępni aktualizację amplitunera, która uzupełni funkcjonalność o popularny serwis Spotify.

Ze źródeł sieciowych lub dysków podłączonych do portu USB Yamahy RX-V675 potrafi odczytywać i dekodować pliki MP3, WMA, WAV, AAC oraz - co chyba najważniejsze - Flac w maksymalnej rozdzielczości 24 bitów i częstotliwości 192 kHz (poprzednia generacja miała ograniczenie do 96 kHz). Sieć LAN jest wykorzystywana również do sterowania z poziomu smartfonów i tabletów (także Yamaha rozwija swoją darmową aplikację sterującą).

Odsłuch

Yamahy RX-V675 kontynuuje kurs mniejszego "brata" (RX-V475), z którym zapoznałem się kilka miesięcy temu - proponuje wszechstronną mieszankę brzmienia żywego, ale nieprzesadnie natarczywego, z dobrym zrównoważeniem tonalnym.

Odnoszę wrażenie, że Yamaha celowo wybrała taki właśnie profil dźwięku, nie zgarniając być może całej puli zachwytów w trakcie krótkich prezentacji w sklepie, ale pracując na długofalowe zadowolenie użytkownika.

Trudno wyróżnić jakiś zakres częstotliwości, który byłby uprzywilejowany czy jakkolwiek zwracał uwagę - dźwięk jest spójny i poukładany, płynny i naturalny. Uwaga - nie jest spowalniany, właśnie dodatek rytmu nadaje całości bardziej soczysty i wibrujący charakter.

Przydaje się to przy muzyce, a obsługa plików wysokiej rozdzielczości zachęca, aby dać amplitunerowi szansę na wykazanie się konturowością niskich częstotliwości. Natomiast recepta na piorunujący dół w kinie domowym jest prosta - wystarczy sięgnąć po odpowiedni subwoofer, który i tak "przerobi" sygnał z Yamahy na własną modłę.

Dialogi w filmach są bardzo czytelne, wyodrębniane z tła, natomiast muzyka brzmi mocno, pewnie i gęsto. Wysokie częstotliwości są bardzo porządne - nie mają zadziorności znanej z Denona, lecz starcza im sił i inicjatywy, by brzmienie nawet nie przechyliło się w stronę zaciemnienia.

MHL

Popularność i dominację iPhone’ów, iPodów, iPadów czyli różnorodnego sprzętu Apple, widać wśród producentów amplitunerów na każdym kroku.

Wiele układów, funkcji, połączeń zostało dostosowanych do wymogów applowskich protokołów. Warto więc zwrócić uwagę na propozycję Yamahy, pod postacią podręcznego wejścia HDMI, spełniającego wymogi dodatku o nazwie MHL, zaprojektowanego dla urządzeń przenośnych.

Jeżeli smartfon, który ma współpracować z Yamahą, będzie zgodny z MHL, wówczas stanie się możliwe przesyłanie do amplitunera, a za jego pośrednictwem także i do telewizora, sygnału wideo 1080p wraz z wielokanałowym dźwiękiem (wszystko odbywa się w domenie cyfrowej). Równocześnie amplituner przejmuje rolę ładowarki dla akumulatorów w podłączonym urządzeniu. Dostępne jest także zdalne sterowanie podłączonym smartfonem z pilota RX-V675.

W obecnej odsłonie MHL, choć przewodowy, ma jedną zasadniczą przewagę nad protokołem AirPlay Apple – pozwala na przesyłanie obrazu 1080p, podczas gdy aplikacja AirPlay stosowana w amplitunerach ogranicza się w tej chwili tylko do dźwięku.

Radek Łabanowski

Specyfikacja techniczna

YAMAHA RX-V675
Obraz
Rodzaj Amplitunery
Ilość końcówek 0
Moc 8 [Ω] (1% THD+N, 1 kHz) [W] 2K 145
Moc 4 [Ω] (1% THD+N, 1 kHz) [W] 2K 144
Skaler 4K
Dekodery surround DD-TrueHD,DTS HD MA,DD,DD Plus,DD EX,DTS,DTS ES,DPL IIz,DTS Neo:6
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Yamaha RX-V675

Yamaha deklaruje aż 120 W mocy na kanał, ale RX-V675 ma jeszcze większy potencjał i osiąga 145 W przy 8 omach. Moc w trybie stereo wynosi imponujące 2 x 116 W, choć w konfi guracji pięciokanałowej zmniejsza się do 5 x 46 W.

RX-V675 jest jedynym amplitunerem w teście, który może ofi cjalnie pracować z obciążeniami 4-omowymi (w kanałach lewym i prawym). Moc przy 4 omach jest praktycznie taka sama jak przy 8 omach - 144 W w jednym i 2 x 118 W przy dwóch wysterowanych jednocześnie kanałach.

Odstęp od szumów wynosi 81 dB, jest więc nieco mniejszy niż u konkurentów. Yamaha świetnie się spisuje w teście pasma przenoszenia (rys.1), zarówno dla 8 jak i 4 omów, żadne z obciążeń nie powoduje najmniejszych problemów. W spektrum z rys. 2. jedyną wartą odnotowania jest trzecia harmoniczna, której poziom wynosi umiarkowane -84 dB. Na rys. 3. widać tylko nieznacznie wyższe zniekształcenia dla 4 omów.

YAMAHA testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta maj 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio grudzień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu