CANTON
DM9

Niemcy mają Cantona, a Canton ma Niemcy. Ta największa niemiecka firma jest numerem jeden na rodzimym rynku i realizuje na nim 80% całych obrotów.

Nasza ocena
Wykonanie
Nowoczesna, nieprzekombinowana, ale idealnie wykonana półmatowa belka o zaokrąglonych krawędziach. Czytelny wyświetlacz LED, dostępne wersje - czarna i biała.
Laboratorium
Rozbudowane funkcje dodatkowe i regulacje, uczy się innych pilotów, transmisja Bluetooth z apt-X. Dedykowana do powieszenia na ścianie.
Brzmienie
Naturalne, plastyczne i delikatne, ale praca nad ustawieniami pozwala zwiększyć energetyczność. Byle nie przesadzić z wielkością pomieszczenia i oczekiwaniami względem basu i przestrzeni, a przyjemny dźwięk będzie z nami.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Belka została zaprojektowana przede wszystkim do powieszenia na ścianie, bo jest wysoka i płaska, ma otwory na haki, a nie ma w komplecie żadnych nóżek. Gniazdka umożliwiają bezpośrednie podłączenie do trzech źródeł - telewizora cyfrowo światłowodem, drugiego źródła cyfrowego (CD/DVD/Blu-ray) przewodem elektrycznym koaksjalnym, i wreszcie analogowego - przez parę RCA.

Producent przewidział również analogowe wyjście na aktywny subwoofer (uruchamiając wyjście na suba, automatycznie włącza się filtrowanie przy 80 Hz). Czwartym źródłem mogą być dowolne urządzenia korzystające z technologii Bluetooth, nawet te używające jej najlepszej odmiany z apt-X. Nawiązywanie połączenia z ostatnio używanym nadajnikiem odbywa się automatycznie, gdy tylko wybierzemy Bluetooth jako źródło.

O stanie pracy urządzenia informuje nas trójpolowy niebieski wyświetlacz ukryty pod siatką grilla - prosty, czytelny i szybko gaśnie. Canton DM 9 pozwala również na synchronizację obrazu i dźwięku. Mamy ponadto do wyboru trzy tryby firmowych ustawień EQ dla różnych sytuacji: gdy belka wisi na ścianie, stoi przed telewizorem lub gdy jest wciśnięta w jakąś półkę.

Jeśliby tego było nam jeszcze mało, to możemy nauczyć soundbar Canton DM 9 rozpoznawania komend z naszego głównego pilota. W przypadku systemu głośnikowego jest całkiem nieźle - każdy kanał to układ dwudrożny z pasywną membraną (stąd dostateczny poziom basu nawet bez subwoofera).

Nieraz przekonywałem się, że rzeczy naprawdę udane są sprzedawane w szarych pudłach z recyklingowego kartonu; oczywiście nie jest to stuprocentowa reguła, ale coś w tym jest... Karton od Cantona ma dokładnie pięć razy mniejszą objętość od Bostona, a sama belka waży tyle, ile tam cały system belki z subwooferem.

Na wyposażeniu jest cały komplet kabli: optyczny 1,5 m, koaksjalny 1,5 m, analogowy 1,5 m (zakończony po obydwu stronach wtykami RCA), oczywiście zasilający (podłączamy się bezpośrednio pod 220V) oraz średniej wielkości, ale znowu ciężki pilot. Tak solidnie wykonane piloty pojawiają się zwykle w klasie Premium - można nim wybierać źródła, tryb pracy film/muzyka, parować urządzenia Bluetooth, regulować basy i wysokie tony, głośność, a także wyciszać dźwięk.

Odsłuch

Jak na firmę "kolumniarską" przystało, producent zaleca 15-20 godzin wygrzewania. Mnie już od pierwszych sekund po włączeniu uśmiech zadowolenia nie schodził z twarzy. Belka obsługuje Dolby Digital oraz DTS TrueSurround, mamy więc i wirtualną przestrzeń dźwięku, i klasyczne odtwarzanie stereo (również bezprzewodowo). Nie owijając w bawełnę, dźwięk w dużym salonie, a więc z dużej odległości, był za delikatny na niektórych próbkach filmowych (mówię o filmach akcji z dużym bum!). Scena była jednak szeroka, dialogi lokalizowały się idealnie.

W trybie muzycznym nagrania stereo nie chciały "ambientowo" wypełniać przestrzeni, ale sposobem na to okazało się podkręcenie głośności oraz twórcze podejście do dostępnych ustawień. Pamiętajmy, że Canton nie zmusza do nabycia subwoofera od razu w komplecie - ale gniazdo dla niego jest gotowe.

Z uwagi na swoją unikalną, prostą formę widziałbym Cantona we wnętrzu designerskim, gdzie taka prostota staje się ogromną zaletą. Przy tym jest coś ujmującego w plastyczności i delikatności tego dźwięku, i jeżeli nie jesteśmy zafiksowani na oczekiwaniu spektakularnego dołu - to słuchanie Cantona DM 9 będzie po prostu czystą przyjemnością.

- Wymiary belki [mm]: 120 x 890 x 70
- Wymiary subwoofera [mm]: brak (opcja)
- Głośniki 2 x 1” wysokotonowe (tekstylne kopułki) + 2 x 2” średniotonowe + 4 x 4” niskotonowe
- Masa [kg]: 4,8
- Wejścia: Toslink/koaksjalne/analogowe/Bluetooth 4.0 z apt-X
- Subwoofer: nie (jest wyjście)
- Pasmo [Hz – kHz] 40–23
- Moc [W] 200 RMS
- Inne światłowód/audio cyfrowe/audio analogowe/pilot

Waldemar (Pegaz) Nowak

Parametry
CANTON DM9
Produkowany Tak
Zint. odtwarzacz blu-ray Tak
Subwoofer Nie
Bezprzewodowy subwoofer Tak
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
CANTON testy
L100 Classic
JBL
L100 Classic
Zespoły głośnikowe

Nie ma co ukrywać - wreszcie dotarliśmy do sedna tego testu. Bez L100 Classic byłby on jak występy artystów wspierających, podczas gdy główna gwiazda koncertu nie dojechała... na co w pewnym momencie nawet się zanosiło. Na szczęście wpadła na scenę w ostatniej chwili, aby pokazać, kto tutaj rządzi.

4307
JBL
4307
Zespoły głośnikowe

W symbolu zmienia się tylko ostatnia cyfra, licznik przeskakuje z 6 na 7, ale konstrukcja jest wyraźnie większa i pod wieloma względami zupełnie inna. Z 4306 wciąż łączy ją kilka charakterystycznych, firmowych elementów, jednak wpisanie obydwu do jednej serii możliwe było tylko w ramach tych specyficznych założeń, jakie przyświecały tworzeniu całej rodziny "tradycyjnych" monitorów JBL-a.

4306
JBL
4306
Zespoły głośnikowe

Najmniejsza z testowanych konstrukcji, i jednocześnie w całej kategorii "bookshelf" JBL-a, ma swoją specyfikę, zarazem bardzo wyraźnie nawiązującą do ważnego punktu technicznego programu firmy. Tym elementem jest tutaj przetwornik "kompresyjny".

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu